socialism.org.il
המחאה נגד השחיתות
לא רק לקרוא להפגין
ההפגנות נגד השחיתות עדיין מושכות אלפים אך חוות שלב של נסיגה ■ איך אפשר לחזק את המחאה?
שחר בן־חורין
15.01.2018 23:06

אף שחלק מהמפגינים קיוו שההפגנה במוצ״ש האחרון תהיה גדולה יותר בעקבות פרסום השיחה המוקלטת בה בנו של ראש הממשלה מבזה נשים ומתרברב בכך שאביו עזר לטייקוני הגז לשדוד את הציבור, היא הייתה דווקא מצומצמת יותר ולצעדת המחאה בסיומה, לעבר ביתו של טייקון הגז קובי מימון, נשארו מאות בודדות של מפגינים.

עצם העובדה שאלפים ממשיכים לצאת להפגין בכל שבוע במשך קרוב לחודשיים ברציפות אינה מובנת מאליה. הצלחת המחאה לרכך מעט את "חוק ההמלצות" חיזקה אותה והספינים הבזויים השונים מכיוונם של נתניהו והממשלה לא הצליחו להשתיק אותה.

עם זאת, ניכר שבשלב הנוכחי ההפגנות נגד השחיתות איבדו מומנטום, הידלדלו מספרית ולא הצליחו למשוך שכבות חדשות. המגמה עשויה להשתנות שוב במרוצת השבועות הבאים, בפרט בהשפעת המלצות אפשריות של המשטרה להגשת כתב אישום נגד נתניהו בפרשיות השונות. אך אין זה מובטח.

על גודל ההפגנות השפיעו גם השינויים בסדר היום התקשורתי ומזג האוויר, אך ודאי גם עייפות של חלק מהמפגינים מאסטרטגיית ההפגנות השבועיות, שעה שנראה שלא צפוי שינוי מהותי במצב מבחינת נתניהו והממשלה עד להגשת מסקנות המשטרה. כלומר, "צריך להמתין".

בינתיים יו״ר מפלגת 'כולנו', שר האוצר כחלון, מבהיר שאין בכוונתו לפרוש מממשלת הקואליציה, שמפלגתו ממלאת תפקיד מפתח בקיומה, גם אם המשטרה תגיש "המלצות חמורות". המהלך לאישור תקציב המדינה לשנה הבאה כבר עכשיו נועד להוסיף ולבצר את הקואליציה הנוכחית בשלטון לשנתיים נוספות.

"תהיה רעידת אדמה"

לדברי אלדד יניב, מקורבם לשעבר של ברק והטייקונים, המזוהה עם מפלגת העבודה וממובילי המחאה כעת, "כשיגיעו מסקנות המשטרה, אנחנו נשלח אותם הביתה. תהיה רעידת אדמה. אנחנו נביא את העתיד, אנחנו נרצה חוזה חדש עם הריבון... אם יגיעו לכאן מאות אלפים להפגין ברחובות, הם יבינו שאנחנו לא מוותרים".

אם אכן התנועה נגד השחיתות תצליח בהמשך, אולי בהשפעת מסקנות המשטרה והחלטות של הפרקליטות, להוציא לרחובות מאות אלפים, היא בהחלט עשויה להיות בעמדה להפיל את הממשלה החלשה והמפוצלת הזאת

אם אכן התנועה נגד השחיתות תצליח בהמשך, אולי בהשפעת מסקנות המשטרה והחלטות של הפרקליטות, להוציא לרחובות מאות אלפים, היא בהחלט עשויה להיות בעמדה להפיל את הממשלה החלשה והמפוצלת הזאת. מחאת 2011 הייתה בעמדה כזו, אך מנהיגיה, בהשפעת ראשי ההסתדרות והתאחדות הסטודנטים דאז, נמנעו מלדרוש הליכה לבחירות. המחאה נגד השחיתות דווקא מכוונת מפורשות לסילוק נתניהו ואם היא אכן תצליח בכך, זו באמת תהיה רעידת אדמה פוליטית, שתוכל לחזק ציפיות ולסלול את הדרך עבור המאבק גם למען אלטרנטיבה של ממש לממשלת הימין הקפיטליסטית ולסדר־היום ההרסני שלה.

