socialism.org.il
העבודה המאורגנת
בחירת אדרעי לראשות הוועד — ניצחון לעובדי הרכבת
לפני 5 שנים גילה אדרעי הודחה מראשות ועד עובדי הרכבת באופן אנטי־דמוקרטי על־ידי הנהגת ההסתדרות, בשיאו של מאבק ■ היבחרותה המחודשת לוועד היא ניצחון לעובדים ובסיס לחיזוק הכוחות התומכים בהסתדרות לוחמנית ודמוקרטית
עומר פינצ׳וק
10.11.2017 13:53

ב־25 בספטמבר נבחרה גילה אדרעי ברוב מוחץ וחזרה לתפקיד יו״ר ועד עובדי הרכבת בעקבות קמפיין בחירות שבו רצה תחת הכותרת "מחזירים את הוועד לעובדים". במרכז הקמפיין עמד המאבק למען ביטחון תעסוקתי, מניעת הפגיעה בפנסיות, הפסקת האפליה של חלק מהסקטורים, עצירת שיטת הדורות, ובסיכומו של דבר ועד שמייצג את העובדים. הניצחון החד־משמעי של אדרעי, חרף כל ניסיונות ההנהלה ומנגנוני הנהגת ההסתדרות למנוע זאת ממנה, מצביע כמובן על הנחישות ורוח הלחימה של אדרעי ושותפיה לוועד, אך בראש ובראשונה זוהי דוגמה חשובה למאבק עיקש של עובדים שלא מוכנים להיכנע ולקבל תכתיבים אנטי־דמוקרטיים מלמעלה.

אדרעי נבחרה לראשונה לראשות הוועד ב־2010 והובילה בגבורה את מאבק עובדי הרכבת בתוכניות הממשלה להפריט את הרכבת ולשבור את העבודה המאורגנת. כמו במקרים רבים אחרים, אדרעי ועובדי הרכבת נאלצו להתמודד עם הסתה דמונית בתקשורת הממסדית, שציירה את אדרעי כפורעת חוק אלימה שפוגעת בציבור הרחב. זאת בזמן שבית הדין לעבודה התייצב לצד הממשלה וההנהלה. צעדים אלה נועדו לשבור את ההתנגדות ההרואית של העובדים לתוכניות מיקור־החוץ וההפרטה של הרכבת שעמדו לפגוע בתנאי העובדים, בשירות ובבטיחות הנוסעים.

הנחישות ורוח הלחימה של העובדים היו מקור השראה ודוגמה למאבק עקרוני ובלתי מתפשר על עתיד העבודה המאורגנת. לכן העובדים זכו לסולידריות מוועדים ועובדים נוספים, כמו מאיר תורג׳מן, יו״ר ועד נמל חיפה באותה תקופה, שקרא לפעולה בתגובה לצעדים החד־צדדיים של השר להפרטת התחבורה ישראל כץ. באופן הרסני, הנהגת ההסתדרות דאז, בראשות עופר עיני וסגנו ניסנקורן (אז יו״ר האגף לאיגוד מקצועי), מנעה את היוזמה הזאת וסירבה לגבות את העובדים באמצעות צעדים ארגוניים במשק. מעבר לכך, ההערכה בוועד הייתה כי ההנהלה ונציגי ההסתדרות מגיעים ביניהם להסכמות מעל ראשי העובדים, בניגוד להתחייבויות קודמות של ההנהלה ותוך התעלמות בוטה מעמדות הוועד.

העמדה הלוחמנית של הוועד הביאה את עיני להדיח נציגי עובדים נבחרים ולהחליפם בעובדים המקורבים להנהלה ובנציגי מנגנון ההסתדרות, עושי דברו של עיני — כך, במשך כ־8 חודשים יו״ר הוועד כלל לא היה מעובדי הרכבת! הוועד החדש היה מוכן ללכת לפשרות עם ההנהלה על חשבון ציבור העובדים והנוסעים. אדרעי הסבירה: "הדיחו אותנו לא סתם, הדיחו אותנו כי נלחמנו, כי לא התקפלנו, כי לא הסכמנו לעגל פינות".

