socialism.org.il
כולנו אום אל־חיראן
אלפים הפגינו נגד ההרג והריסות הבתים
ההפגנה שנערכה בערערה הותקפה על־ידי המשטרה ■ להרחיב את המאבק!
יובל שׂורק
22.01.2017 21:24

כ־5,000 בני־אדם הפגינו בערערה ביום שבת (21.1) נגד הרס הבתים באום אל־חיראן, הרג יעקוב אבו־אלקיעאן וההסתה נגד הציבור הערבי. הזעם על השקרים של ארדן, נתניהו ודוברות המשטרה (אשר הופרכו ע״י הסרטון מהאירוע ונתיחת הגופה של אבו־אלקיעאן) הורגש בבירור, והמפגינים צעקו סיסמאות נגד הממשלה הגזענית ונגד מדיניות הריסת הבתים.

צעדת המחאה יצאה מהכניסה לכפר לעבר מספר בתים שמאויימים בהריסה. בשלב מסוים מאות צעירים יצאו מהכפר לעבר כביש 65, המשטרה תקפה אותם ופיזרה אותם בדרכים המוכרות מהשטחים הכבושים: בירי רימוני הלם, גז מדמיע והתזת מים מצחינים ("בואש"). המשטרה חיכתה בכוחות גדולים לאורך הכביש והמשיכה להתעמת עם המפגינים גם לאחר שפונו מהכביש.

המפגינים דרשו לבנות מחדש את הבתים שנהרסו באום אל־חיראן בשבוע שעבר, לפטר את השר ארדן ולהפסיק את מדיניות האפליה הגזענית מצד הממשלה. נראה שישנה תחושה, בעיקר בקרב השכבות הפעילות יותר, ששיטות המאבק הישנות של ועדת המעקב, של שביתה של הציבור הערבי במחאה על התקפות הממשלה וצעדי מחאה סמליים, לא יספיקו מול ממשלת נתניהו, במיוחד לאור האירועים סביב ההתנחלות עמונה והשבעת טראמפ לנשיאות.

שכבות משמעותיות בהפגנה רצו להרחיב את המחאה ולהוציא אותה מחוץ לכפרים. אכן, יש צורך בהרחבה של המאבק, כדי לבלום את המשך תוכניות ההרס של הממשלה. פעילי מאבק סוציאליסטי שהשתתפו בהפגנה קיבלו תגובות חיוביות לרעיון להרחיב את המאבק גם לקמפוסים ומקומות העבודה, ולנסות לשבור את הבידוד שהממשלה מנסה לכפות עליו בציבור היהודי.

את ההפגנה צריך להמשיך בעוד אירועי מחאה, אסיפות ציבוריות ואירועי הסברה, בניסיון לבנות תנועה רחבה נגד אפלייה ולמען שוויון בכל התחומים, שתאחד מאחוריה את המוני הערבים־פלסטינים והיהודים שסובלים משלטון ההון הישראלי ומהסכסכנות הגזענית והמסוכנת של העומדים בראשו.

פעילי מאבק סוציאליסטי בהפגנה
תנועת מאבק סוציאליסטי קוראת ל:
  • חיזוק הפגנות המחאה נגד הריסות הבתים ונגד ממשלת ההון הגזענית של נתניהו. קידום אסיפות ציבוריות וחבירה של ארגונים חברתיים, ארגוני עובדים וארגוני סטודנטים לתמיכה ולחיזוק המאבק.
  • הקמת ועדת חקירה בלתי־תלויה, בהשתתפות נציגי עובדים וארגוני זכויות אדם, לבדיקת נסיבות האירוע באום אל־חיראן, עיתוי גל הריסות הבתים והאפליה בבנייה בציבור הערבי.
  • סוף לאלימות המשטרתית. להכפיף את המשטרה לפיקוח דמוקרטי קהילתי באמצעות ועדות עירוניות נבחרות, בהשתתפות נציגי שכונות, ועדי עובדים, מועצות מקומיות וארגוני קהילה.
  • סוף לאפליה בבנייה, להריסות ולתוכניות ה"ייהוד". אישור תוכניות מתאר והרחבת שטחי היישובים הערביים. הכרה בכל הכפרים הבלתי־מוכרים וחיבורם לכל השירותים והתשתיות הנחוצים.
  • השקעה מסיבית בבניית דיור ציבורי זול, איכותי ונגיש ברחבי הארץ ולשיפור משמעותי של שירותי החינוך, הבריאות, התחבורה והפרנסה בכלל היישובים בתחומי ישראל, ללא אפליה.
  • סוף ל"הפרד ומשול" ולסכסכנות הגזענית! סוף לאפליה ולהסתה הגזענית נגד הציבור הערבי־פלסטיני. סוף לכיבוש ולהתנחלויות.
  • עצירת ממשלת ההון וההתנחלויות של נתניהו. הצבת חלופה דרך קידום הקמתה של מפלגה חדשה של ציבור העובדים והעובדות, יהודים וערבים, למען שינוי סוציאליסטי.