socialism.org.il
הזיהום במפרץ חיפה
"הטייקונים מרוויחים ואנחנו נחנקים"
200 הפגינו בקריית חיים נגד הזיהום על רקע נתוני התחלואה החדשים
אדם לב ושי גלי
09.02.2016 14:46

במוצ״ש האחרון, בעיצומה של סערת גשמים, הגיעו כ־200 מתושבי הקריות, חיפה והאזור להפגין נגד אסון הזיהום במפרץ והתוכניות להרחיב את התעשייה המזהמת וכמות החומרים המסוכנים באזור. המפגינים קראו: "בחיפה ובקריות ילדים רוצים לחיות", "הטייקונים מרוויחים ואנחנו נחנקים", "רווחים לא עושים על חשבון התושבים" ו"הזיהום הוא אסון בחסות שלטון ההון".

כמו כן קראו המפגינים סיסמאות הקוראות להתפטרותם של ראש העיר יונה יהב, השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, ורוה״מ ביבי נתניהו שמפקירים את חייהם ובריאות ילדיהם. בסיום הצעדה שנערכה נאמו פעילי סביבה ותושבים יהודים וערבים מחיפה, נשר והקריות.

ההפגנה נערכה על רקע פרסום ממצאי מחקר חדש לפיו בשלושה איזורים העוטפים את המפרץ (ק.חיים וק.ביאליק, דרום־מזרח טבעון, רכס הכרמל בצד שפונה לאזור התעשייה) נרשמו אחוזי סרטן ריאות ולימפומה הגבוהים עד פי חמישה מהממוצע הארצי וכן התינוקות באיזורים אלו נולדו בשנים האחרונות במשקל והיקפי ראש קטנים ב־20%–30% בהשוואה ליתר השכונות בנפת חיפה. לדעת החוקרים — מה שעלול ליצור אצלם סיבוכים בריאותיים וקוגניטיביים.

אנו מביאים כאן את הנאום של שי גלי (הח״מ), פעיל מאבק סוציאליסטי בחיפה, וכן את הפלייאר שחילקו פעילי התנועה בהפגנה:

הטייקונים מרעילים אותנו

אפשר לנצח אותם !

הפגיעה בעוברים בשכונות הסמוכות למפרץ מצטרפת לשיעורי הסרטן והאסטמה הגבוהים משאר הארץ, בהם כבר הודה משרד הבריאות.

רווחי הטייקונים מול חיי הילדים

כדי לשים סוף למשוואה המזעזעת הזו יש לסלק את תאוות הרווחים של הטייקונים מהמפרץ ולהשקיע מאסיבית בשיקום האזור.

שלטון ההון = אסון!

יונה יהב מכחיש, מזגזג ותומך בחלק מהתוכניות להרחבת התעשייה המזהמת. גם השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, מסרב להתנגד נחרצות לתוכניות ומסתפק בניסיונות להגביל אותן. ככה לא ייפתר משבר הזיהום החריף.

זה הזמן למאבק עוצמתי בטייקונים המזהמים ובממשלת ה"שתולים" שלהם: