socialism.org.il
המאבק בהעסקה קבלנית
כן להעסקה ישירה בקמפוסים!
התארגנות ארצית של עובדות ניקיון, סטודנטים ומרצים דורשת קליטה של עובדי קבלן בקמפוסים להעסקה ישירה ■ כחלון והממשלה מבינים רק כוח, וצריך לדרוש מההסתדרות ומארגוני הסטודנטים לעזור להפעיל את הכוח הנחוץ
אור דר
08.05.2017 09:07

אחרי שנים של התקפות על תנאי העסקה של מרצים, סטודנטים, ועובדי מנהלה, ניקיון ושמירה במערכת ההשכלה הגבוהה, בשנים האחרונות עובדים מתארגנים להילחם בחזרה. לצד מאבקי התאגדות של מרצים במכללות שגם הגיעו להישגים, יש גם מספר ניסיונות של עובדי ועובדות ניקיון להתאגד. באוניברסיטאות בת״א, חיפה, ירושלים ובאר־שבע קמו גם התארגנויות של סטודנטים שתומכות בדרישה להעסקה ישירה של עובדי ועובדות הניקיון, לצד תמיכה מצד חברי סגל בכיר וזוטר. לאחרונה, הגורמים הללו וארגונים נוספים, לצד הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, התחילו לשתף פעולה במטרה לדרוש מהמועצה להשכלה גבוהה (מל״ג) ומשרד החינוך לחייב את האוניברסיטאות להעסיק באופן ישיר את עובדי הניקיון והשמירה.

כחלק מההתארגנות, תערך ביום שלישי, ה־9.5, הפגנה מול משרד החינוך בירושלים. מדובר ביוזמה חשובה, שתוכל להגביר את הלחץ על הממשלה והמל״ג, ולחזק את הביטחון של עובדות ועובדי הקבלן בקמפוסים להתארגן ולהקים ועדים. גם פעילי מאבק סוציאליסטי ייקחו חלק בהפגנה. שורה של הפגנות בשנתיים האחרונות, בעיקר בת״א וחיפה בקריאה להעסקה ישירה בקמפוס, עזרו להעלות את הנושא למודעות ולהפעיל לחץ על ראשי האוניברסיטאות, שמסרבים לעבור להעסקה ישירה בטענה שהעסקה כזו יקרה יותר. כמובן שאין לקבל את הניסיון להתנות את חיסול התופעה שבה קבלנים גוזרים קופון על עובדי הניקיון והשמירה. אם הם היו כנים בכוונות שלהם, ראשי האוניברסיטאות היו יכולים לגייס את כוחם בדרישה מהממשלה לתוספות תקציב ייעודיות לקליטת עובדים ועובדות להעסקה ישירה. 3 מכללות (ס.הקיבוצים, אורנים ותל־חי) כבר קלטו את עובדי הניקיון להעסקה ישירה, כך שלראשי האוניברסיטאות אין תרוץ להמשיך עם החרפה.

יש צורך בהמשך הניסיון החשוב של עובדות ועובדי ניקיון להתאגד, ולארגן הפגנות מקומיות בשיתוף סטודנטים, חברי סגל בכיר וסגל זוטר, במטרה להפעיל לחץ על ראשי האוניברסיטאות, כמו ההפגנות בשורה של קמפוסים ב־3.5, בהן לקחו חלק פעילי מאבק סוציאליסטי. לצד זאת, בהחלט צריך ללכת "במעלה הסולם". הממשלה אחראית למצב, עם הייבוש התקציבי של השירותים הציבוריים, ובפרט בהשכלה הגבוהה, לצד עידוד צורות העסקה קבלניות. יש לדרוש ממנה להעביר את כל עובדי הקבלן במוסדות ההשכלה הגבוהה להעסקה ישירה, כצעד במסגרת תוכנית עם יעדי זמן ברורים למיגור התופעה, תוך העברת כל התקציבים הדרושים לשם כך, שימומנו ממיסוי מוגבר על בעלי ההון.

תא הליכוד באוניברסיטה העברית מתנגד להעסקה ישירה

אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית הכריזה על תמיכה במאבק להעסקה ישירה. ההחלטה היא הצהרתית, כיוון שהאגודה החליטה לא לגייס משאבים או לקיים הסברה בקרב סטודנטים. אבל גם זה יותר מדי עבור "תא לביא", תא הסטודנטים של הליכוד. בדף הפייסבוק שלהם הם טענו כי התומכים בהעסקה ישירה "יונקים פרופגנדה סוציאליסטית מלידה". בניסיון לעשות הפרד ומשול הם טוענים שהתנאים של הסגל הבכיר אחראיים להעסקה הקבלנית. לא מפתיע שהם בוחרים לטשטש את האחריות של הממשלה ושל הקבלנים שעושים הון מניצול עובדים.

סטודנטים רבים עובדים כעת כעובדי קבלן, גם בתוך האוניברסיטה, ורבים גם יהיו עובדי קבלן אחרי שיסיימו את לימודיהם, אך לפי תא לביא "אגודת הסטודנטים הוכיחה שוב שיש לה את המשאבים להשקיע במאבקים פוליטיים שאין ביניהם לבין טובת הסטודנט שום דבר".
בהתאם לאג׳נדה של הממשלה בראשות הליכוד, הם מעדיפים אגודות סטודנטים כנועות, שלא יתנגדו לסדר היום בשירות ההון וההתנחלויות, בעוד סטודנטים ועובדים במערכת ההשכלה הגבוהה סובלים מייבוש תקציבי.

תא לביא לא מסתפק במילים, אלא מפעיל לחץ על חברי האגודה כדי לבטל את הכרזת התמיכה במאבק. לכן נחוץ שמי שתומכים באינטרסים של העובדים והסטודנטים מהשורה יתגייסו להפעיל לחץ נגדי, בדרישה שהאגודה תגייס את כוחה ומשאביה המשמעותיים, גם לצעדי הסברה, מחאה והשבתה במקרה הצורך, לתמיכה במאבק.

ארי נויהויזר

כחלון חברתי?

כחלון מתפאר בקליטת עובדי הקבלן בבתי־החולים כ"הישג" שלו. אבל לפני שנתיים, רק איום בשביתה כללית הכריח אותו להסכים לכך. במסגרת אותו הסכם, כחלון התחייב לקלוט 15,000 מתוך 400,000 עובדי הקבלן במשק להעסקה ישירה על פני מספר שנים, בלי התחייבות להפסיק לקלוט עובדי קבלן נוספים. הסכם כזה לא מצביע על מחוייבות מצידו של כחלון לצמצום התופעה, ובטח שלא לחיסולה. אם זה היה תלוי בו, גם אותם עובדים שנקלטו להעסקה ישירה מאז קיץ 2015 היו ממשיכים לרפד את הכיסים של הקבלנים. הוא, וכל הממשלה, מבינים רק כוח. ניסנקורן, שמעדיף לטפח ברית עם שר האוצר כדרך להימנע מעימות עם שלטון ההון, מוכן לעזור לכחלון להציג את עצמו באור "חברתי", ובצורה תמוהה מכנה את קליטתם של עובדי הקבלן בבתי־החולים "מתווה ניסנקורן־כחלון", בזמן שהראשון איים על השני בשביתה, שחייבה את השני להסכים למתווה.

לכחלון יש כמובן אינטרס לנצל בציניות את ההסכם שנכפה עליו כדי להציג את עצמו כ"חברתי" ולהסית מעצמו ביקורת מוצדקת. לכן, הבקשה של מארגני ההפגנה ב־9.5 מטעם הקואליציה להעסקה ישירה שלא לבקר את כחלון ובנט על אחריותם למצב, לא עוזרת להפעיל על שרי ממשלת ההון את הלחץ הדרוש. ניסיון לתת הד לרעיון שכחלון ובנט, שממשיכים לטפח את ההעסקה הקבלנית, הם "חברתיים", עוזר להם דווקא להתחמק מלחץ ציבורי. החשש שלהם מזעם חברתי גורם להם להסוות את מדיניותם האמיתית, בעוד שקריעת המסכה מעל פניהם תוכל לדחוק אותם עם הגב לקיר. ניסיון לחשוף את העובדה שבנט וכחלון מעדיפים את האינטרס של הקבלנים על פני מאות אלפי עובדי קבלן, יעזור למקד בהם זעם ציבורי ולהביך אותם, כמו שמאבק הנכים הצליח לעשות במידה מסויימת.

יש כוח

לממשלה אין כוונה לוותר בקלות, ולפתוח בכך את הדלת לדרישות נוספות שסותרות את סדר היום שלה. אסור להשאיר את ההחלטה על העסקה ישירה בידיים של פוליטיקאים כמו כחלון ובנט — יש צורך בגיוס כוח משמעותי כדי לאלץ אותם לפעול בניגוד לאג׳נדה הקפיטליסטית שלהם. כך, ההחלטה לא תהיה תלויה רק ברצון שלהם.

לכן, בפלייר שהפקנו לקראת ההפגנה, כתבנו:

"בעוד הממשלה והמעסיקים מעוניינים בהתרחבות ההעסקה הקבלנית במשק, לעובדים וכמובן גם לסטודנטים, לצעירים ולבני נוער יש אינטרס לוודא ששוק העבודה של מחר יהיה נקי מהעסקה קבלנית. המאבק בקמפוסים הוא מאבק הדגל כיום של הקרב להעסקה ישירה.

יש לדרוש מכל אגודה וכמובן מהתאחדות הסטודנטים להתגייס לצעדי הסברה והפגנות וגם להשבתת הלימודים, בעת הצורך. גם מניסנקורן, שמתפאר בפעילות ההסתדרות למען עובדי הקבלן, צריך לדרוש מעשים. ועדי העובדים המנהליים באוניברסיטאות, שמאורגנים בהסתדרות, יכולים למלא תפקיד מכריע אם יתגייסו להפגנות ולשביתות סולידריות.

אם חלק מראשי הארגונים הללו מסרבים לבצע את המוטל עליהם, הם צריכים לקבל טלפונים, מכתבים, עצומות, וביקורת פומבית שישכנעו אותם לפעול כדרוש, לצד המשך צעדי מחאה והתארגנות בשטח.

אנחנו קוראים להתגייסות רחבה להצלחת ההפגנה הארצית ב־9/5, כצעד בדרך ליום פעולה ארצי נוסף שיכלול הפגנות ושביתות סולידריות".


ב־9.5, יום שלישי, תערך ההפגנה למען העסקה ישירה בירושלים, בשעה 12:00, מבית ההסתדרות למשרד החינוך. הצטרפו אלינו!