socialism.org.il
כנס סוציאליזם 2016
נשים מתארגנות למאבק
פעילות מיפו ומתל־אביב, מלוד, מטירה ומחיפה דנו על המאבק נגד אלימות כלפי נשים ועל התארגנות של נשים בבתי־הספר ובמקומות העבודה
קשת זמיר, איריס זמיר
13.02.2017 17:33

לאורך השנה האחרונה ראינו בארץ וברחבי העולם שורה של מאבקים ומחאות נגד ניצול, דיכוי והדרה של נשים. בכנס סוציאליזם 2016 נערך פאנל שעסק במאבקים הללו, ובקשר שלהם למאבק הרחב לשינוי החברה.

בפאנל השתתפו מהא סאקללה־תלי, פעילה מהתארגנות נגד אלימות כלפי נשים בלוד, ספא יונס מההתארגנות נגד אלימות כלפי נשים ביפו, מייסם ג׳לג׳ולי, יו״ר נעמת במרחב המשולש הדרומי, גל רובין, ממארגנות קמפיין 'הסכמה חופשית' בבתי־הספר, ותובל קליין מזכירת סניף מרכז של מאבק סוציאליסטי. את הפאנל הנחתה איריס זמיר, מארגנת נשים במאבק סוציאליסטי וחוקרת בפרויקט 'מדד הביטחון של נשים'.

הדוברות בפאנל סיפרו כיצד ההתארגנויות אותן הן מובילות צמחו מתוך הצורך לשנות את מציאות החיים שלהן. מהא סקאללה־תלי וספא יונס הסבירו שאי־אפשר לנתק את תופעת האלימות כלפי נשים בחברה הערבית מהדיכוי שחווה האוכלוסייה הערבית בכללות מידי המדינה.

מהא תיארה את המצב בעיר לוד, היכן שהיא פעילה וגרה. לפני מלחמת 1948 ואירועי הנכבה הפלסטינית הייתה בה קהילה ערבית־פלסטינית שמנתה עשרים אלף איש. לאחר גירוש לוד נשארו בה רק אלף אישה ואיש. מאז ועד היום סובלת האוכלוסיה הערבית בלוד מאפליה בתקציבים והזנחה מצד המדינה. העוני והדיכוי הם קרקע פורייה לתופעות של אלימות בכלל ואלימות כלפי נשים בפרט.

הפגנות והתארגנות למאבק בלוד וביפו

מהא תיארה את התפקיד הבעייתי של המשטרה, שעסוקה ב"שיטור יתר" של האוכלוסייה הפלסטינית בישראל, אבל כמעט ולא מטפלת באלימות כלפי נשים. היא סיפרה כי בהפגנה שהתארגנה בלוד בחודש ספטמבר, בעקבות הרצח של דועאא אבו־שרך, נקראו סיסמאות גם נגד אלימות כלפי נשים וגם נגד המשטרה והממשלה שלא עושות דבר בעניין. בעקבות ההפגנות שהתקיימו בלוד, הפעילות בעיר הקימו פורום למאבק בתופעת האלימות.

ספא יונס היא בין המארגנות והמובילות של ההפגנה המרשימה נגד אלימות כלפי נשים שהתקיימה ביפו באוקטובר 2016. ההפגנה אורגנה בתוך פחות משבוע, בעקבות רצח של שתי נשים תושבות יפו, שוא הואידה והודא אבו־סרארי. מאות נשים וגברים יהודים וערבים השתתפו בהפגנה. בעקבות ההפגנה פנו המארגנות לארגונים נוספים ביפו, עם המסר שלא מדובר רק ב"בעיה של נשים" אלא בבעיה חברתית. ספא דיברה גם על הצורך להרחיב את המאבק מהתנגדות לאלימות כלפי נשים למאבק לטובת החירות של הנשים בחברה.

המאבק בבתי־הספר ובמקומות העבודה

מייסם ג׳לג׳ולי, סיפרה על המאבק של עובדות הרשויות המקומיות במשולש ועל ההישג בשיפור תנאי ההעסקה שלהן. מייסם הדגישה כי שיפור בתנאי העסקה של נשים משפר גם את מעמדן ומאפשר להן יותר חופש. העובדות ברשויות התארגנו ונאלצו להיאבק מול ראשי הרשויות ואפילו מול הנהגת ההסתדרות שלא נתנה גב למאבק שלהן. מייסם סיפרה גם על ההחלטה שלה לרוץ לתפקיד יו״ר נעמ״ת במרחב המשולש הדרומי כדי לתרגם את הישגי ההתארגנות לשינוי מקיף יותר.

חלק משמעותי מהתארגנויות הנשים של השנים האחרונות, מובלות על ידי נערות ונשים צעירות. גל רובין, תלמידה בכיתה י״ב, סיפרה כיצד ארגנה יחד עם מספר תיכוניסטיות ותיכוניסטים, קמפיין שיקדם חינוך מיני ומגדרי במסגרות חינוכיות, בליווי מרכז הסיוע בחיפה, תחת הכותרת "הסכמה חופשית".

גל הייתה מהיוזמות והמובילות של הקמפיין. היא סיפרה כיצד היוזמה התחילה מההבנה שלה ושל חבריה שבבית־הספר לא מדברים איתם על מיניות, הסכמה חופשית ביחסי־מין, ושאין טעם לחכות שהמערכת תעשה זאת. לאור ההצלחה של הקמפיין בשנה שעברה הם החליטו להרחיב אותו השנה. במהלך הפאנל, עלה הרעיון להרחיב את הפרויקט גם לבתי־ספר ערביים, ואף החל להיווצר שיתוף פעולה בנושא.

מאבק לשינוי החברה

תובל קליין מתנועת מאבק סוציאליסטי, סקרה את ההתארגנויות הספונטניות בכל העולם נגד אלימות כלפי נשים ונגד התקפות של הממשלות על זכויות נשים, והדגישה את ההישגים שהיו להתארגנויות אלה. תובל פירטה כיצד בפולין, שביתה והפגנות המוניות באוקטובר הצליחו להרתיע את הממשלה מלהעביר חוק שיאסור על הפלות באופן כמעט גורף. תובל גם דיברה על הצורך להפוך את המחאות הספונטניות להתארגנות של ממש, ועל הצורך לרתום את ארגוני העובדות והעובדים למאבק הזה.

עלי תולת מהנהגת ארגון 'כוח לעובדים' דיבר מהקהל על התפקיד החשוב של ארגוני עובדים במאבק הזה, ואמר שהוא ישמח לרתום את 'כוח לעובדים' לפעילות בנושא.

מהפאנל עלה הצורך לחזק את התארגנויות הנשים ולחבר ביניהן, תוך למידה מהמאבקים ברחבי העולם. הפאנל חידד את המסקנה כי אי־אפשר להפריד את המאבק לשיפור מעמדן של נשים, לא מהמאבק בדיכוי הלאומי של האוכלוסיה הערבית בישראל ובשטחים, ולא מהמאבק המעמדי לשיפור תנאי החיים של כלל הנשים העובדות והגברים העובדים.