socialism.org.il
סולידריות
די לרדיפת מנהיג מאבק תושבי עיסאוויה
מוחמד אבו־חומוס, חבר ועדת המעקב של שכונת עיסאוויה במזרח ירושלים, נעצר באופן שרירותי והורחק ל־15 יום מביתו
יאשה מארמר
25.01.2017 19:45

בסוף השבוע האחרון התרחש מקרה נוסף של התעמרות משטרתית בחבר ועדת המעקב של שכונת עיסאוויה, וזאת כחלק מהניסיון לדכא כל פעילות פוליטית נגד הכיבוש וההתנחלויות במזרח ירושלים.

המשטרה עצרה את מוחמד אבו־חומוס בשכונת מגוריו ביום שישי (20.1) אחרי צהריים, באלימות ובאיומים. בשיחה עם האתר של 'מאבק סוציאליסטי', מוחמד אבו־חומוס הסביר כי המעצר התרחש לאחר שתיעד בטלפון הנייד שלו את ההתנהלות של המשטרה ושל מג״ב במחסום בכניסה לעיסאוויה.

השוטרים החרימו לו את הטלפון, הכו אותו ברגליים ואמרו לו שהוא נלקח לחקירה. כשהובא לתחנת המשטרה נאמר לו כי הוא עצור בגין איום על שוטר והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. כל מה שהוא עשה בפועל זה כאמור לצלם את פעילות השוטרים.

במוצ״ש, הוא הובא בפני שופט שנענה לבקשת המשטרה להאריך את מעצרו עד יום שני. ביום שני בית המשפט הורה לשחררו אך גזר עליו הגבלה דרקונית: הרחקה של 15 יום מעיסאוויה, כלומר מביתו וממשפחתו — אבו־חומוס בן 50 ואב לארבעה ילדים.

יום למחרת השחרור הגיע מוחמד לתחנת משטרת שלם בירושלים בשביל לקבל את מכשיר הנייד שהוחרם ממנו. השוטרים בתחנה סירבו ואמרו לו לחזור רק בשבוע הבא. על הדרך הם גם איימו עליו. "הם אמרו לי: נעביר אותך לטיפול של השב״כ. יעצרו אותך בלי שאף אחד יידע איפה אתה", הסביר אבו־חומוס בשיחה איתנו.

אין כל ספק שמדובר בהתנכלות על רקע פעילותו הפוליטית של אבו־חומוס. מדובר בפעיל ותיק ומוכר המעורב מזה שנים במאבקים נגד הפקעת האדמות, הריסות הבתים, צעדי הענישה הקולקטיביים והאפליה החמורה במתן שירותים בשכונות הפלסטיניות במזרח ירושלים. הוא היה שותף בתקופה האחרונה לארגון של הפגנות ומשמרות מחאה נגד הסגר שמוטל על 15 אלף תושבי עיסאוויה מאז יולי 2014.

במסגרת פעילותו, אבו־חומוס מתעד באמצעות הטלפון הנייד שלו את מציאות הכיבוש בשכונת מגוריו, לרבות התנהלות המשטרה במחסומים בכניסה לעיסאוויה, מעצרים ואלימות משטרתית. את העדויות מהנעשה בשטח הוא מעביר לתקשורת, כולל לעיתונים הגדולים בישראל דוגמת 'הארץ'. בכך עוזר אבו־חומוס לחשוף כי בניגוד לתעמולה על "העיר המאוחדת", תושבי השכונות הפלסטיניות חיים לא רק בעוני אלא גם תחת כיבוש צבאי בפועל, כשאת תפקיד הצבא מחליפים מג״ב והמשטרה.

לפני שנה, אבו־חומוס עזר לשפוך אור על נסיבות פציעתו החמורה של אחמד תאופיק אבו־חומוס, בן 12 מעיסאוויה, שנפגע קשה מירי "כדור ספוג" קלטני מידי כוחות מג״ב.

בדצמבר האחרון השתתף אבו־חומוס בכנס סוציאליזם 2016 שאירגנה תנועת מאבק סוציאליסטי, ימים ספורים לאחר שנורה ברגלו בקליע מצופה גומי מידי כוח מג״ב. במהלך הכנס הוא הסביר בפירוט את המצב במזרח ירושלים והציג שורה של תיעודי וידיאו וסטילס חשובים שלא מגיעים בדרך־כלל לציבור הישראלי הרחב. החשש הוא כעת שהמשטרה תמחוק צילומים שנותרו על מכשיר הטלפון שלו.

די לאלימות המשטרתית, די למעצרים הפוליטיים! לשים סוף להתנכלות של המשטרה לאבו־חומוס. להחזיר לו מיידית את הטלפון הנייד, עם כל מה שמתועד בו; לבטל את ההרחקה מביתו ולסגור את התיק. כן למאבק נגד הכיבוש וההתנחלויות ולמען שלום!