socialism.org.il
תימן
סולידריות עם עובדי טוטאל/G4S!
ניצול קיצוני, הלנות שכר של מעל שנה, חשד למעורבות ברצח שלושה עובדים ■ קמפיין בינלאומי דורש מתאגידי הענק טוטאל ו־G4S לשלם לעובדים בתימן עכשיו
יובל שׂורק
24.03.2017 01:42

בתימן מתחוללת מלחמה זה כמה שנים, בה נלחמות קואליציה של מדינות המפרץ, בגיבוי אמריקאי מסוים, במורדים החות׳ים בצפון המדינה, הזוכים לגיבוי איראני. המפסידים מהמצב הזה הם תושבי תימן, היכן שממדי העוני והאבטלה היו נוראיים מספיק עוד לפני תחילת המלחמה, והביאו את ההמונים להדיח את הנשיא הדיקטטור עלי עבדאללה סאלח ב־2011.

על רקע הכאוס של המלחמה והיחלשות השלטון המרכזי, ישנם תאגידים בינלאומיים שמוצאים דרכים להרוויח מהמצב. למשל ענקית האנרגיה הצרפתית 'טוטאל' ותאגיד האבטחה הגדול בעולם G4S (שבדצמבר מכר את פעילותו בישראל בעקבות מחאה בינלאומית על תרומתו לכיבוש).

כ־200 עובדי אבטחה הועסקו על־ידי טוטאל, באמצעות הקבלן G4S, בשמירה על מתקנים השייכים לה בתימן. מחציתם עובדים עד עצם היום הזה. אלא שלא שולם להם שכר של שנה ויותר! שני התאגידים האלה הפסיקו רשמית את פעילותם בתימן בשנת 2015, אך עובדיהם למעשה לא פוטרו מעולם.

"נודע לי מהתקשורת שטוטאל עזבה את תימן", מספר מוחסין עומר אלמשדאלי, עובד ותיק של טוטאל/G4S. כמה עשרות נהגים בשירות טוטאל שהועסקו דרך קבלן מקומי קיבלו הודעה על פיטוריהם בהודעת טקסט. עובדי האבטחה בשירות טוטאל לא יודעו כלל.

ערב המתקפה הצבאית הסעודית ב־2015, רמת האבטלה בתימן עמדה על 40%. המצור האווירי והימי שהטילה סעודיה רק דירדר את המצב. פיטורי העובדים בתנאים כאלה ושוד השכר המגיע להם הם גזר־דין של רעב על העובדים ומשפחותיהם. כך, בשביל תאגידים ענקיים ועשירים כמו G4S וטוטאל, עובדות ועובדים בשר ודם הם לא יותר מעוד מכונה לסחיטת רווחים.

עובדי האבטחה ממשיכים לשמור על מתקנים רבי־ערך השייכים לטוטאל, ללא כל שכר, גם בזמן כתיבת שורות אלו. בית המשפט בבירה צנעא החליט על פניו להפקיע את מתקני החברה כסנקציה בגין אי־תשלום השכר והפיצויים לעובדי האבטחה. אך זה לא הועיל. לטוטאל פשוט לא אכפת. החברה מגלגלת את האחריות לקבלן G4S, במשחק פינג־פונג ציני המוכר גם בישראל.

G4S, לעומת זאת, טוענת שהפסיקה את כל פעילותה בתימן כבר ביוני 2015, ומוסיפה שעובדי האבטחה הועסקו מספר חודשים על־ידי חברה בשם 'G4S תימן', המשתמשת בלוגו של החברה העולמית ללא רשות. באופן מחשיד, G4S העולמית סירבה לענות אם תנקוט הליך משפטי כלשהו נגד אותה 'G4S תימן'. כך או כך, האנשים מאחורי אותה חברה הם אנשי עסקים שעבדו כבכירים ב־G4S לפני שעזבה רשמית את המדינה או שעמדו בקשרי עסקים עם טוטאל! הידוע שבהם הוא פארס סנבאני, בעל הון המקושר היטב לנשיא המודח סאלח ולבעלי בריתו החות׳ים, וגם בעל דרכון בריטי.

