socialism.org.il
החינוך לגיל הרך
המטפלות וההורים נאבקים להצלת המעונות המסובסדים
רק ל־20% מהפעוטות יש מקום במעונות המסובסדים ■ הממשלה מסרבת לדרישות ההורים והמטפלות להעלאות שכר, לתוספת תקנים ולפתיחת מעונות נוספים
נטע מוסט
20.06.2016 09:30

בחודש מאי התקיימו לסירוגין עיצומים במעונות היום לגיל הרך המפוקחים על ידי משרד הכלכלה, שהתגברו לכדי איום בשביתה מלאה. השביתה בוטלה לבסוף בעקבות הסכמות שאליהן הגיעו הארגונים המפעילים את המעונות עם משרדי הכלכלה והאוצר.

משרדי הממשלה התחייבו להעביר באופן מיידי תקציב של 60 מיליון שקל ועוד 50 מיליון שקל במהלך השנתיים הקרובות, וכן להקים צוות משימה מיוחד שאמור לדון במעמד המטפלות, בשיפור הבטיחות והתקינה, בהגדלת היצע המעונות ועוד.

המאבק נוהל על ידי מטה מאבק, שכלל את רוב הארגונים המפעילים את המעונות המפוקחים. המטפלות, המאוגדות הן בהסתדרות והן בכוח לעובדים, וארגוני ההורים תמכו במאבק, אירגנו הפגנות והיו "הפנים" שלו בתקשורת, אך נראה שלרוב עודכנו במהלכיו רק בדיעבד ללא כל יכולת להשפיע.

בזמן שמפעילי המעונות בירכו על ההסכמות שהושגו עם משרדי הממשלה, ארגוני ההורים הגיבו בכעס. יערה שילה, מקואליציה לחינוך מלידה–אנו, הסבירה כי מדובר "בפלסטר למצב חירום". ההסכמות אמנם עזרו למפעילי המעונות לכסות זמנית את הגירעונות שנקלעו אליהם, אך אין בהן שום מענה לדרישות ההורים והמטפלות להעלאות שכר, לתוספת תקנים ולפתיחת מעונות נוספים.

גם המטפלות במעונות היום של ויצ״ו הרגישו נבגדות מהפשרה שהושגה. אחרי חתימת ההסכם הן התבשרו על כוונת ויצ״ו לסגור 9 מעונות יום ולפטר מטפלות. ב־1 ביוני יצאו המטפלות לשביתה והפגינו יחד עם ההורים מול משרדי ההנהלה. הפעולה הנחושה שלהן אילצה את הנהלת ויצ״ו לדחות את שימועי הפיטורין, אך המאבק רחוק מלהסתיים.

המאבק ממשיך

נכון להיום רק ל־20% מהילדים בני 3 חודשים עד 3 שנים יש מקום במעונות המסובסדים, והשאר נאלצים להסתמך על מעונות פרטיים, שמחירם גבוה במאות ואף אלפי שקלים. בנוסף סובלים המעונות המסובסדים מתת־תקצוב, המוביל למצב שבו, על פי התקן הקיים, על כל מטפלת לדאוג במקביל ל־6 פעוטות. כמו כן, בגלל השכר הנמוך — רק מעט מעל למינימום — ישנם תחלופה גבוהה ומחסור במטפלות.

ועדי העובדים של המטפלות וארגוני ההורים צריכים להיערך להמשך המאבק המשותף למען העלאת השכר של המטפלות, שיפור התקינה בגנים והגדלת ההיצע של מעונות מסובסדים, כולל תקציב לבניית כל המבנים והתשתיות הנחוצים לכך.

הקמת מטה מאבק משותף בהובלת ועדי המטפלות תעזור להתגבר על ההפרדה הקיימת בין העובדות, המאוגדות תחת מעבידים שונים ובארגוני עובדים שונים. עדיף שהארגונים המפעילים את המעונות יתמכו במאבק, אך הניהול שלו חייב להיות בידיים של המטפלות עצמן, וזאת לאור תוצאות הסבב האחרון.

בסופו של דבר האינטרס המשותף של המטפלות ושל ההורים הוא להיפטר מהחוליה האמצעית של הארגונים המפעילים, ולהעביר את הפעלת המעונות לידי המדינה תוך פיקוח דמוקרטי של ועדי המטפלות וועדי ההורים, כחלק מהנהגת חוק חינוך חובה חינם מגיל 0.

מתוך עיתון "המאבק", גיליון יוני־יולי 2016