socialism.org.il
"צעדת השרמוטות" בירושלים
לא אשמות, לא מתביישות – בסקסיזם בועטות!
פלאייר הסברה שהופץ בצעדה נגד אלימות מינית והטלת האשמה על התנהגותן ולבושן של הנשים המותקפות שנערכה בירושלים תחת הכותרת "צעדת השרמוטות"
פלאייר הסברה, סניף ירושלים
13.05.2016 21:59

כ־150 משתתפות ומשתתפים, רובן נערות ונשים צעירות לקחו חלק היום (שישי) ב"צעדת השרמוטות" המתקיימת בירושלים ובערים נוספות בישראל כחלק ממחאה בינלאומית נגד סקסיזם, אלימות מינית והטלת האשמה על התנהגותן ולבושן של הנשים המותקפות. גם פעילות ופעילי מאבק סוציאליסטי השתתפו בצעדת המחאה שנערכה במרכז העיר והפיצו את הפלאייר הבא. קשת זמיר, תלמידת תיכון ופעילת מאבק סוציאליסטי מחיפה, נאמה בסוף הצעדה.


הצעדה הזאת מתקיימת כבר שנה חמישית ברציפות, והשנה היא מתקיימת למרות הניסיונות של המשטרה להגביל אותה ולאיים על המארגנות במעצרים באשמת "התערטלות". לגורמי האכיפה אין שום בעיה עם "התערטלות" כאשר תאגידים ממלאים את רחובות במודעות שמחפיצות נשים. אך כשנשים יוצאות להפגין בעד הזכות על גופן, המשטרה — שראשיה ממשיכים לקדם שוטרים שהטרידו מינית — מנסה להכתיב באיזה אופן, אם בכלל, יתאפשר להן למחות.

אלפי נשים וגם גברים יצאו להפגין בשנים האחרונות נגד הטרדות מיניות ואלימות מינית ונגד הכישלון וחוסר הרצון של המשטרה, מערכת המשפט ומשרדי הממשלה לטפל בתופעה. המאבקים של השנים האחרונות תרמו להעלאת המודעות לאלימות מינית בתיכונים, בקמפוסים ובחברה כולה. פוליטיקאים בכירים בממשלה כמו יינון מגל וסילבן שלום נאלצו להתפטר אך ורק בגלל מצב הרוח הציבורי, שנתן גב למתלוננות לעמוד באומץ מול השמצות שהוטחו בהן. גם האנס המורשע משה קצב שהגיש לאחרונה בקשת חנינה, טרם זכה להקלה בעונשו בעיקר בגלל התנגדות ציבורית.

אין קפיטליזם בלי אפליה

אך למרות ההישגים האלה המאבק רחוק מסיום. הרשויות עדיין מאשימות נשים באלימות המינית שמופנית כלפיהן ובכך נותנות לגיטימציה למטרידים והאנסים עצמם. מעבר לכך, אי אפשר להפריד בין התופעה הרווחת של הטרדות מיניות ואלימות מינית בחברה לבין ההדרה, הניצול והאפליה של נשים.

המדיניות הקפיטליסטית, שהורסת את מערכות הרווחה, הבריאות, החינוך והדיור הציבורי, פוגעת קודם כל בנשים. בנוסף לכך, נשים משני צידי ההפרדה הלאומית נפגעות ממדיניות ליבוי הסכסוך של ממשלת נתניהו. נשים פלסטיניות בשטחים הכבושים הן הנפגעות העיקריות מצעדי הענישה הקולקטיביים דוגמת מצור, סגר ומניעת גישה לשירותי רווחה, טיפול רפואי וכו׳. קריאות שרי הממשלה לאזרחים היהודים לשאת נשק על רקע ההסלמה בסכסוך, רק מגבירות את הסיכון לפגיעה בנשים יהודיות וערביות, כולל על ידי בני משפחה.

הטרדות מיניות ואונס, הם ביטוי של חברה קפיטליסטית בלתי שוויונית המטפחת דעות קדומות ויחסי כוח מגדריים מעוותים המובילים גברים מסוימים לחשוב שהם יכולים לשלוט בנשים, גם מבחינה מינית. הצטרפו אלינו למאבק למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית שתבטיח לנשים ולחברה כולה חופש מכל צורות הדיכוי.

אנחנו קוראות וקוראים ל:

בעקבות הצעדה סניף ירושלים של מאבק סוציאליסטי מזמין:

דיון פתוח: המאבק בסקסיזם — מה הצעד הבא?

הדיון התקיים ביום ראשון, ה־15 במאי, בשעה 19:30 ברחוב הלל 24 קומת קרקע.

לפרטים נוספים חפשו "המאבק בסקסיזם — מה הצעד הבא?" בפייסבוק או צרו קשר.