socialism.org.il
הפיטורים בטבע
לעצור את טבח המישרות
התאגיד שקיבל הטבות מס אסטרונומיות וגילגל רווחי עתק מתכנן לפטר 1,700 עובדים בישראל ועוד אלפים רבים בחו״ל ■ ההסתדרות מאיימת להשבית את המשק ■ להלאים את טבע
אור דר
15.12.2017 17:20

חברת טבע הודיעה על פיטורי 1,700 עובדים בישראל בשנתיים הקרובות, במסגרת "תוכנית התייעלות" שתכלול פיטורי 14,000 עובדים ברחבי העולם. לפי התוכנית, המפעלים בירושלים ייסגרו והמפעלים באשדוד ובקריית שמונה יימכרו. זאת לאחר שביולי פיטרה ההנהלה כ־230 עובדים.

אף שטבע המשיכה להרוויח סכומי עתק ב־2016, מהלכי ההנהלה גרמו לחברה להיקלע לחובות כבדים, בעקבות רכישת התאגיד הבינלאומי Actavis Generics תמורת 40.5 מיליארד דולר לפני כשנתיים. כעת את מחיר ההרפתקה הזאת ההנהלה רוצה לגלגל על העובדים.

"הבראה" בטבע היא רק לעובדים: מנכ״ל טבע החדש קאר שולץ זוכה לשכר שנתי בעלות של כ־7 מיליון שקל בתוספת מענקים בגובה עשרות מיליוני שקלים.

סיבה נוספת לפיטורים היא כנראה היערכות החברה על רקע אובדן הבלעדיות שהייתה לה על תרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה. באופן שערורייתי, המדגיש את האבסורד בשיטה הקפיטליסטית, ההתפתחות של טבע במשך שנים נשענה על הפקעת מחירים של מוצר שיש בו צורך חברתי חיוני. כעת, אף שעדיין קיים צורך כזה, ייצור של מוצרים חיוניים ייפגע מכיוון שאי־אפשר להמשיך למכור את הקופקסון במחיר מופקע.

המדינה נתנה מאז 2006 לטבע הטבות מס בגובה של כ־20 מיליארד שקל מבלי לדרוש ממנה דבר, אפילו לא התחייבות להעסיק כמות מסוימת של עובדים בתנאים טובים. הטבות המס למעשה הלכו היישר לכיסי בעלי המניות — זוהי התוצאה העיקרית של "החוק לעידוד השקעות הון".

"כחלון עובד אצלנו"

אחד מחברי דירקטוריון טבע העיר בישיבה ערב ההודעה על הפיטורים כי כעת זהו הזמן לבצע את התוכנית: "לניסנקורן אין כוח, כחלון עובד אצלנו, הם לא יעשו כלום, תפעלו מהר ובכל הכוח"

אחד מחברי דירקטוריון טבע העיר בישיבה ערב ההודעה על הפיטורים כי כעת זהו הזמן לבצע את התוכנית: "לניסנקורן אין כוח, כחלון עובד אצלנו, הם לא יעשו כלום, תפעלו מהר ובכל הכוח".

כחלון כנראה לא מקבל תשלום מטבע, אף שעל רקע פרשיות השחיתות האחרונות, וכשראש הממשלה עובד עבור הטייקונים אלוביץ' ומילצ׳ן, שום דבר כבר לא יפתיע... אותו בכיר בטבע פשוט יודע שממשלת ההון והשר "החברתי" כחלון לא מתכוונים להציב מכשולים רציניים בפני ההנהלה מבלי שיופעל עליהם לחץ משמעותי, שכן הם לא ירצו "לאותת לשווקים" שיש גבול למשחק בחיים של אנשים.

היקף הפיטורים והלחץ הציבורי דוחפים את הממשלה להגיב. בשיחת טלפון עם מנכ״ל טבע, נתניהו ביקש שטבע תמזער "ככל האפשר" פגיעה בעובדים הישראלים, במיוחד בפריפריה. ואחרי הפנייה הזאת עומד כאמור מספר המפוטרים בישראל על 1,700!

גם כחלון שילם מס שפתיים כשאמר ש"נעשה את כל הנדרש בכדי לצמצם את היקף הפיטורים בישראל" — הממשלה מבקשת רק "לצמצם" את היקף הפיטורים והיא אינה מאיימת לנקוט שום סנקציה נגד טבע לשם כך, אפילו לא ביטול של הטבות המס.

נראה שהממשלה רוצה "להזכיר" לטבע שהיא חברה "ישראלית" במטרה לעודד את ההנהלה לפטר יותר עובדים בחו״ל ולא בישראל. צריך לדחות על הסף את הניסיונות האלה: גם עובדי טבע בחו״ל לא צריכים לשלם את מחיר כישלונות ההנהלה!

