socialism.org.il
טירוף קפיטליסטי
כמו 80 שנות עבודה בשכר מינימום
נתוני השכר בחברות הגדולות בבורסה מדגישים שהגבלת שכר המנהלים הבכירים היתה קוסמטית בלבד
קשת זמיר
16.05.2017 13:17

מהדוחות השנתיים שפירסמו באחרונה החברות שנסחרות בבורסה עלה שהשכר הממוצע של מנכ״ל חברה המדורגת במדד "ת״א 125" (125 התאגידים הגדולים בבורסה) נאמד ב־2016 ב־4.56 מיליון שקל בשנה. מדובר בכ־80 שנות עבודה של עובד/ת בשכר מינימום!

בשנה שעברה עבר בכנסת חוק סמלי המגביל את שכר המנהלים בתאגידים פיננסיים עד לפי 35 (!) מבעלי השכר הנמוך בתאגיד, ובנוסף, המעביד מחויב במיסוי מוגבר על שכר שעלותו גבוהה מ־2.5 מיליון שקלים בשנה. לפי הדוחות, השכר הממוצע של מנכ״ל בענף הפיננסים הסתכם ב־2016 ב־4.4 מיליון שקל — כמעט כפול...

עוד עולה מהדוחות כי תאגידים גדולים דוגמת טבע, אלביט, שופרסל ודלק משלמים למנהלים הבכירים שכר הגבוה פי 57 מהשכר החציוני במשק (שהוערך בכ־80 אלף שקל בשנה ב־2016). עובדים רבים באותם התאגידים מרוויחים עוד פחות מהשכר החציוני.

התאגידים הגדולים מומחים בלצפצף על רגולציה ולעקוף חוקים. אין להם בעיה לשבור את תקרות השכר שמציבים להם ובמקביל למנוע מהעובדים מהשורה את הזכויות הבסיסיות שמגיעות להם. הגבלות סמליות לא יפתרו את בעיית פערי ההכנסה והעושר.

די לפערים, די למשכורות העוני
  • כן להגבלות אמיתיות על משכורות מנהלים הן במגזר הפרטי והן בציבורי.
  • כן למאבק של ארגוני העובדים והעובדות למען תוספות שכר בכל הענפים, ולהבטחת קצבאות קיום בגובה שכר המינימום לנכים ולגמלאים.
  • לשים סוף לאפליות בשכר — שכר שווה על עבודה שווה!
  • להעביר את נטל המס מהעובדים והעניים לבעלי ההון. סוף להטבות המס לתאגידים הגדולים.
  • להעביר את הבנקים ותאגידי הענק השולטים במשק לבעלות ציבורית ולהפעיל אותם תחת פיקוח וניהול דמוקרטיים בידי ציבור העובדים והעובדות.

גירסה של כתבה זו הופיעה בעיתון 'המאבק', גיליון מאי־יוני 2017