socialism.org.il
ספר האזרחות החדש
לאומני וקפיטליסטי... בדיוק כמו שר החינוך
אנחנו לא צריכים לתת לאידיאולוגיה המתנחלית של נפתלי בנט להיכנס לכיתות!
אור קורן
02.07.2016 09:15

בתחילת מאי חשף משרד החינוך בראשות השר נפתלי בנט ממפלגת הבית היהודי את ספר האזרחות החדש לתלמידי החטיבה העליונה, "להיות אזרחים בישראל: מדינה יהודית ודמוקרטית". כצפוי, הספר שואף להנחיל לתלמידים את השקפת העולם הימנית, הלאומנית והניאו־ליברלית של האחראי לכתיבתו.

אין בספר בחינה אמיתית של האפליה כנגד האזרחים הערבים־פלסטינים, או של הנישול ההיסטורי של אוכלוסייה זו בידי המדינה. במקום זאת, מנסה הספר ליצור מראית־עין של שוויון בין יהודים לערבים דרך בחירה סלקטיבית של חוקים והצהרות, תוך כדי התעלמות מהאופן המפלה בו חוקים ומדיניות מיושמים במדינת ישראל.

במקרה של הכפרים הבדואיים הבלתי־מוכרים בנגב, לדוגמה, הספר מצדד בעמדת הממשלה וטוען כי מדובר ב"יישובים ערביים שנבנו תוך התעלמות מחוקי התכנון והבנייה". הספר לא מזכיר את העובדה שמרבית היישובים היו קיימים עוד לפני קום המדינה, או הוקמו על ידי הממשל הצבאי שנאכף על אזרחי ישראל הערבים עד 1966.

הספר גם מתעלם מהמציאות הכלכלית של ניצול קפיטליסטי. מחבריו מאדירים ארגונים כגון קרן המטבע העולמית והבנק העולמי ומתארים אותם כארגוני סיוע למדינות עניות. בכך הם מתעלמים מהדרך בה כופים אותם ארגונים על המדינות העניות מדיניות ניאו־ליברלית אכזרית, המשרתת את התאגידים המערביים.

בנוסף לכך, הספר מנסה לרדד סוגיות פוליטיות, או פשוט להתעלם מהן. כך למשל, סוגיית ההתנחלויות נמחקה ממנו לגמרי — המילה אפילו לא מופיעה בספר! ההיסטוריה של דיכוי מזרחים בישראל מרודדת למספר שורות בלבד. המאבקים למען זכויות להט״ב או שוויון מגדרי כלל לא מופיעים בו!

אנחנו לא צריכים לתת לאידיאולוגיה המתנחלית של נפתלי בנט להיכנס לכיתות! יש צורך בהתארגנות של מורים, הורים ותלמידים, בגיבוי ארגוני המורים, כנגד הספר ותפיסת העולם שהוא מייצג. מורי אזרחות ומספר ועדי הורים כבר הגישו עתירה לבג״ץ כנגד ה"מושגון", מחוון מושגים לבגרות באזרחות, בטענה שמדובר בכלי תעמולה חד־צדדי. תלמידים בשיתוף עם מורים יכולים גם לארגן שיעורים אלטרנטיביים בשביל לדון בכל אותן בעיות מהן מתעלם הספר, כגון גזענות ואפליה, סקסיזם ושנאת להט״ב, עוני ואי־שוויון, הכיבוש והסכסוך הלאומי... ובמאבק שנחוץ כדי לפתור אותן.

מתוך עיתון "המאבק", גיליון יוני־יולי 2016