לעצור את הפיטורים

בצד של ההון והממשלה מדברים על "הבראה" ו"עידוד השקעות". בצד של העובדים דברים נראים אחרת. ז׳אנה אובלסקי, עובדת מבאר־שבע, הסבירה כי "הסיבה למצב של טבע נובעת מטעויות לא שלנו, ובכל זאת אנחנו נצטרך לשלם את המחיר. אחרי גל הפיטורים הזה — יהיה מאוד קשה למצוא עבודה".

יו״ר ההסתדרות ניסנקורן הכריז על שביתה כללית במשק לאות סולידריות למשך 5 שעות ביום ראשון הקרוב — בניגוד להערכה של אותו חבר דירקטוריון, לניסנקורן יש כוח משמעותי מאחוריו, הכוח המאורגן של מאות אלפי עובדים.

טוב מאוד שההסתדרות מגיבה בצעד ארגוני משמעותי להפעלת לחץ על הדירקטוריון ועל הממשלה, וצריך לגבות אותו עם תוכנית פעולה להסלמת המאבק בפיטורים ככל שיידרש. עם זאת, דרישות ההסתדרות אינן חד־משמעיות.

לפי ניסנקורן, "התוכנית שלהם מוגזמת. צריך לצמצם את מספר העובדים שרוצים לשלוח הביתה ולא פחות חשוב — להציל את כל המפעלים בארץ". אבל איזה מספר לא יהיה "מוגזם"? 1,200? 750?

לפי ניסנקורן, "התוכנית שלהם מוגזמת. צריך לצמצם את מספר העובדים שרוצים לשלוח הביתה ולא פחות חשוב — להציל את כל המפעלים בארץ". אבל איזה מספר לא יהיה "מוגזם"? 1,200? 750?

על רקע הכרזות קודמות על שביתות שהסתיימו בהסכמים חלשים ללא מאבק ואחרי שניסנקורן איפשר פיטורי מאות עובדים ברשות השידור, בהדסה ובדואר, בהחלט קיימת סכנה שהוא מבשל דיל מאחורי הקלעים שבו יוסכם על צמצום מסוים בכמות המפוטרים, כך שגם דירקטוריון טבע יהיה מרוצה וגם ניסנקורן יוכל לנופף ב"הישג".

אבל אין סיבה שאף עובד או עובדת, בישראל ובחו״ל, ישלמו את מחיר כישלונות ההנהלה.

התאחדות התעשיינים מבינה שיש כאן שאלה עקרונית — אם "טבח המישרות" ההמוני בטבע יעבור, לאף מפעל לא תהיה בעיה לפטר. לכן טען יו״ר ההתאחדות שרגא ברוש שזו "החלטה עסקית המחויבת מהמציאות".

גם מבחינת מעמד העובדים מדובר בשאלה עקרונית. צריך לדרוש קיצוץ חד בשכר הבכירים ושחברי הנהלה ובעלי מניות יחזירו את הרווחים השמנים של טבע. יסרבו? ציבור העובדים והעובדות יכול בהחלט להבהיר שהפיטורים לא יעברו ולדרוש במידת הצורך גם לעקל את חשבונות הבנק של בכירי טבע ולהעביר את יצרנית התרופות העולמית לבעלות ציבורית.

אנחנו אומרים
  • התנגדות מוחלטת לכל תוכנית לפיטורי עובדים בחברת טבע בישראל ובחו״ל. לדרוש תוכנית חלופית שתכלול קיצוץ חד בשכר הבכירים, החזרת מענקים ומשכורות עתק והחזרת דיבידנדים.
  • לממש את איום השביתה הכללית במשק ביום ראשון, 17 בדצמבר, כשביתת אזהרה ראשונה, לקראת שביתת כללית בת יממה, שתלווה בעצרת מחאה ארצית נגד הפיטורים.
  • לכנס אסיפות של עובדי טבע ושל עובדים במקומות עבודה ברחבי הארץ כדי לדון בתוכנית פעולה להסלמת המאבק בהתאם לצורך. קידום תיאום צעדים ארגוניים עם עובדי טבע בחו״ל.
  • די לסבסוד הציבורי של רווחי התאגידים. לבטל את החוק לעידוד השקעות הון ואת כל הטבות המס לתאגידים הגדולים.
  • להלאים את טבע, תוך פיצוי משקיעים על בסיס צורך כלכלי מוכח, ולהעבירה לניהול ולפיקוח דמוקרטיים בידי ציבור העובדים והעובדות.