העובדים נאבקים ומשלמים בדם

מאבקם של עובדי טוטאל/G4S הוא קשה מאוד בהתחשב במצב הנוכחי בתימן. למרות איסור כולל על הפגנות שהטילו הכוחות החות׳ים מאז שהשתלטו על צנעא, העובדים קיימו הפגנה אמיצה מול בניין הפרלמנט והצליחו למשוך תשומת לב לאומית ואף בינלאומית.

לכן מזעזע, אך לא מפתיע, ששלושה עובדים נרצחו בידי חמושים הקשורים לאותו סנבאני ולמקורבים אליו — בין המקורבים, קרוב משפחתו שהוא גם הבעלים של 'G4S תימן'!

שלושת הנרצחים, מוחמד זוביידה, עלי סנחאני ועבד אל־רחמן קיראן, בשנות ה־20 לחייהם, נורו למוות בעודם שומרים על מתקן גדול של טוטאל בצנעא. שלושה מחבריהם שהיו איתם ניצלו ונשארו עדים. אף אחד מהרוצחים לא נעצר.

האם ייתכן שאין קשר בין התאגידים הרב־לאומיים האלה לבין הרצח? ייתכן. אבל האם לא סביר יותר שתאגידים אלה משתמשים בקשרים הרבים שיש להם כדי להשתיק את העובדים הדורשים את שכרם, ומנצלים את הכאוס השורר בתימן, היכן שכל־כך קל לשחד כל שוטר או פקיד שהוא? בכל מקרה, לא מדובר בפעם הראשונה ולא האחרונה בה חיי העובדים היו נתונים לאיומים ולסכנה.

סולידריות בינלאומית מול ניצול בינלאומי

למרות מקרי הניצול, הדיכוי ובפרט שוד השכר הנפוצים למדי בתימן, הסיפור של עובדי טוטאל/G4S בולט לרעה במיוחד.

בחישוב כל תשלומי החופשה, הבריאות ותוספות הסיכון לסך כל השכר שלא שולם, שני התאגידים חייבים לכל עובד כ־27,000 דולר! סכום זה הוא פחות מאחוז אחד משכרו השנתי של מנכ״ל טוטאל העולמית, פטריק פויאנה.

שני הנתונים האלה קשורים בקשר הדוק: בשביל רווחי הענק של התאגידים ובעליהם, עובדים נשדדים, מורעבים ואף נרצחים באחת הארצות העניות בעולם. זוהי משמעות ההיגיון הקפיטליסטי לפיו שורת הרווח קודמת לחיי העובדים. מההיגיון הזה נובע האסון של עובדי טוטאל/G4S — לא מ"ממשל תאגידי" או "אתיקה" בעייתיים. את הפשעים הברבריים שמבצעים תאגידים אלה ואחרים חייבים לעצור בתימן ובכל מקום אחר. בגלל זה אפשר וצריך לעמוד לצדם של העובדים האלה במזרח התיכון ובשאר העולם, כחלק מהמאבק העולמי בשלטון ההון.

ארגון ה־CWI (הוועד למען אינטרנציונל עובדים), בו שותפה תנועת מאבק סוציאליסטי, הוביל עד כה את המאמצים לפרסם את סיפורם ומאבקם של עובדי טוטאל/G4S בתימן ברמה הבינלאומית. מאמצים אלה כוללים ארגון של יום מחאה בינלאומי ב־17 בפברואר, שקיבל הד בתימן ובתקשורת המערבית.

כדי להגדיל את הלחץ, ה־CWI יוזם יום מחאה בינלאומי נוסף ב־31 במרץ. תנועת מאבק סוציאליסטי קוראת לנציגי עובדים, ארגונים ופעילים המזדהים עם המאבק הזה לנצל את יום הפעולה הקרוב כדי להביע את מחאתם כלפי טוטאל ו־G4S, וכנגד הניצול הפושע של שלטון ההון.