socialism.org.il
המלצות המשטרה נגד נתניהו
מאפיית בלפור ומאפיית הטייקונים
מה שהולך ונחשף בפרשיות נתניהו הם לא סתם קשרי הון־שלטון אלא מנגנוני השליטה בחברה הישראלית ■ כדברי פרקליטו של נתניהו, "ההון הוא השלטון"
יאשה מארמר
16.02.2018 19:47

בתום חקירה של יותר משנה המליצה המשטרה להעמיד לדין את ראש הממשלה נתניהו בחשד לקבלת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים בשתי פרשיות שונות. כמו כן, המשטרה המליצה להעמיד לדין שניים מהטייקונים החזקים במדינה: את ארנון מילצ׳ן, בגין מתן שוחד, ואת נוני מוזס, בעל השליטה של קבוצת 'ידיעות אחרונות', בגין הצעת שוחד. כדאי לזכור שאלמלא המחאה נגד השחיתות, המסקנות לא היו מפורסמות לידיעת הציבור.

מחקירת המשטרה עולה שמילצ׳ן והטייקון האוסטרלי ג׳ימס פאקר האכילו את נתניהו שוחד מתקופת "חזרתו לחיים הפוליטיים" ב־2007 וממש עד שמילצ׳ן נקרא להעיד במשרדי יחידת 'להב 433' בדצמבר 2016. לא רק סיגרים ושמפניה — גם ארוחות שף, הוצאות אירוח, תכשיטים, חליפות ובגדים בשווי כולל של מיליון שקל.

נתניהו מאשר שסייע למילצ׳ן לטפל בעניין הוויזה, אשרת השהייה בארה״ב. זו הוגבלה לאחר שהטייקון הודה לראשונה בפומבי בראיון לאילנה דיין ב־2013 כיצד עבד כמרגל ישראלי בשנות ה־1970 וה־1980, וסייע בין השאר לקדם את תוכנית הגרעין הצבאית של ישראל (תוך פעילות למען משטר האפרטהייד בדרום אפריקה), ובכלל זה הבריח מארה״ב מצתים לפצצות גרעין.

מילצ׳ן הצליח לטפח "חברים" רבים במסדרונות הממשלה לאורך העשורים האחרונים. כמרגל, מילצ׳ן נדרש לפתח קשרים עם גורמים שונים. "איך מתחבּרים אליו, מתחברים איתו, בצורה אורגנית, שבסוף הוא יעזור לי בתור או חבר או אחד שמבין את הבעיות [...]", תיאר באותו הראיון בהתייחסות לאחד הקשרים. "אדם שנמצא בתפקיד קריטי לא צריך כסף... אני לא יכול לקנות אותו [בכסף]", הדגיש. סוכני 'מוסד' לומדים שבשביל להפוך אדם לסייען צריך "לדרדר" אותו — להאכיל אותו טובות הנאה לאורך תקופה ארוכה ובתדירות עולה, שיתמכר.

לפי המשטרה, "עם היבחרו של מר נתניהו לראשות הממשלה בשנת 2009, עלו היקף ותדירות העברת הטובין באופן משמעותי". כשהזוג נתניהו ביקש לחדש את מלאי השמפניה והסיגרים, הם השתמשו בשמות קוד ("ורודים ועלים"). הזוג קיבל כאמור מיליון שקל — אפס מתוכם במזומן. כך, נתניהו ומילצ׳ן יכולים שניהם לזעוק שמדובר רק במתנות בין חברים.

"חוק מילצ׳ן"

אך לפי חומרי החקירה שפירסמה המשטרה, נתניהו פעל לטובת מילצ׳ן בשורה ארוכה של נושאים: החל מקידום עסקיו של אחד משותפיו של מילצ׳ן, המיליארדר ההודי ראטן טאטא, דרך סיוע לכניסת מילצ׳ן כבעל מניות בערוץ 2 ומכירת מניותיו בערוץ 10, ועד לניסיון לשדרג את "חוק מילצ׳ן" המושחת.

החוק, שעבר עוד ב־2008, נותן פטור מלא מתשלום מס על הכנסות בחו״ל ואף מדיווח לגביהן לרשויות המס, עבור אזרחים ישראלים חוזרים ששהו לפחות עשר שנים בחו״ל. החוק הפך את ישראל למקלט מס עבור בעלי הון דוגמת מילצ׳ן, שהונו מוערך במעל 5 מיליארד דולר. לפי גורם במשרד האוצר, מכיוון שהחוק פוטר גם מדיווח, אין אפילו אומדן ברור לגבי היקף ההטבות העצום שניתן לטייקונים באמצעותו בעשור החולף.

הפגנת מחאה בכיכר הבימה בתל אביב בעקבות פרסום המלצות המשטרה. (צילום: מאבק סוציאליסטי)

מחקירת המשטרה עולה שנתניהו פעל מול האוצר להארכת הפטור למילצ׳ן בעשר שנים, מה שהיה מכניס לכיס הטייקון עוד מיליוני שקלים על חשבון הקופה הציבורית. הדרג המקצועי באוצר התנגד. יו״ר 'יש עתיד' לפיד, שכיהן ב־2013–2014 כשר אוצר, יישר קו. לכן הוא נהפך לעד תביעה ב"תיק 1000". עובדה זו גרמה ליו״ר הקואליציה, ח״כ דוד אמסלם, לכנות את לפיד "מלשן עלוב" ולהזכיר כך את קשר השתיקה בין פוליטיקאים מושחתים.

