socialism.org.il
סולידריות בינלאומית
שביתת תלמידים היסטורית בספרד
200 אלף הפגינו ■ פעולות סולידריות התארגנו בשורה של מדינות ■ גם אגודת הסטודנטים במכללת סמינר הקיבוצים תמכה בשביתה
אייל יבלונקו, נציג באגודת הסטודנטים/ות במכללת סמינר הקיבוצים
31.10.2016 02:08

ב־26 באוקטובר הרחובות בספרד התמלאו בתלמידים שובתים. 'איגוד התלמידים' (Sindicato de Estudiantes), ארגון סטודנטים ותלמידים מוביל, קרא לשביתה כללית במערכת החינוך, שקיבלה את תמיכת ארגון ההורים הארצי וארגוני המורים בחלק מהאזורים. 90% מהתלמידים ברחבי ספרד לא הגיעו לבית־הספר ו־200,000 השתתפו בהפגנות שיזם הארגון.

התלמידים בספרד נאבקים נגד "רפורמה" חדשה של הממשלה, שתכריח תלמידים מגיל 14 עד 18 לעבור מבחנים ממיינים בסוף כל שנה, שמי שלא יעבור אותם לא יוכל להמשיך את הלימודים. בדומה למבחן הפסיכומטרי בישראל, התלמידים בספרד יוכלו לקבל הכנה למבחנים ממכונים פרטיים או מורים פרטיים בלבד, כך שתלמידים ממשפחות מרוששות יותר יתקשו יותר לעבור את המבחנים. התוכנית הזאת לא חדשה. בתקופת הדיקטטורה של פרנקו התלמידים היו צריכים לעבור מבחנים כאלה, ומאות אלפי תלמידים ממשפחות עובדים הוצאו ממערכת החינוך בטרם־עת, ונלקחה מהם ההזדמנות להמשיך ללימודים גבוהים. זה גם מה שעלול לקרות הפעם אם ה"רפורמה" תעבור.

השביתה כבר השיגה הישג ראשוני: ממשלת הימין בספרד, בראשות המפלגה השמרנית ("מפלגת העם"), הודיעה שהיא משעה את ה"רפורמה". אבל ארגון התלמידים מדגיש שהמאבק לא נגמר, ואם הממשלה לא תבטל לגמרי את המבחנים הממיינים ואת התיקון האחרון לחוק החינוך (LOMCE) — שכולל הפרטות וקיצוצים משמעותיים — עד ה־31 באוקטובר, הארגון יקרא לשביתה נוספת, הפעם גדולה יותר.

סולידריות בינלאומית

מאבק התלמידים בספרד זכה לתמיכה בינלאומית מצד תנועות שמאל, ארגוני סטודנטים וארגוני עובדים. ה־CWI (התנועה הבינלאומית בה שותפה מאבק סוציאליסטי) אירגנה חלק גדול מפעולות הסולידריות, כולל הפגנות, משמרות מחאה, תמונות סולידריות ומכתבי תמיכה ביותר מ־25 מדינות. באירלנד, שוודיה, גרמניה, יוון וארה״ב, חברי פרלמנט ומועצות מקומיות של התנועות האחיות שלנו שלחו סרטוני תמיכה. בגרמניה, ביוזמת שותפינו מתנועת 'אלטרנטיבה סוציאליסטית' (SAV), הוועד הארצי של מפלגת 'השמאל' (DIE LINKE) אימץ פה־אחד הצעת החלטה המביעה סולידריות עם השביתה.

בישראל, הנהגת אגודת הסטודנטים במכללה להוראה 'סמינר הקיבוצים' נענתה להצעה שהעלתי בנושא, והמכתב הבא נשלח בשם האגודה לתמיכה בשביתה:

סולידריות עם שביתת התלמידים הכללית בספרד!

איגוד התלמידים היקר,

אנחנו, באגודת הסטודנטים של מכללת 'סמינר הקיבוצים' בתל אביב, מביעים את תמיכתנו המלאה במאבקכם נגד מדיניות הממשלה, שהורסת את החינוך הציבורי בספרד.

כסטודנטים ומורים לעתיד, אנו תומכים בשביתה שלכם ומקווים שהיא תעצור את ההתקפה ה"פרנקואיסטית" של הממשלה.

גם אנחנו, בישראל, בדומה לתלמידים, סטודנטים ומורים בכל העולם, עומדים בפני תהליכי הפרטה של מערכת החינוך שלנו. לכן אנו מקווים שהמאבק שלכם ייתן השראה לדור חדש מסביב לעולם להילחם כדי לשים סוף למגמה הזאת.

מאבק הצעירים על זכויותיהם ברחבי העולם הוא מאבק אחד!