socialism.org.il
להלאים את טבע!
"גנבו את המיסים ושמו בכיסים"
מנכ״ל טבע נחוש להוציא לפועל את תוכנית הפיטורים, העובדים מחריפים את המאבק ■ פעילי מאבק סוציאליסטי מדווחים מהפגנות העובדים בירושלים
יאשה מארמר
19.12.2017 17:45

"טבע קיבלה 21 מיליארד שקל. איפה כל הכסף הזה?!", שואל אברהם סיני העובד במפעלי טבע בירושלים מזה 34 שנה. בשיחה עם פעילי מאבק סוציאליסטי מחוץ לשערי מפעל 'טבע טבליות' המושבת, אברהם מבהיר עד כמה עזות־מצח טענות הנהלת טבע. איפה כל הבכירים, חברי הדירקטוריון, הוא שואל, שהתעשרו ממכונת הרווחים של 'טבע', ושלוקחים קרוב ל־60 אלף שקל לישיבת דירקטוריון.

כ־2,000 עובדי טבע ובני משפחותיהם הגיעו היום (שלישי) מכל רחבי הארץ להפגנה שנערכה מחוץ לקריית הממשלה בירושלים. גם פעילות ופעילי מאבק סוציאליסטי הגיעו להפגנה שהתקיימה שעה שמנכ״ל טבע החדש קאר שולץ נפגש עם ראש הממשלה נתניהו, שר הכלכלה כהן ושר האוצר כחלון. גורמים שנכחו בפגישה מסרו ל'וואלה!חדשות' כי "שולץ היה נוקשה מאוד בגישתו ולא היה מוכן לזוז בפסיק מהתוכנית שלו". התחנונים הפתטיים של נתניהו ושותפיו לממשלת ההון, אפילו ללא איום רטורי בהפעלת סנקציות, הסתיימו בכלום.

הפגנת העובדים בירושלים ביום שני. (צילום: יאשה מארמר)

אתמול (שני) הפגינו יחד מאות עובדים ועובדות, יהודים וערבים, משני המפעלים בירושלים, באזור התעשייה הר חוצבים, נגד כוונת דירקטוריון טבע לסגור את המפעלים במסגרת התוכנית לחיסול 14,000 מישרות ברמה העולמית, מתוכן 1,700 מישרות בישראל.

העובדים חסמו את כביש הגישה לאזור התעשייה, הניפו שלטים בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית. בין השאר נכתב על השלטים "כאן שובתים" ו"פושעי אלרגן לדין" — בהתייחסות לרכישת חטיבת התרופות הגנריות של תאגיד 'אלרגן' בשנה שעברה בידי דירקטוריון טבע, שדורש כעת מהעובדים לשלם את מחיר החובות העצומים שיצרה העיסקה. במשך דקות ארוכות קראו העובדים את הסיסמה "גנבו את המיסים ושמו בכיסים", בשביל להדגיש את ההתנהלות הפושעת של הדירקטוריון.

העובדים ב'טבע טבליות' מיוצגים בידי 'ההסתדרות הלאומית' ואילו חבריהם לעבודה מהמפעל השכן מיוצגים בידי 'ההסתדרות הכללית', אך כל העובדים איתם דיברנו בהפגנה הדגישו שהם מעוניינים במאבק כמה שיותר מאוחד נגד תוכנית הפיטורים. בשיחות עם פעילי מאבק סוציאליסטי חלקם הסבירו שההפגנה המשותפת שהתקיימה אתמול היא פרי יוזמה מלמטה. ביום ראשון ארגוני העובדים היריבים עוד יזמו פעולות מחאה נפרדות, אך בוקר למחרת, העובדים דרשו מהם להפגין יחד.

שערי מפעל 'טבע טבליות' המושבת. צילום: יאשה מארמר

עם תום ההפגנה, העובדים חזרו למפעלים המושבתים בהם הם מתבצרים מאז תחילת השבוע. האווירה בשערי המפעל 'טבע טבליות' הייתה לוחמנית ורבים מהעובדות ומהעובדים מאמינים שאפשר למנוע את סגירת המפעלים ולעצור את הפיטורים, אך גם מבינים היטב כי זה לא יקרה ללא מאבק עוצמתי.

חלק מהעובדים איתם שוחחנו סיפרו כי הם מתעקשים עם ראשי הוועדים ממפעלי טבע ברחבי הארץ להשבית לחלוטין את הייצור ואת יצוא הסחורות מכל אתרי טבע בישראל. תוך כדי השיחה קיבלנו הודעות למכשיר הסלולר על השבתת כלל אתרי טבע בישראל החל מהיום (שלישי).

אברהם סיני מעריך שלמנכ״ל החדש של טבע קאר שולץ יש שבועיים לממש את תוכנית הפיטורים. "בשבועיים האלה אנחנו נותנים פול גז: משביתים את כל המפעלים. אותנו מעניינת עכשיו העבודה שלנו ולא ניתן לו לממש את זה. זה המסר".

פעילי מאבק סוציאליסטי בהפגנת העובדים בקריית הממשלה ביום שלישי
אנחנו אומרים
  • התנגדות מוחלטת לכל תוכנית לפיטורי עובדים בחברת טבע בישראל ובחו״ל. הדירקטוריון הביתה! לדרוש תוכנית חלופית שתכלול קיצוץ חד בשכר הבכירים, החזרת מענקים ומשכורות עתק והחזרת דיבידנדים.
  • להבטיח השבתה מוחלטת של כל פעילות אתרי טבע בישראל, כולל מניעת יצוא סחורות. בהמשך לשביתה הכללית, להיערך לשביתת אזהרה נוספת, בת יממה, שתלווה בעצרת מחאה ארצית נגד הפיטורים.
  • הקמת ועד פעולה ארצי של כלל עובדי טבע בישראל וקידום תיאום פעולות עם עובדי טבע בחו״ל. לכנס אסיפות של עובדי טבע ושל עובדים במקומות עבודה ברחבי הארץ כדי לדון בתוכנית פעולה להסלמת המאבק בהתאם לצורך.
  • די לסבסוד הציבורי של רווחי התאגידים. לבטל את החוק לעידוד השקעות הון ואת כל הטבות המס לתאגידים הגדולים.
  • להלאים את טבע, תוך פיצוי משקיעים על בסיס צורך כלכלי מוכח, ולהעבירה לניהול ולפיקוח דמוקרטיים בידי ציבור העובדים והעובדות.