socialism.org.il
טירוף קפיטליסטי
שמונת עשירי העולם = מחצית האנושות
לפי דוח חדש של "אוקספם", אי־השוויון העולמי חמור מכפי שהוערך קודם ■ העושר המרוכז בידיהם של 8 האנשים העשירים בעולם שווה לסך הנכסים של מחצית מהאנושות ■ גם בישראל: פער עצום בין המאיון העליון ל־99%
נדב אהרוני ויאשה מארמר
12.02.2017 09:30

דוח שנתי חדש של רשת ארגוני הצדקה הבריטית "אוקספם" מגלה, כי העושר המרוכז בידיהם של 8 האנשים העשירים בעולם שווה לסך הנכסים של 3.7 מיליארד בני אדם — כלומר מחצית מהאנושות.

בשנה שעברה, פירסמה אוקספם כי 62 מיליארדרים מחזיקים בהון המשתווה למחצית האנושות, אך נתונים חדשים אודות התפלגות העושר ברמה הגלובלית, ובייחוד בסין ובהודו, הבהירו שמהצב חמור משהוערך בשנים הקודמות.

גם בארץ: פער עצום בין המאיון העליון ל־99%

משה־חנציס בדקה את התפלגות ההכנסות בין העשירונים השונים והגיעה למסקנה כי פערי ההכנסה מקצינים ככל שעולים במעלה הפירמידה והם מגיעים לשיא דווקא בתוך העשירון העליון — כלומר עיקר אי השוויון בישראל לא נובע מפערי הכנסות בין קבוצות עובדים שונות, או בין עובדים שכירים לשכבות ביניים מבוססות יותר, (כמו בעלי עסקים קטנים ובעלי מקצועות חופשיים), אלא מהפער העצום בין ה־1% של בעלי הון ל־99% מהחברה.

התעמולה הקפיטליסטית, שגם האוצר מדקלם, מבטיחה כי ההתקפות הניאו ליברליות יביאו לצמיחה כלכלית שתחלחל מטה. בפועל אותה מדיניות הביאה לריכוז חסר תקדים של העושר בידי מעטים.

מתוך עיתון "המאבק", פברואר 2017