socialism.org.il
מצעד הגאווה בחיפה
מצעד חסר־תקדים הסתיים בסתימת פיות מצד העירייה
מצעד הגאווה הגדול בהיסטוריה של חיפה התקיים ביום שישי, 24.6 ■ נואמת שביקרה את העירייה הושתקה והורדה בכוח מהבמה
יוסי וינשטיין
27.06.2016 17:29

תחת אבטחה כבדה על רקע הטבח במועדון להט״ב באורלנדו והרצח של שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים בשנה שעברה, נערך ביום שישי האחרון בחיפה מצעד הגאווה הגדול ביותר בתולדות העיר. אלפי משתתפות ומשתתפים הגיעו למצעד, רובם בני ובנות נוער מלאי התרגשות ושמחה מגודל האירוע.

ההומופוביה מתחילה במסדרונות הממשלה

המצעד יצא מגן שמואל שברחוב היינריך היינה, ועבר לראשונה בהיסטוריה ברחוב מוריה — הרחוב הראשי בעיר — ועד לגן האם, בו התקיים האירוע המרכזי. בראש המצעד נסעה משאית שעליה משתתפים מחופשים ומוזיקה שהקפיצה את הצועדים סביבה, אך לאורך המצעד צעדו גושים של ארגונים להט״בים, תנועות נוער וארגונים פוליטיים שונים. חלק מהגושים, כולל הגוש של ארגון הנוער הלהט״בי איגי, נשאו שלטים נגד הומופוביה ונגד גזענות.

גם פעילי מאבק סוציאליסטי השתתפו במצעד. קראנו להמשיך להתארגן למאבק מול הממשלה, שבה יושבים גורמים הומופוביים, ממשלה שלא מתכוונות להיענות לדרישות לשינוי. נשאנו שלטים עם הסיסמאות "מאורלנדו עד חיפה, נאבק באפליה", ו"לא ללהט״בופוביה, לא לאיסלמופוביה, לא לגזענות". קראנו סיסמאות כגון "סמוטריץ, בנט, ושקד — נגדכם אני צועד", "ביבי, ליברמן ובנט — נגדכם אני צועדת", "בתפקיד שר החינוך — הומופוב, גזען חשוך", "ממשלת גזענות והון — זה ההפך משוויון".

אנשים רבים ששוחחנו עמם התרגשו מהאירוע, מכמות האנשים הגדולה שהגיעה, הביעו סיפוק מכך שהמצעד יותר אידאולוגי ופחות מסיבתי, והסכימו שצריך להמשיך לבנות מאבק עוצמתי. רבים מאלו ששוחחנו איתם אמרו כי זהו מצעד הגאווה הראשון שהגיעו אליו בחייהם.

לחץ מהשטח הוציא מהעירייה ויתורים

השנה לראשונה עיריית חיפה עזרה לפרסם ולארגן את המצעד באמצעות פרסום חוצות ובמקומונים המזמין למצעד, דגלי גאווה שניתלו כמה שבועות לפני המצעד לאורך רחוב מוריה, הפעלת הכרמלית בחינם לקראת ובמהלך המצעד ועוד.

את ההגעה של רבים, בפרט בני נוער, לראשונה בחייהם למצעד הגאווה ניתן ליחס להיקף הדיווחים התקשורתיים על הטבח באורלנדו, אך במידה רבה כנראה גם להיקף הפרסום של האירוע.

אחרי שנים בהן המצעד התקיים ברחוב שומם במטרה להשתיקו, ושנים בהן העירייה לא הקצתה מרכז פעילות ללהט״ב, העירייה איפשרה לצעדה לעבור ברחוב ראשי וגם הבטיחה להפעיל מרכז לפעילי להט״ב לפני החגים. רעות כהן מארגון "הקשת החיפאית" הזכירה בעצרת שההישגים של להט״ב בחיפה הגיעו כתוצאה ממאבק, וכי יש עדיין הרבה על מה להיאבק. "השנה זה המצעד הכי גדול שהיה עד היום וקיומו ברחוב הראשי בכרמל, הוא מעין ניצחון סמלי... זה מסר חשוב לבני נוער ובוגרים שבארון, שידעו שהם רצויים פה".

סתימת הפיות של העירייה מראה כי צריך להמשיך במאבק

באירוע המרכזי בגן האם יונה יהב, ראש עיריית חיפה, אמר כי "חיפה חוגגת היום את הקיום המשותף, את הסובלנות, ואת התבונה שלנו לקבל אחד את השני. מבחינתי, יש מעט מאוד אירועים המסמלים את רוחה של חיפה, כמו מצעד הגאווה".

חסות העירייה לא באה ללא מחיר. יהב הציג מצג שווא של סובלנות, שנחשף כאשר יאלי השש, פעילת עמותת "אישה לאישה" שהוזמנה לנאום, הושתקה לאחר שבנאום הועלו דברי ביקורת כלפי העירייה.

דבריה של השש נקטעו על ידי עובדת העירייה בתיה קלייט, תוך ניתוק המיקרופונים והשמעת מוזיקה קולנית. משסרבה לסיים את הנאום ונשארה על הבמה, השש נגררה על־ידי מאבטחים מהבמה, ביחד עם חברותיה לעמותה נינה מזרחי ולילך בן־דוד.

בנאומה הספיקה השש לבקר את יהב על מדיניותו כלפי אוכלוסיות מוחלשות בעיר, זיהום האוויר ממפעלי התעשייה במפרץ, ומחירי המים הגבוהים של תאגיד המים המופרט 'מי כרמל'. השש הסבירה שתמיכת העירייה הושגה לאחר שנים של התנכלויות למצעד מצידה והתעלמות מצורכי הציבור הלהט״בי בעיר.

הביקורת והמאבק שגרמו לעירייה לספק ויתורים ללהט״ב בעיר צריכים להימשך כדי להבטיח הישגים נוספים וכדי שתמיכה תקציבית ופרסומית מצד העירייה לא תותנה בהגבלת החופש להביע ביקורת כנגדה.