לפיד כינס מסיבת עיתונאים בה הכריז: "אני עובד רק אצל אזרחי ישראל — לא בשביל אף טייקון ולא בשביל אף פוליטיקאי, בכיר ככל שיהיה". אלא שהפוליטיקאי לפיד ידוע גם כמקורב של מילצ׳ן, עבד אצלו בסוף שנות ה־1990, ולפי 'הארץ', אף סייע לו בעבר לקדם עיסקה להשתלטות על זכיינית הטלוויזיה 'רשת'. כשר אוצר, קיים לפיד פגישות עם חברו הטייקון גם כשעסק ב"חוק מילצ׳ן" — הוא אומנם לא האריך את הפטור הקיים ממס, אך גם לא חשף ציבורית את הניסיון להאריכו ולא הוביל לשינוי או לביטול החוק המושחת עצמו. הדרג המקצועי באוצר דווקא ביקש לבטל את הפטור מדיווח, בהתאם לדרישות ארגון ה־OECD.

הון־שלטון־עיתון

"פעלתי לסגור את ערוץ 10 שבבעלותו [של מילצ׳ן] ואז המניות שלו היו שוות אפס", טוען נתניהו. נתניהו איים אך לא סגר ודווקא פעל כדי שהמניות של מילצ׳ן לא יהיו שוות אפס. כפי שכבר נחשף בתחקיר של העיתונאי גידי וייץ, נתניהו קידם את רכישת ערוץ 10 ספציפית על־ידי האוליגרך לאונרד בלווטניק שהבטיח, בניגוד לרוכש פוטנציאלי אחר, להזרים כסף לא רק לערוץ עצמו אלא גם לבעלי המניות ובהם מילצ׳ן. מילצ׳ן החליט למכור את מניותיו בערוץ 10 המפסיד לטובת רכישת מניות בערוץ 2 הרווחי. ומי סייע לו בכך? שר התקשורת דאז נתניהו.

"איך אפשר לומר שרציתי לפעול לטובתו של נוני מוזס על־ידי העברת החוק לסגירת 'ישראל היום' כשגם כאן עשיתי בפועל את ההפך הגמור?!", נזעק נתניהו. התשובה פשוטה: עסקת השוחד לא הבשילה. לכן המשטרה המליצה להעמיד את מוזס ונתניהו לדין בגין הצעת שוחד ובקשת שוחד, ולא בגין מתן וקבלת שוחד.

לטענת המשטרה, הקשר המושחת של נתניהו עם מוזס, שכלל מפגשים אישיים "במסגרתם דנו בסיוע האחד לשני", החל כבר בשנת 2009 — כלומר, הקשר התנהל לאורך רוב שנות קיומו של 'ישראל היום'. נתניהו ניהל מערכת יחסים כפולה עם המו"לים של שני העיתונים. כיום נתניהו טוען שפיזר בזמנו את הכנסת בשביל לסכל חוק שמטיב עם מוזס על חשבון 'ישראל היום' שבבעלות שלדון אדלסון, וזאת בניגוד לטיעונים שהציג פומבית בזמן אמת. מייד לאחר מכן, אלדסון גייס את 'ישראל היום' באופן מוחלט לניצחונו של נתניהו בבחירות.

הפגנת מחאה בכיכר הבימה בתל אביב בעקבות פרסום המלצות המשטרה. (צילום: מאבק סוציאליסטי)

נתניהו קידם את האינטרסים של אדלסון ואילו אדלסון קידם את האינטרסים של נתניהו. מהו ההבדל המהותי בין הקשר הזה לבין הקשר עם מוזס? כך גם בפרשת בזק, בגינה נתניהו טרם נחקר, הטייקון שאול אלוביץ׳ דאג שנתניהו יקבל סיקור חיובי באתר 'וואלה!' שבבעלותו, ונראה שבתמורה נתניהו דאג לקידום האינטרסים של אלוביץ׳. מה זה אומר על חופש העיתונות וחופש הביטוי תחת הקפיטליזם?

בחברה הקפיטליסטית, הכלכלה, התקשורת והפוליטיקה מתנהלים מאחורי הגב של הציבור. מה שהולך ונחשף בפרשיות נתניהו הם לא סתם קשרי הון־שלטון אלא מנגנוני השליטה בחברה הישראלית. כפי שהסביר לפני מספר חודשים פרקליטו של נתניהו, יעקב וינרוט, בראיון לאילנה דיין: "אני חושב שמה ששולט בחברה הישראלית באמת זה הממון, במובן הרחב של המונח הזה. ההון הוא השלטון. הקירבה של השלטון אל ההון היא לא מקרית. העורמה של ההון זה שהוא פועל מלמטה, הוא פועל במקומות סמויים, שאנחנו בקושי רואים אותם". הוא נתן כדוגמה חתונה טיפוסית של בעל הון, שאליה מגיעים אנשי צבא ופוליטיקאים, "משום שהם מבינים בחושים שלהם שהאיש הזה נושא בכוח האמיתי".

