socialism.org.il
ניצחון למרצים
הסתיימה השביתה במכון הטכנולוגי חולון
בהמשך להישג של השביתה בעמק יזרעאל, גם מאבק המרצים מן החוץ במכון הטכנולוגי חולון השיג הסכם מסגרת, שאושר בהצבעה על־ידי המרצים עצמם
גל חייט
30.03.2017 00:27

בתום ארבעה שבועות של שביתה נחתם הסכם הבנות שישמש מסגרת להסכם הקיבוצי בין התארגנות המרצים לבין ההנהלה במכון הטכנולוגי חולון. באסיפה שערכו המרצים, המאוגדים בארגון כוח לעובדים, אושר הסכם המסגרת בהצבעה והוחלט על הפסקת השביתה. המרצים השיגו בהסכם המסגרת את עיקרי דרישותיהם, ושאר הדברים שלא הוסכמו יידונו בהמשך המשא־ומתן על גיבוש ההסכם הקיבוצי הסופי, שיש לקוות שייחתם ללא בעיות מצד ההנהלה.

מדובר בהישג שאינו מובן מאליו, מכיוון שעם פרוץ השביתה הפערים בין ההנהלה למרצים היו גדולים, והפגישה המכריעה בה נחתם ההסכם התקיימה לאחר 11 יום בהם לא נאותה ההנהלה לקיים אף פגישת מו״מ.

בשיחה שקיימנו עם רועי צורף, חבר ועד הפעולה של המרצים, שאלנו מה לדעתו הניע את ההנהלה לחתום לבסוף. "קשה לדעת. הלחץ עשה את שלו וכנראה שהיתה הבנה, בסופו של דבר, שזה לטובת המכון כולו לסיים את העניין כמה שיותר מהר, ואנחנו מברכים על כך".

מעבר ל"סגל עמית"

ההישג העיקרי של המרצים הוא מעבר מדורג של כל סגל המרצים "מן החוץ" הקיים לתקן של "סגל עמית" במהלך שלוש השנים הקרובות, כלומר, גם מרצים שאינם עומדים במכסה של שליש מישרה שקבע הות״ת (הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה) יצורפו לסגל עמית, בכפוף לקריטריונים נוספים שכופה הות״ת על חברי סגל עמית במכללות. מרצים חדשים שיועסקו בעתיד יצורפו אם יעמדו במכסת שליש מישרה.

שאלת צירופם של מרצים עתידיים תעסיק כנראה את המרצים בתקופה הבאה, כי זהו הסדק שדרכו עלולה ההנהלה לנסות לרוקן מתוכן את המעבר באמצעות שמירה על היקפי מישרה נמוכים ככל הניתן למרצים שיצורפו לסגל עמית, במטרה לחסוך בעלויות הנגזרות מההסכם. רועי הבהיר בשיחה איתנו שנושא הביטחון התעסוקתי של המרצים עדיין לא סגור במתווה העקרונות והוא אחד הנושאים שימשיכו לדבר עליהם במו״מ.

זוהי סוגיה שאינה ייחודית למכון הטכנולוגי חולון, וייתכן שיידרש להסדרתה מאבק ארצי של כלל המכללות המתוקצבות.

מתוך דף הפייסבוק של ההתארגנות: 'איגוד המרצים מן החוץ — מכון טכנולוגי חולון'

מומנטום חיובי

ניצחון השביתה הזאת מצטרף לניצחון שהשיגו המרצים במכללת עמק יזרעאל רק שבוע לפני. המאבק של מרצים מן החוץ במכללות המתוקצבות נמצא במומנטום חיובי. רק בשבוע שעבר הכריזו המרצים ממכללת "סמינר הקיבוצים" בתל אביב על יציגות (סטטוס חוקי הדורש מההנהלה להכיר בהתארגנות עובדים שכוללת מעל שליש מכוח העבודה), ומחכים לתשובת ההנהלה. אחד הגורמים שנתנו דחיפה חזקה להתארגנות ותרמו להתרחבותה היה מאבק המרצים בחולון.

לנו במאבק סוציאליסטי היה הכבוד להתלוות לחלק ממשמרות השביתה של המרצים ולחזות בנחישות שלהם גם מול מפירי שביתה ושכבה של סטודנטים שכעסו על שיבוש הלימודים, ומול ניסיונות ההנהלה לשבש את השביתה, לרבות באמצעות ניסיון לטרפד את פעולות האכיפה באמצעות מאבטחים פרטיים.

במשמרות השביתה, המרצים קידמו הסברה בכיתות, הסבירו שהפרת השביתה רק תתרום להתארכותה, וקראו גם לסטודנטים לסייע ללחוץ על ההנהלה. ואכן ניכר שההפגנה האנרגטית של כמאתיים סטודנטים מהפקולטה לעיצוב, שהצליחה לכפות על ההנהלה לקיים מיידית אסיפה עם הסטודנטים, עזרה להגביר את הלחץ על ההנהלה. לדעת רועי היתה להפגנה תרומה גדולה, "נוצרה הידברות בקנה־מידה רחב בין סטודנטים למרצים ובין סטודנטים להנהלה כדי לזרז את סיום השביתה, וזה תרם רבות".

ניצחונם של המרצים בחולון יוכל לשמש השראה למרצים במכללות נוספות להתארגן ולהיאבק לשיפור התנאים ונגד העסקה ארעית, כדי לשים סוף למצב שבו מרצה יכולה לעבוד במשך שנים באותה המכללה ועדיין להיחשב "מן החוץ".