socialism.org.il
מחאת ההמונים בצרפת
גל שביתות רב־עוצמה נגד הגזירות
זעם אדיר ברחובות צרפת נגד הרעת תנאי העבודה ■ שוטרים יורים גז מדמיע על עובדים שובתים ■ המאבק מתרחב לכדי תנועה רחבה נגד הממשלה ונגד שלטון ההון
קשת זמיר
15.06.2016 14:16

צרפת נמצאת בעיצומה של סערה חברתית־פוליטית: מאז חודש מרץ, מאות אלפי עובדים יוצאים לרחובות הערים ומשביתים מאות מקומות עבודה במחאה על חקיקה שתביא להרעת תנאי העבודה.

המאבק, שכבר מאיים על עתידו הפוליטי של הנשיא פרנסואה הולנד ועל ממשלתו של רה״מ מנואל ואלס, יכול להסלים בשבועות הקרובים עד לכדי שביתה כללית עם הפגנות המוניות של מיליונים. ההשפעה שלו על מאבקי עובדים ומאבקים חברתיים באירופה ובשאר העולם, כולל בישראל, יכולה להיות עצומה.

בשבועות האחרונים, שביתה של עובדי בתי הזיקוק שיתקה את רוב אספקת הדלק במדינה, ושביתה של עובדי הכורים הגרעיניים מאיימת לשתק גם את אספקת החשמל. הממשלה ניסתה לנצל את המחסור בדלק, כדי לשבור את השביתה של עובדי בתי הזיקוק באמצעות משטרת ההפגנות.

אך פיזור משמרות השביתה מחוץ למפעלים בגז מדמיע וזרנוקי מים רק הגביר את זעמם של העובדים ברחבי צרפת. פחות משבועיים לפני פתיחת אליפות אירופה בכדורגל המתארחת בצרפת, עובדי הרכבת ועובדי המטרו של פריז החלו בשביתה. כעבור ימים ספורים, עובדי הנמלים וחברת התעופה הלאומית אייר פראנס הודיעו כי יפתחו בשביתה גם כן.

העובדים זועמים על כוונתה של הממשלה הפרו־קפיטליסטית בראשות "המפלגה הסוציאליסטית" להעביר חקיקה שתביא להרעת בתנאי העבודה. הזעם הזה מתחבר לאכזבה העמוקה ממדיניות הנשיא הולנד שמאז שנבחר ב־2012, תוך הבטחה לדאוג לאינטרסים של האנשים העובדים, ממשיך למעשה במדיניות של הנשיא הימני הקודם סרקוזי ומטיל על העובדים הצרפתים עוד ועוד גזירות.

הנשיא והממשלה טוענים כי השינויים בחוקי העבודה יעזרו לצמצם את האבטלה הגבוהה בצרפת, אלא שבפועל הם דווקא יקלו על פיטורי עובדים. כמו כן, החקיקה החדשה תאריך את שבוע העבודה, תפגע בתשלומי השעות הנוספות ובתנאי עבודה אחרים ותקשה על חתימת הסכמי עבודה קיבוציים. העובדים הצרפתים, שיצאו להיאבק לא פעם עבור הזכויות שלהם, החלו מיד במאבק בגזירה החדשה.

עוד לפני כן, לאורך השנה האחרונה מאות מקומות עבודה בצרפת יצאו למאבק — בכל יום מתקיימות בממוצע כ־200 שביתות. אותם מאבקים, שהיו לרוב מבודדים, התחברו במהלך שלושת החודשים מאז הוצגה החקיקה החדשה לכדי גל שביתות עצום. מאות אלפי עובדים, סטודנטים ותלמידי תיכון יצאו לרחוב. באנרים של מקומות עבודה, איגודים מקצועיים וארגוני סטודנטים תפסו חלק נכבד בצעדות.

במקביל, מאז תחילת המאבק נגד החקיקה החדשה, צעירים החלו להתכנס בערבים בכיכר הרפובליקה בפריז ולדון בענייני השעה ובבעיות הניצבות בפני החברה תחת הכותרת "Nuit Debout" — התעוררות לילה. במהרה התפשטה התופעה לעשרות ערים בצרפת ואפילו לבריסל הבלגית שמעבר לגבול. הדיונים וההתכנסויות נמשכים למרות הניסיונות של המשטרה לפזר אותם באלימות.

החיבור בין ה"Nuit Debout" לגל השביתות והפגנות הסטודנטים והעובדים, יוצר מומנטום לתנועת מחאה רחבה יותר. עובדים וצעירים רבים מבינים גם שאם המאבק לא יתרחב ויחריף הוא עלול להסתיים בניצחון של הממשלה, שנחושה לאשר את החקיקה החדשה.

לאחר שהולנד וואלס הבינו כי המחאה עשויה להפעיל לחץ על חברי האסיפה הלאומית (הבית התחתון של הפרלמנט) להצביע נגד החקיקה, הם החליטו לשנות את חוקי המשחק. הנשיא הפעיל סעיף בחוקה הצרפתית שמאפשר לו לעקוף את הבית התחתון ולהעביר את החוק לאישור הסנאט. הצעד האנטי־דמוקרטי רק החריף את הזעם בקרב הסטודנטים והעובדים והגביר את הלחץ על הארגונים שלהם לנקוט צעדים תקיפים יותר.

תנועת Gauche Revolutionnaire (שמאל מהפכני), תנועת האחות של מאבק סוציאליסטי בצרפת, מסבירה כי הצעד שנחוץ עכשיו במאבק הוא התארגנות לשביתה כללית שתשתק את המשק ותכריע את הכף לטובת העובדים.

עוד מדגישה Gauche Revolutionnaire בגילוי דעת על המאבק כי "השינוי בחוקי העבודה רק יאיץ את גידול האי־שיווין. אבל המאבק נגד החקיקה מראה כי יש בינינו מיליוני אנשים שלא מוכנים יותר שימחצו אותם לטובת קבוצה קטנה של סופר־עשירים המקדשים את הרווח. הזעם הזה והמרד הזה צריכים להיות מאורגנים ומנותבים לבניית מפלגת עובדים אמיתית על בסיס המוני. מפלגה כזאת תוכל לגבש תנועה סוציאליסטית מהפכנית להפלת הקפיטליזם ולבניית חברה חדשה המבוססת על צדק, אחווה וסובלנות".

מתוך עיתון "המאבק", גיליון יוני־יולי 2016