המהלך הזה זכה להתנגדות עיקשת מצד למעלה מ־1,000 עובדים שסירבו לקבל את "עריפת הראשים" והתכתיבים של הנהגת ההסתדרות. מעל 50% מהעובדים בהובלת הוועד המודח ביטלו את חברותם בהסתדרות וחתמו על טופסי הצטרפות לארגון כוח לעובדים. לאחר מאבק ממושך פסק בית המשפט, בניגוד לרצון העובדים, כי לא ניתן להחליף את הארגון היציג בזמן משא־ומתן.

שמונה חודשים לאחר מכן נערכו בחירות רשמיות לוועד. על אדרעי ושאר חברי הוועד המודחים נאסרה ההשתתפות, אך הם המשיכו לאורך חמש השנים האחרונות לייעץ לשאר העובדים. כמו כן, הם ניסו לאתגר ולחשוף את הוועד שהוצב במקומם ושנתן יד לתוכניות הפרטה, להכנסת עובדי דור ג' לרכבת ובשורה התחתונה להחלשת העובדים והעבודה המאורגנת ברכבת.

ניצחון לעובדים

בחודש פברואר האחרון עתרה גילה אדרעי לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה בדרישה לקיים את הבחירות לוועד לאחר שלא קוימו במועדן, באופן אנטי־דמוקרטי, במה שנראה כדיל בין יו״ר הוועד ניקה שימחוביץ' לבין יו״ר ההסתדרות ניסנקורן — המשך הכהונה של שימחוביץ' תובטח לכאורה בתמורה לתמיכה בניסנקורן בבחירות לראשות ההסתדרות. אדרעי הצביעה על הקשר בין יו״ר הוועד שימחוביץ' ודף פייסבוק שכל־כולו מוקדש "לתמיכה עקבית במועמדותו של ניסנקורן להמשך הכהונה (כיו״ר ההסתדרות)". מה שמחזק חששות אלה היא העובדה שההסתדרות מימנה נופש באילת עבור עשרות ממקורביו של שימחוביץ' בקרב עובדי הרכבת. בית הדין לעבודה קבע כי עד ספטמבר 2017 ייערכו הבחירות לוועד — שנה וחצי לאחר מועדן המקורי.

בתחילת ספטמבר נערכו הבחירות למזכירות הוועד, בהן בחרו אלפי עובדים 21 צירים, שבחרו ב־25 בספטמבר ברוב מוחלט את אדרעי לעמוד בראשות הוועד ולצידה גם את יו״ר ועד דרום ליאב אליהו ויו״ר ועד צפון גיל יצחק.

לאחר ניצחונה כתבה אדרעי לעובדים: "אמרתי לאורך כל הדרך שאחדות היא אבן היסוד עליה מושתתת עבודה מאורגנת. היא המפתח להבטחת הזכויות שלנו וגם להצלחת הרכבת בכל התחומים. ולכן, החל מהיום אנחנו חוזרים להיות מאוחדים! למרות חילוקי הדעות שאולי קיימים, כולנו עובדי הרכבת, זה הבסיס שמחבר אותנו וצריך לשמור עליו!".

חנוך ליבנה, יו״ר ועד עובדי הבנק הבינלאומי וחבר אופוזיציה בהסתדרות (סיעת 'הבית החברתי'), בירך את אדרעי באומרו: "היא לוחמת אמיתית ולא פוחדת מאף אחד. זה תיקון היסטורי על ההדחה הברוטלית שההסתדרות עשתה. הצדק חזר לרכבת. סוף סוף יהיה ייצוג הוגן לעובדים שם".

היבחרות הוועד החדש יכולה להכין את הקרקע לתפנית רחבה יותר בעבודה המאורגנת בישראל ולבניית אופוזיציה רחבה למנגנון הביורוקרטי שמשתף פעולה פעמים רבות עם תוכניות ממשלת ההון והנהלות, ולמען דמוקרטיזציה של ההסתדרות, שתהיה מחויבת לאינטרסים של העובדים והציבור הרחב. חיבור ושיתוף פעולה עם עובדים וחברי ועדים דוגמת ליבנה יכולים לסייע להתקדם בכיוון הזה.