socialism.org.il
"שכר־מלא־בזמן!"
מחדל השכר במערכת החינוך
מאות מורות ומורים הפגינו מול משרד החינוך כדי לשים סוף למחדל השכר
אייל יבלונקו, נציג באגודת הסטודנטים/ות במכללת סמינר הקיבוצים
25.10.2016 14:16

מעל מאתיים מורות ומורים הפגינו ביום רביעי, 20 באוקטובר, מתחת לבניין משרד החינוך בתל־אביב בדרישה לעצור את הלנת השכר. לפי ההערכות שהתפרסמו, בין 14 אלף לעשרות אלפי עובדי הוראה של משרד החינוך לא מקבלים שכר מלא בזמן עבור חודשי ספטמבר־אוקטובר בכל שנה.

את ההפגנה אירגנה התארגנות מורים עצמאית שפתחה דף פייסבוק בשם "בנט — אל תתנצל, תשלם!". הם דורשים לשים סוף להלנות השכר הקבועות ולהעביר למורות משכורת מלאה בזמן.

מספר מורות תיארו בהפגנה איך משרד החינוך מחק להן ותק של יותר מעשרים שנה בהוראה וקיצץ להן 3,000–4,000 שקלים מהשכר עבור החודשים הראשונים של השנה. בהפגנה היה המון זעם על משרד החינוך, שמזלזל במורים, אבל גם על ההנהגות הביורקרטיות של ארגוני המורים, שלא נלחמו מספיק ובזמן כדי לעצור את המחדל. במהלך ההפגנה עלו בין השאר קריאות להתפטרותו של מזכ״ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן, שבניגוד לארגון המורים, סירב עד כה להכריז על סכסוך עבודה לטובת המאבק.

המארגנים אסרו הגעה עם שלטים שמזוהים עם ארגוני המורים או עם כל ארגון אחר, ואחד המארגנים, אייל נמר, אמר בנאומו שהם סירבו להצעה של ארגוני המורים להצטרף להתארגנות. ההחלטה השגויה הזאת באה בסתירה לרצון של מורות רבות לראות התארגנות של צעדים משמעותיים יותר מול משרד החינוך, ובכלל זה צעדי שביתה, בהובלת ארגוני המורים. אחת הקריאות הבולטות בהפגנה היתה: "אין שכר, אין עבודה — נעשה לכם שביתה".

"באופן אישי אני חושבת שהדרך הכי נכונה זה פשוט לא להגיע לבית ספר. לשבות", אמרה לנו עידית, מורה שהגיעה להפגנה. היא הוסיפה שארגוני המורים "היו צריכים להיות פה, הם היו צריכים לאיים ראשונים בשביתה... ארגון המורים עשה את זה עכשיו, הכריז על סכסוך עבודה. הם היו צריכים לצרוח ראשונים".

כתוצאה מהלחץ הגיב שר החינוך בנט למחדל בפעם הראשונה. הפתרון שהוא מציע הוא ועדה, שמארגני המחאה כינו בצדק "ועדה לעבודה בעיניים". יו״ר ארגון המורים רן ארז כתב לבנט: "סלח לי, אך אנחנו שבעי ועדות... מה הועילו חכמים בתקנתם בהקמת עוד ועדה אלא אם מדובר ברצון לדחות ולמסמס את הסוגיה?"

מה שדרוש הוא לא הקמה של עוד ועדות שיטייחו את המחדל וימסמסו את המאבק אלא תשלום שכר מלא בזמן. אין שום צורך בוועדה כדי לבדוק אם למורות מגיע את כל השכר על העבודה שלהן או לא. אבל כפי שמורות רבות ציינו בהפגנה, שכר המורים גם ככה די נמוך. אנט דקיין, שעובדת שש שנים במערכת החינוך, אמרה בהפגנה: "אני ממש שוקלת את העתיד שלי. אני לא יודעת אם אני יכולה להישאר עם משכורת כזו של 5,000 שקל".

ארגון המורים הכריז כבר על עיצומים אחרי החגים בדרישה לעצור את המחדל. בניית המאבק בשטח — כולל בעזרת יוזמות לאסיפות בית־ספריות ולהקמת ועדי פעולה — תוכל לסייע להגביר את הלחץ על משרד החינוך בנושא הזה ולהאיץ בהנהגות ארגוני המורים לפעול, ובמידת הצורך גם להשבית את הלימודים, בתיאום עם ארגוני ההורים ומועצת התלמידים הארצית, שכבר הודיעו על תמיכה במאבק.

חשוב שגם ארגוני הסטודנטים במכללות להוראה, שמייצגים את המורות־לעתיד, יגבו ויתנו יד להצלחת המאבק.