היערכות לקראת עצרת המונים מרכזית בדרישה להתפטרות הממשלה עשויה לעזור לרתום במיוחד ציבור גדול יותר להפגנת כוח. צריך גם לדרוש מהנהגת ההסתדרות — שלא השכילה עד כה לחבר בין המאבק בדירקטוריון המושחת של טבע למחאה נגד השחיתות — להתגייס לטובת המאבק, וכך גם מארגוני הסטודנטים.

"מושחתים נמאסתם"

המחאה זוכה לאהדה ציבורית משמעותית, אך בהפגנות עצמן השכבה הדומיננטית היא עדיין בעיקר של אנשים מבוגרים יותר, מרקע של מעמד ביניים מבוסס, יהודי־אשכנזי. ישנן שכבות חשובות של עובדים וצעירים, יהודים וערבים, שמתנגדים לממשלת ההון וההתנחלויות ולא נמשכים להגיע להפגנות — זה לא חדש שהפוליטיקאים בשלטון מושחתים, וישנן בעיות בוערות הרבה יותר.

במחאת 2011 המונים יצאו לרחובות בדרישה ל"צדק חברתי", בשאיפה לשינויים מהותיים במציאות החיים. בתנועה נגד השחיתות יש סנטימנט ברור של התנגדות ל"הון־שלטון". אך המטרה שעולה מהמסר המרכזי הפעם היא הרבה פחות אטרקטיבית: שהמערכת הקיימת תנוהל ושהמדיניות השלטונית תיושם בידי אנשים "נקיים".

מאז שנולדה הסיסמה "מושחתים נמאסתם" לפני כמעט שלושה עשורים והוקמה 'התנועה לאיכות השלטון' — אחד הגורמים שמתחרים על הנהגת המחאה נגד השחיתות — ממדי השחיתות השלטונית רק התעצמו.

מאז שנולדה הסיסמה "מושחתים נמאסתם" לפני כמעט שלושה עשורים והוקמה 'התנועה לאיכות השלטון' — אחד הגורמים שמתחרים על הנהגת המחאה נגד השחיתות — ממדי השחיתות השלטונית רק התעצמו.

השחיתות במערכת הפוליטית היא סימפטום. פוליטיקאים קרייריסטים שתלושים מתנאי החיים של רוב הציבור ומפיקוח דמוקרטי אפקטיבי מסדרים לעצמם טובות הנאה אישיות ומסייעים לבעלי הון ולגורמים מקורבים שמעוניינים להתגבר על מכשולים חוקיים והתנגדות ציבורית, לקדם באופן הרסני את האינטרסים שלהם גם הרחק מעיני הציבור.

הרעיון שניתן לתקן ולנקות משחיתות שלטון שמקדם מדיניות של שוד מאורגן בשירות בעלי ההון ושלטון המבוסס על אי־שוויון וגם על כיבוש, גזל, התנחלות ודיכוי לאומי של מיליוני בני־אדם, הוא אשליה.

לשאול גם "למען מה"

המסר שהמאבק הוא לכאורה לא עניין של ימין או שמאל עומד בסתירה לדיבורים על השגת "חוזה חדש", אלטרנטיבה למערכת מושחתת מהיסוד.

מדיניות ימנית, קפיטליסטית, גזענית היא חלק משורש הבעיה — בין אם מקדמות אותה המפלגות שנמצאות עכשיו בשלטון או מפלגות ממסד מה"אופוזיציה" שכבר ישבו בממשלות ניאו־ליברליות, מושחתות וגזעניות בעבר.

בהפגנות עד עכשיו הייתה סתירה בין נואמים ונואמות שייצגו מאבקים חברתיים, דוגמת מאבק הנכים, ושאיפות כנות למאבק במערכת הקיימת ולשינוי החברה, לבין שורה של נואמים ריאקציונרים שהגיעו מלב המערכת

בהפגנות עד עכשיו הייתה סתירה בין נואמים ונואמות שייצגו מאבקים חברתיים, דוגמת מאבק הנכים, ושאיפות כנות למאבק במערכת הקיימת ולשינוי החברה, לבין שורה של נואמים ריאקציונרים שהגיעו מלב המערכת, כולל מהממסד הביטחוני, ושאינם מייצגים למעשה סדר־יום שונה בתכלית מזה של ממשלת נתניהו.

