socialism.org.il
האחד במאי 2016
"סוציאליזם על הבר"
כ־25 משתתפים ומשתתפות הגיעו לשבת לבירה ולדבר על אלטרנטיבה סוציאליסטית באירוע מוצלח שנערך בחיפה
פעילי סניף חיפה מדווחים
10.05.2016 19:55

כ־25 משתתפים ומשתתפות לקחו חלק באירוע "סוציאליזם על הבר" שיזם סניף חיפה של תנועת מאבק סוציאליסטי במוצ״ש ה־30 באפריל, ערב ה־1 במאי. רוב מכריע של המשתתפים לא היו חברי התנועה, אלא תומכים ומתעניינים חדשים שהגיעו לשמוע.

את הקונספט שאבנו מסדרת מפגשי "מדע על הבר", במסגרתם הרצו מומחים שונים בפאבים ברחבי העיר והפכו נושאים מדעיים מורכבים לנגישים לציבור הרחב והכל באווירה משוחררת הרחק מכיתות הלימוד באוניברסיטאות.

האירוע נפתח בהרצאה של שי גלי, חבר הנהגת התנועה. ההרצאה סקרה כיצד מאז המשבר ב־2007–8 ותודות לחשיפות כמו מסמכי פנמה, השיטה הקפיטליסטית נחשפת בעיני שכבות הולכות ומתרחבות של צעירים ועובדים ברחבי העולם, כשיטה משברית ומושחתת שמציעה רק עתיד של אי־שוויון מעמיק, הרעה בתנאי התעסוקה, משבר אקלים מחריף, גזענות ממוסדת לצד סכסוכים לאומיים ומלחמות.

הרמנו כוסית כדי לחגוג את אובדן האמון בשיטה, את המאבקים העוצמתיים שמתחוללים בעולם ואת העובדה ששכבות רחבות ובמיוחד צעירים חוזרים לחפש פוליטיקה שמאלית וסוציאליסטית, כפי שמשתקף מההישגים האדירים של סנדרס בארה״ב, קורבין בבריטניה ומהתחזקות השמאל הרדיקלי ביוון, ספרד, פורטוגל, אירלנד ועוד.

שמאל סוציאליסטי הכרחי גם כאן

דיברנו על המיאוס החברתי שקיים גם בישראל ומשתקף בין היתר בתמיכה ההמונית במחאת 2011, בגל התאגדות שהקיף מעל 150,000 עובדים ובהתפרצות של מאבקים חברתיים נוספים לצד ההצלחה של הימין לנצל וללבות את הפחדים הבטחוניים, בפרט על רקע האירועים במזה״ת.

שביתת המורים הפלסטינים בגדה המערבית, שהדפה מעליה הנהגה מושחתת ונוהלה ע״י ועדות דמוקרטיות תוארה בהרחבה. שי הדגיש כיצד השביתה מראה את הפוטנציאל בחזרה למאבק המוני ודמוקרטי של העובדים והצעירים הפלסטינים נגד הכיבוש ולמען שחרור לאומי וחברתי. "אביב פלסטיני" כזה יוכל להביא לשינויים משמעותיים.

מרבית הדיון, שהתפתח לאחר ההרצאה, עסק בשאלה כיצד, נוכח התהליכים האלה, ניתן לבנות אלטרנטיבה לממשלת ההון וההתנחלויות. פעילי התנועה הדגישו שהבסיס לכך צריך להיות במעורבות במאבקים ובניסיון לבנות מתוכם כוח פוליטי, שידגיש פוליטיקה סוציאליסטית ויתעקש להציב חלופה למדיניות "ניהול הסכסוך" — אחרת נשאיר קלף מנצח בידי הימין.

כמות המשתתפים עלתה הציפיות שלנו והפידבקים היו חיוביים מאוד, מה שמשקף עניין גובר לשמוע רעיונות סוציאליסטיים ופוטנציאל לקיום אירועים דומים בחודשים הקרובים.