להמשיך לבנות את המאבק נגד הממשלה

הקלטות המשא ומתן המושחת בין נתניהו למוזס הגיעו ליועץ המשפטי אביחי מנדלבליט ולפרקליט המדינה שי ניצן עוד ב־2016. כמה זמן לקח עד שמנדלבליט הורה לבדוק את העניין? כמה זמן לקח עד שהבדיקה נהפכה לחקירה? וכמה זמן לקח למשטרה לפרסם את מסקנותיה? כמה זמן ייקח עד שמנדלבליט ושי ניצן יגבשו עמדה על סמך המלצות המשטרה ויחליטו האם להעמיד את נתניהו לדין? שורה של משפטנים מעריכים שהעניין יכול להיגרר עד תחילת 2019.

בינתיים, ראשי מפלגות הקואליציה — שאישרו, עם פרסום ההמלצות, את תקציב המדינה בקריאה ראשונה — נדבקים לכיסא. יו״ר 'כולנו' כחלון ויו״ר 'הבית היהודי' בנט כבר הבהירו שיחכו להחלטות היועמ״ש, ברמיזה שאז, כנראה בעוד חודשים ארוכים, אולי ישקלו לפרוש מהממשלה.

הסקרים שנערכו יממה לאחר ההמלצות מצביעים על קיטוב פוליטי משמעותי בחברה הישראלית. לפי 'חדשות עשר', 50% מעוניינים שנתניהו יתפטר או יכריז על "נבצרות", לעומת 42% שמעוניינים שימשיך בתפקידו. לפי 'חדשות כאן', 48% חושבים שנתניהו ראש ממשלה מושחת. 'הליכוד' בראשות נתניהו נחלש מעט בסקרים יחסית לכוחו בכנסת אך ממשיך להציג יתרון, וסך המנדטים שגורפות מפלגות הקואליציה יורד אך הן ממשיכות לגרד מעט יותר ממחצית.

שלטון נתניהו מעורר סלידה מצד שכבות רחבות שמעוניינות שיסתלק, אך הוא מצליח לשמור עדיין על בסיס תמיכה משמעותי, במידה רבה בעזרת דמגוגיה לאומנית־ביטחונית, וגם הצמיחה הכלכלית בשנים האחרונות מאפשרת לו בשלב הנוכחי מרחב תמרון מסוים. מדיניותו, הן במישור הכלכלי והן בהמשך הכיבוש והדיכוי של הפלסטינים, יחד עם המגמות במערכת הקפיטליסטית ברמה הבינלאומית, סוללת את הדרך לשרשרת נפיצה של משברים. אך כבר כעת, הדבר העיקרי שמשחק לטובת הממשלה הוא חולשת האופוזיציה שמולה.

מפלגות האופוזיציה הלאומניות והקפיטליסטיות, 'העבודה' ו'יש עתיד', ומנהיגיהם לפיד וגבאי, מציגים ביקורת שטחית על הממשלה ואינם מסוגלים להציע אלטרנטיבה של ממש. במקביל, גם אלדד יניב מ'העבודה', ממנהיגי המחאה נגד השחיתות, ממשיך לקדם את הרעיון שהמאבק לא צריך להיות כלל נגד ממשלת הימין ההרסנית — באופן אבסורדי הוא אף טוען עכשיו שאין צורך בהחלפתה עד לבחירות המתוכננות בסוף השנה הבאה, ורק נתניהו צריך "לצאת לנבצרות". האם זהו השינוי ששווה לצאת ולהיאבק למענו?

בהפגנות נגד השחיתות ראינו מספר דוגמאות להצהרות הזדהות חיוביות עם המאבק נגד גירוש מבקשי המקלט ועם מאבק הנכים. אך האסטרטגיה הפוליטית של יניב הולכת בכיוון הפוך לקידום מסקנות צרות עד עיוורון, ובכך בהכרח מחלישה את המאבק. היא נמנעת מלהדגיש את הבעיות הבוערות בחברה הישראלית ומלחשוף בצורה כללית יותר את הממשלה, את המפלגות היושבות בה ואת מדיניותן. היא גם נמנעת מהמסקנה הפשוטה שהציג פרקליטו של נתניהו: ההון בשלטון. וזהו הצד השני והנפשע הרבה יותר של פרשות השחיתות השונות. המערכת החברתית הקיימת, הקפיטליסטית, מושחתת מהיסוד.

בשביל להיפטר ממאפיית בלפור, אך גם ממאפיית הטייקונים של מילצ׳ן, מוזס ושות', חשוב להמשיך לבנות את המחאה ברחובות דווקא כמחאה כללית נגד ממשלת נתניהו והמדיניות ההרסנית שלה בכל התחומים, כולל גזירת גירוש מבקשי המקלט וכולל מדיניות האנטי־שלום של הכיבוש המתמשך. צריך לומר: לא ימין, אלטרנטיבה. שמאל שייאבק לשינוי סוציאליסטי.