נדרשת בהכרח אלטרנטיבה פוליטית משמאל, שתארגן ותייצג את המאבק של ציבור שלם של עובדים וצעירים יהודים וערבים, לשינוי עמוק בחברה, על בסיס מדיניות סוציאליסטית.

כדי לחזק את המחאה, לא מספיק לקרוא לאנשים לבוא להפגין. הכרחי גם לשאול "למען מה". את השילוב החיובי של דוברות ממאבק הנכים ומארגוני זכויות נשים בהפגנות צריך להעצים דרך בניית המחאה במטרה לארגן את כלל נפגעי שלטון נתניהו, יהודים וערבים, למאבק נגד "מאפיית בלפור", כן, אבל גם נגד מאפיית הטייקונים ומאפיית ארגוני המתנחלים ונגד השיטה שמגינה עליהן.

תנועת מאבק סוציאליסטי אומרת

להרחיב את המחאה נגד השחיתות וממשלת ההון

  • המשך התגייסות להצלחת ההפגנות, קיום פעילויות הסברה במרכזי הערים ובשכונות, והיערכות לעצרת המונים מרכזית בדרישה להתפטרות נתניהו והממשלה.
  • לחזק שילוב כוחות עם מאבקים חברתיים נוספים — לבנות מאבק רחב נגד ממשלת ההון ולמען צדק חברתי ושלום.
  • לקדם הקמת מטה מאבק דמוקרטי, עם נציגות נבחרת מכלל ההתארגנויות המקומיות במוקדים השונים ברחבי הארץ, במטרה לארגן אסיפות לדיון והכרעה לגבי דרישות וצעדי מאבק.
  • לדרוש מההסתדרות ושאר ארגוני העובדים ומארגוני הסטודנטים להתגייס לטובת המאבק, עם צעדי הסברה ומחאה.
  • להציב אלטרנטיבה! לקדם הקמת מפלגה רחבה של ציבור העובדים, יהודים וערבים, שתפעל כאופוזיציה אמיתית לממשלת ההון הגזענית ולמערכת המושחתת, ותוביל מאבק לשינוי סוציאליסטי של החברה.

די לשחיתות השלטונית

  • די למריחה! הקמת ועדת חקירה עצמאית שתורכב מנציגי ארגוני העובדים, ארגוני הסטודנטים וארגונים חברתיים עצמאיים לבחינת הליכי החקירה הקיימים ולבירור החשדות בפרשות השחיתות.
  • די להסתרה! פרסום יומני הפגישות והשיחות של ח״כים ושרים, ופרסום תוכן השיחות בינם לבין לוביסטים ואנשי עסקים. חיוב ח״כים ושרים בפרסום הצהרות הון שנתיות לציבור.
  • די לנתק! השוואת שכר הח״כים והשרים לשכר הממוצע במשק, הגבלת הכנסה נוספת והגבלת כיסוי הוצאות עבורם למינימום ההכרחי בלבד.
  • סוף להטבות המס המושחתות לתאגידים הגדולים, להעביר את נטל המיסוי לבעלי ההון. די להפרטת נכסי ציבור לידי בעלי ההון! די להפקרת הציבור לכרישי הנדל״ן! בנייה מסיבית של דיור ציבורי איכותי.
  • די לקצבאות העוני ולייבוש התקציבים החברתיים! הבטחת הכנסה בגובה שכר מינימום לפחות לנכים ולגמלאים. תקצוב הולם של שירותי הרווחה, החינוך, הבריאות והסיעוד כדי להבטיח שירות איכותי לכל ללא אפליה.
  • די להסטת התקציבים המושחתת למפעל ההתנחלויות, די להסתה הגזענית, די לאפליה על רקע לאומי ועדתי, די לכיבוש — שלום דורש שוויון!
  • די לשלטון ההון! הלאמת הבנקים, משאבי הטבע והתאגידים הגדולים, והעברתם לפיקוח ולניהול דמוקרטיים בידי ציבור העובדים. מעבר למשק סוציאליסטי שיתנהל דמוקרטית לרווחת הכלל ולא למען רווחי אצולת ההון.