socialism.org.il
פרשיות נתניהו
הסתה ושחיתות הן המדיניות
צריך למחות נגד השחיתות, אך גם להציב אלטרנטיבה למדיניות של נתניהו
אייל עצי־פרי
19.08.2017 13:31

שעות ספורות לאחר שמנהל לשכתו לשעבר, ארי הרו, הפך לעד מדינה בשתי פרשיות שוחד בהן נחשד נתניהו, ראש הממשלה העלה סרטון לפייסבוק רק בשביל להגיד כי הוא "לא מתייחס לרעשי הרקע". ימים ספורים אחר כך הוא כבר ארגן לעצמו "כנס תמיכה" בעלות מאות אלפי שקלים. בנאומו בכנס, רעשי הרקע הפכו ל"מסע ציד אובססיבי חסר תקדים נגדי ונגד משפחתי במטרה לבצע הפיכה שלטונית". ומי עומד מאחורי ניסיון ההפיכה? "התקשורת", "השמאל", "הערבים"... גזענות היא המפלט הקבוע של ביבי.

כאילו נתניהו לא קיבל שמפניות וסיגרים בשווי של מאות אלפי שקלים מבעלי הון. כאילו לא ניהל משא ומתן עם מו״ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס, על סיקור אוהד בתמורה לצמצום הפעילות של "ישראל היום", הנמצא בבעלות מקורבו של נתניהו — המיליארדר שלדון אדלסון. כאילו בן דודו ועורך דינו, דוד שמרון, לא עמד להרוויח מיליוני דולרים מעסקת הצוללות אותה נתניהו דחף. כאילו שלמה פילבר, המנכ״ל שמינה למשרד התקשורת, לא התנהל כשתול של הטייקון שאול אלוביץ׳, מקורבו של נתניהו.

על פי סקרים של ערוץ 2 וערוץ 10, כמחצית מהציבור לא מאמינים לגרסת נתניהו ולא קונים את הטענה כי מתנהל נגדו "מסע ציד". שני שליש מהנשאלים סבורים כי עליו להתפטר אם יוגש נגדו כתב אישום. מעניין כמה מהנשאלים יסכימו עם טענת נתניהו בנאום ההתקרבנות בכנס, כי תחת שלטונו ישראל הגיעה ל"מצב הטוב ביותר בתולדותיה". בעלי המוגבלויות, שנאלצים להתקיים מקצבה של 2,342 שקל לחודש, ענו על כך עוד לפני תחילת הנאום כשחסמו את כביש הגישה לאולם הכנסים.

זו לא רק שחיתות — זו מדיניות

נתניהו הוא ראש הממשלה הרביעי ברציפות — אחרי ברק, שרון, ואולמרט — שנחקר תחת אזהרה במשטרה. מאז שנת 2000 הורשעו בפלילים 18 שרים וחברי כנסת ו־35 ראשי עיריות או מועצות וסגניהם. אך זהו רק קצה הקרחון של השחיתות המערכתית תחת קפיטליזם.

כל מפלגות הממסד רואות באינטרסים של בעלי ההון שיקול מרכזי בקביעת המדיניות שלהן — כך עובד שלטון הון. העדפת האינטרסים של בעלי ההון על חשבון העובדים ושאר הציבור באה לידי ביטוי בהחלטות לגבי ניהול משק הגז ושאר משאבי הטבע, במתן הטבות שונות לתאגידים או בהפרטת תשתיות כמו ייצור החשמל. אך מדיניות זו בדרך כלל לא נחקרת בתחום הפלילי, מאחר והיא חופפת את האינטרס הכללי של המעמד הקפיטליסטי.

החוק היבש נותן מרחב לשרים, חברי כנסת ובעלי הון לקיים קשרים מבלי שהדבר יחשב לפשע. החוק גם נותן לראש הממשלה אפשרות להישאר בשלטון אפילו אם יועמד לדין — ואפילו אם יורשע בעבירה שאין עמה קלון, כפי שמיהרה להבהיר שרת המשפטים, שקד.

לבנות אלטרנטיבה

עד שיוגש כתב אישום נגד נתניהו עלולה לעבור יותר משנה. המשך שלטונו תלוי בהתפתחות של מחאה ואי־שביעות רצון בקרב הציבור. המחאה השבועית בפתח תקווה, מול בית היועץ המשפטי לממשלה, אליה היו מגיעים עשרות בודדות של מפגינים, התרחבה להפגנות שבועיות של אלפים. הניסיון של יו״ר הקואליציה, דויד ביטן, לארגן הפגנות־נגד הביא עד עכשיו לא יותר מ־300 מפגינים.

אבל הכנס שנתניהו אירגן לעצמו מבהיר כי הוא לא מתכוון ללכת בלי קרב. בנאומו הוא ניסה לגייס להגנתו את הימין המתנחלי, כשהדגיש כי עתיד מפעל ההתנחלויות בשטחים הכבושים תלוי בעתידו הפוליטי. אפשר בהחלט לצפות כי הוא ינקוט עוד צעדים מסוכנים למטרה זו, לרבות התקפות על הציבור הערבי־פלסטיני, חוקים גזעניים דוגמת חוק הלאום ועוד.

צריך לצאת למחאות נגד השחיתות, אבל גם להציב אלטרנטיבה למדיניות הימנית, שבגינה נתניהו טוען כי הוא נרדף. למפלגת העבודה ול"יש עתיד" אין חלופה ברורה למדיניות הימין, לא כשזה נוגע להמשך הכיבוש והסכסוך הלאומי ולא כשזה נוגע למדיניות הכלכלית הכפופה לבעלי ההון. גבאי, לפיד והרצוג הפכו למיליונרים בזכות שירותיהם הנדיבים, כל אחד בתחומו, עבור בעלי הון.

לכן נחוץ להצמיח מתוך המאבקים שפורצים נגד מדיניות הימין, מפלגה חדשה של ציבור העובדים והעובדות, יהודים וערבים, שתציב אלטרנטיבה סוציאליסטית לממשלת ההון וההתנחלויות.

מתוך עיתון "המאבק", ספטמבר־אוקטובר 2017