socialism.org.il
מעצרים ותקיפות בשייח' ג׳ראח
"גזענות ואפליה בחסות הממשלה"
כמאתיים הפגינו נגד פינוי משפחת שמאסנה ■ הפולשים שהתבצרו בבית המשפחה תקפו ופצעו תושבים ומפגינים, בהם פעיל מאבק סוציאליסטי ■ המשטרה הגנה על התוקפים ועצרה ילדים בני 8 ו־12
ארי נויהויזר, סניף ירושלים
09.09.2017 14:17

ביום שלישי האחרון, 5 בספטמבר, כוחות משטרה ומג״ב בשכונת שייח' ג׳ראח שבמזרח ירושלים זרקו את משפחת שמאסנה מביתה מזה 53 שנה לטובת מתנחלים כהניסטים. זהו הפינוי הראשון של משפחה בשכונה הפלסטינית אחרי שמונה שנים בהן הופסקו הפינויים בעקבות מאבק שכלל סדרת הפגנות ומחאות.

עם התחדשות הפינויים מתחדש כעת גם המאבק נגדם. ביום שישי, 9 בספטמבר, נערכה בשעות אחר־הצוהריים צעדת סולידריות עם תושבי שייח׳ ג׳ראח, שיצאה ממערב ירושלים והגיעה לשכונה. גם פעילי מאבק סוציאליסטי השתתפו בצעדה וקראו יחד עם מפגינים ומפגינות: "ערביות ויהודיות את הפינויים עוצרות", "ממשלה של שחיתות מסיתה לגזענות", "גזענות ואפליה בחסות הממשלה" ו"תקציבים לנכים לא למתנחלים פולשים". צעדנו עם באנר עליו נכתב "שלום ורווחה, לא כיבוש ואפליה".

הצעדה במרכז ירושלים. צילום: מאבק סוציאליסטי

את הפינוי של משפחת שמאסנה דחפה עמותת הימין הקיצוני "הקרן למען אדמות ישראל" בראשות אריה קינג, חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם סיעת 'ירושלים מאוחדת'. קינג אמר כי הוא "צופה שבשנה הקרובה יבוצעו עוד מספר פינויים של דיירים נוספים" — עבורו הפינוי האחרון הוא יריית פתיחה לניסיון מחודש "לייהד" את שייח׳ ג׳ארח. במקביל מסרה המשטרה בתחילת השבוע צווי פינוי לשש משפחות נוספות שיגורשו מביתן לטובת מתנחלים פולשים.

המשטרה הגנה על הפולשים הכהניסטים

שעות ספורות לפני ההפגנה ביום שישי הגיעו עשרות תושבים פלסטינים אל מאהל המחאה שהוקם מחוץ לביתה של משפחת שמאסנה בו שוהים הפולשים. התושבים קיימו את תפילת יום השישי במאהל לאות סולידריות עם המשפחה. בתום התפילה, חלק מתושבי שייח׳ ג׳ראח הצטרפו לכמאתיים מפגינים, שצעדו כאמור ממערב העיר אל השכונה. המשטרה עצרה שניים מתושבי שייח׳ ג׳ראח בדרכם לצעדה. אחד מהם — ילד בן 12! — שוחרר תוך זמן קצר, אך בעקבות המעצר אמו התמוטטה ופונתה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים.

האם והילד בזמן המעצר האלים. צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס

בהתרסה נגד המשפחה שנזרקה לרחוב ונגד תושבי השכונה תלו הפולשים הכהניסטים דגל ישראל על גג הבית הפלסטיני שכבשו. אחרי שמפגינה הסירה את הדגל, יצאו מספר מתנחלים מהבית כדי לתקוף את ההפגנה ואחד מהם ריסס מפגינים בגז פלפל. כעשרה מפגינים נפגעו קל מהגז, בהם גם קשישים. פעיל של מאבק סוציאליסטי שהיה בין המפגינים שנפגעו טופל במקום בידי פרמדיקים פלסטינים מהסהר האדום.

פעיל מאבק סוציאליסטי מטופל בידי פרמדיקים פלסטינים מהסהר האדום.

השוטרים הכו ועצרו מספר מפגינים ותושבים, בהם ילד פלסטיני בן 8. בזמן שאיש מבין המתנחלים הפולשים שתקפו את המפגינים לא נעצר, המשטרה החליטה להשאיר את אחת המפגינות הישראליות ללילה במעצר. הערב, מוצ״ש, בשעה 21:00, תתקיים משמרת מחאה מול בית המשפט במגרש הרוסים בזמן שהיא תובא בפני שופט.

מוחמד שמאסנה, שסולק מביתו, צעד עם המפגינים רק עד לכניסה לשכונה, בגלל צו הרחקה לשבועיים מהשכונה בה גר! בכניסה לשכונה הוא אמר ל'הארץ': "לא הצלחנו למנוע את הפינוי שלנו, אבל אנחנו עדיין כאן נאבקים ונלחמים על כל אחד מהבתים האחרים של השכונה. לא ניתן לימין הקיצוני להיכנס לאף בית נוסף".

בנאום בפני המפגינים אמר קארים, תושב שייח' ג׳ארח, ממובילי מאבק התושבים: "זה לא רק משפחת שמאסנה, זו לא רק השכונה הזאת... אני אומר שאני רוצה לראות אתכם תמיד איתנו, תמיד יד ביד, כתף אל כתף — נעבוד עד שנסיים את הכיבוש הזה"!

אריה קינג והפולשים הכהניסטים, אתמול. צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס

המחאה העממית המרשימה שהתפתחה במזרח ירושלים בסוף חודש יולי נגד הצבת המגנומטרים בעיר העתיקה ממחישה כי מאבק נחוש יכול לבלום את התוכניות של ממשלת הימין הקפיטליסטית ושל מתנחלי הימין הקיצוני. בשייח' ג׳ראח כבר ראינו איך הפגנות משותפות של ערבים ויהודים, שהגיעו בשיאן לכמה אלפי משתתפים, סייעו לעצור את הפינויים למשך שמונה שנים.

עם חידוש הפינויים הברוטליים מתחדשות כעת ההפגנות. כדי להבטיח שנוכל לעקור את האיום שמציבים ארגוני המתנחלים על שלום הציבור במזרח ירושלים ובכלל, נדרש מאבק נרחב של עובדים וצעירים משני צדי השסע הלאומי נגד סדר היום ההרסני של ממשלת ההון וההתנחלויות של נתניהו, שזורקת משפחות עניות לרחוב ומעדיפה להשקיע מיליוני שקלים באבטחת פולשים כהניסטים על פני השקעה בדיור ציבורי או בקצבאות מחיה לנכים.