socialism.org.il
מצעד האקלים 2017
הקפיטליזם הורס את כדור הארץ
מאות צעדו בתל אביב, כחלק ממחאה בינלאומית נגד המדיניות המסוכנת של ממשל טראמפ בארה״ב בתחום הסביבתי ■ כן לשינוי סוציאליסטי, לא לשינוי האקלים
מערכת האתר
02.05.2017 17:15

פעילי מאבק סוציאליסטי לקחו חלק במצעד האקלים 2017 שנערך בתל־אביב ביום שישי האחרון, 28 באפריל, בהשתתפות מאות שצעדו מדיזינגוף סנטר ועד לשגרירות ארה״ב. בהשפעת המחאה המתמשכת נגד טראמפ בארה״ב, גם המפגינים בת״א קראו "This is what democracy looks like" ("ככה נראית דמוקרטיה")!

המצעד הוא חלק ממחאה בינלאומית נגד המדיניות המסוכנת של ממשל טראמפ בתחום הסביבתי. שבוע קודם צוין יום כדור הארץ (22 באפריל) ובמהלך השבועיים האחרונים התקיימו צעדות מחאה בכ־100 ערים ברחבי העולם.

מצעד האקלים בת״א. צילום: ארגון 'מגמה ירוקה'

נשיא המעצמה המזהמת פועל במלוא המרץ כדי להקל על ענקיות הנפט בעזרת הסרת מעט הרגולציות הקיימות, פגיעה תקציבית בסוכנות להגנת הסביבה ובמחקרים סביבתיים, קידום בנייתם של צינורות הנפט ההרסניים קיסטון ודקוטה אקסס (DAPL) ועוד. בעולם ה"עובדות האלטרנטיביות" של הטייקון הגזען טראמפ, אין התחממות גלובלית ואין מדע.

פעילות הסברה של מאבק סוציאליסטי במצעד האקלים 2017

המדיניות של טראמפ מסכנת את כלל העולם. במקביל, גם מאמציו של ידידו נתניהו לדחות את סגירת מיכל האמוניה במפרץ חיפה מדגישים איך סכנה ממשית לחיי אדם מתגמדת אל מול האינטרסים של תאגידים תאווי רווח.

שנת 2016 היתה השנה החמה ביותר שנמדדה אי־פעם — כך הוכתרו גם השנתיים שקדמו לה. באזור שלנו, כפי שהזכיר גל השריפות בנובמבר, האקלים מתערער, נרשמות בצורות ומתחוללים תהליכי מדבור מסוכנים.

במהלך 30 השנים האחרונות התקיימו עשרות ועידות בינלאומיות בנושא משבר האקלים, אך הממשלות הקפיטליסטיות השונות לא הצליחו אפילו לצמצם את פליטות הפחמן. ואילו ההסכמות המוגבלות שגובשו בוועידת האקלים בפריז בדצמבר 2015 אינן מבשרות על כל שינוי מהותי במצב.

פעילות הסברה של מאבק סוציאליסטי במצעד האקלים 2017

משבר האקלים הוא פועל יוצא של תעשייה למטרות רווח, של אינטרסים כלכליים צרים שדורסים את האינטרס הציבורי הרחב בסביבה נקייה ובטוחה. הכלכלה הקפיטליסטית ברמה העולמית, המבוססת על היגיון הרווח הפרטי, מחריפה את הרס הסביבה.

רק מאבקים רחבים וחזקים בשטח יוכלו לקפל ממשלות ותאגידים שממשיכים להרעיל אותנו ולסכן את עתידנו. רק מאבק למען שינוי סוציאליסטי, למען חברה שתתנהל לרווחת הכלל, יוכל לחלץ את העולם מהמדרון המסוכן אליו גוררים אותנו ברוני הנפט, הטייקונים המזהמים וממשלות ההון.

תוכנית סוציאליסטית למאבק בהרס הסביבה
  • מאבק משותף של ארגונים סביבתיים וארגוני העובדים ליישום תקנים סביבתיים מחמירים במפעלים, ולהבטחת בטיחות העובדים ושיפור תנאי העבודה.
  • ניטור מוגבר והפחתה מיידית של פליטות מזהמים. חיוב מפעלים מזהמים ביישום טכנולוגיות למניעת זיהום ובמלוא העלויות על זיהומים. החמרת האכיפה נגד זיהום סביבתי, תחת פיקוח ארגוני העובדים ונציגי ציבור.
  • ביטול כל התוכניות לפיתוח תעשיות נפט ופחם והתוכנית להרחבת בתי הזיקוק בחיפה.
  • תחבורה ציבורית מתקדמת כחלופה לתלות ברכב פרטי. השקעה נרחבת בתחבורה ציבורית שתהיה זולה, יעילה, נגישה באופן שוויוני, בטוחה וידידותית לסביבה.
  • מעבר מהיר למקורות אנרגיה מתחדשים, ובמיוחד אנרגיה סולארית. הסבת תעשיות מזהמות לירוקות, תוך יצירת מישרות חדשות.
  • סוף להפרטת הקרקעות, מניעת השתלטות טייקוני נדל״ן על שטחי ציבור ושטחים ירוקים — די לבנייה על החופים! השקעה בטיפול מיטבי בפסולת ובביוב בכל הרשויות המקומיות, ללא אפליה.
  • השקעה בשדרוג תשתיות בכל התחומים לצורך חסכון באנרגיה והבטחת עמידה בתקני הבטיחות והסביבה המחמירים ביותר. הבטחת מידה מספקת של "ריאות ירוקות" בכל הערים והשכונות.
  • העלאת המיסוי על בעלי ההון והעשירים ביותר לטובת הגדלת המימון הציבורי להשקעה בסביבה ובשירותים הציבוריים.
  • בעלות ציבורית על חברות האנרגיה, התחבורה הציבורית, הבנקים ותאגידי הענק השולטים במשק. הבטחת פיקוח וניהול ציבוריים ודמוקרטיים בידי ציבור העובדים והעובדות וארגוני סביבה.
  • די להרס הסביבה למטרות רווח! מעבר לתכנון דמוקרטי וסוציאליסטי של הייצור וההשקעה במשק, למען רווחת הכלל והגנה על הסביבה.