socialism.org.il
"עשינו היסטוריה!"
בוטל איסור ההפלות באירלנד
רוב סוחף הצביע במשאל העם בעד ביטול האיסור הדכאני על הפסקת הריון ■ פעילות סוציאליסטיות הובילו את המאבק שעשה היסטוריה
תובל קליין
27.05.2018 13:04

ביום שישי האחרון, 25 במאי, לאחר כארבע שנים של מאבק אינטנסיבי, נערך משאל עם באירלנד על ביטול 'התיקון ה־8' לחוקה שאוסר באופן גורף על הפלות. משאל העם, שנדרש להכנסת שינויים בחוקה, הסתיים ברוב גדול — 66.4% (1.4 מיליון קולות) — בעד הזכות להפלה וזכות האישה על גופה!

מצב הרוח באירלנד סער סביב המשאל, עם קמפיין מסית ומלא שקרים מצד הפעילים נגד זכות ההפלה, שאף פעלו באלימות. עם זאת, האווירה ביום המשאל הייתה מלאת תקווה ונחישות, כפי שמדווחות חברות במפלגה הסוציאליסטית באירלנד (מפלגה אחות של 'מאבק סוציאליסטי'). אלפי אירים שהיגרו לחו״ל חזרו לאירלנד אך ורק כדי להשתתף במשאל העם ולהצביע "כן".

"הצבעת ה'כן' במשאל העם היא רעידת אדמה פוליטית ונקודת מפנה עבור אירלנד. זהו ניצחון ענק, במיוחד עבור נשים באירלנד, שנפטרו מ'התיקון ה־8' הדכאני אחרי 35 שנים", כפי שנכתב בהצהרה שפירסמו חברי הפרלמנט מתנועת 'סולידריות' והמפלגה הסוציאליסטית באירלנד. "זהו חלק ממרד עולמי פמיניסטי ולהטב״קי נגד אפליה ממושכת והניצחון הזה יספק דחיפה עצומה לכל הנאבקות והנאבקים נגד דיכוי ולמען שוויון אמיתי ברחבי העולם". התוצאה צפויה לתת רוח גבית גם למאבק על זכות ההפלה בצפון אירלנד, שם מוטלות הגבלות מהחמורות באירופה.

פעילות סוציאליסטיות הובילו את המאבק הזה. (מקור: המפלגה הסוציאליסטית באירלנד)

לאחר שמותה של צעירה, סביטה הלפנבר, ב־2012, בעקבות סירוב לבקשתה להפלה מצילת חיים, עורר גל מחאה, הקמפיין למען זכות ההפלה צבר תאוצה, במטרה לשכנע ולהסביר את חשיבות הזכות להפלה. המובילות המרכזיות בשטח היו פעילות מהמפלגה הסוציאליסטית ומההתארגנות הפמיניסטית הסוציאליסטית ROSA (ראשי תיבות של 'למען זכויות רבייה, נגד דיכוי, סקסיזם וצנע') שהוקמה ביוזמתה. סיעת המפלגה בפרלמנט, 'סולידריות', הייתה עד לאחרונה הסיעה היחידה שהציגה עמדה אחידה ונחרצת בעד זכות ההפלה וקידמה מאבק בנושא.

הקמפיין לא התמצה בדרישה למשאל עם או בדיונים בפרלמנט האירי — פעילות ערכו באופן עקבי דוכני הסברה ברחוב, ופעילויות הסברה וסיוע נוספות כמו 'Abortion Pill Bus', אוטובוס מחאה בו פעילות נסעו ברחבי המדינה וסיפקו לנשים שהזדקקו לכך ייעוץ רפואי וגלולות להפסקת הריון, תוך שהן מסתכנות ב־14 שנה בכלא (העונש המוטל על מי שמפילה או מסייעת להפלה).

הדרישות של הפעילות לא הוגבלו רק לזכות להפלה אלא כללו גם דרישות סוציאליסטיות רחבות, כמו מערכת בריאות ציבורית יעילה ונגישה לכולן, סוף לעוני ולצעדי הצנע של הממשלות מאז המשבר הכלכלי של 2008, ודרישות נגד דיכוי ואפליה על רקע מגדר, נטייה מינית או מוצא ועוד.

זהו לא הניצחון היחיד שהוביל השמאל בשנים האחרונות באירלנד, בה הכריעו במשאל עם לטובת הכרה בנישואים חד־מיניים לפני שלוש שנים, ושבה תנועת מחאה ומרד תשלומים בלמו ניסיון להטיל חיובי מים (במדינה גשומה כאירלנד מדובר היה בגזירת צנע נוספת). מה שבולט בניצחונות הללו הוא התפקיד של מעמד העובדים. בניגוד לסטריאוטיפים על "שמרנות" גבוהה יותר בקרבו לעומת מעמדות אחרים, דווקא למעמד העובדים הכוח להוביל שינוי פרוגרסיבי בחברה והנטייה הגבוהה ביותר לסולידריות בשל חוויות החיים של אנשים עובדים — הוכחה לכך היא הריכוז הגבוה של הצבעות "כן" לביטול האיסור על הפלות בשכונות ואזורים של מעמד עובדים, מה שקרה גם במשאל העם על הכרה בנישואים חד־מיניים.

הקמפיין למען הזכות להפלה נדחף והובל על־ידי צעירות וצעירים. כל ניצחון סביב סוגיה אחת ספציפית מעודד צעירות וצעירים להמשיך ולהיאבק על תנאי החיים שלהן, גם סביב סוגיות נוספות שמהן סובלות צעירות באירלנד, כמו בעיית אבטלה, מערכת חינוך קורסת ומשבר הדיור. המערכת הקפיטליסטית לא מסוגלת לפתור באופן יסודי את הבעיות הללו, וכפי שהמפלגה הסוציאליסטית באירלנד מסבירה, זהו רק עניין של זמן עד שצעירות וצעירים יתקוממו נגד היבטים נוספים של אפליה ודיכוי, ובאופן כללי נגד המערכת עצמה.

גם בישראל, צעירות וצעירים חוות בעיות דומות של יוקר המחיה, משבר דיור, הדתה במערכת החינוך והגבלות מסוימות על הזכות להפלה. גם כאן, צעירות וצעירים נאבקות נגד סקסיזם ולהט״בופוביה, ומתארגנות במקומות העבודה למען שכר ראוי ושיפור תנאים. גם כאן אנחנו יכולות לבנות מאבק רחב, סביב דרישה אחת דחופה, אך שלא יוגבל רק אליה אלא ייבנה כחלק מהמאבק הרחב על תנאי החיים בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים.

פעילות הסברה שנערכה בת״א במסגרת יום פעולה בינלאומי ב־29.09.2016 לתמיכה במאבק.