socialism.org.il
"עו״סית דורשת עומס הגיוני"
העובדות הסוציאליות מחדשות את צעדי השביתה
איגוד העובדים הסוציאליים ממשיך במאבק נגד האלימות כלפי עובדות ועובדים ונגד הייבוש התקציבי שמספק קרקע פורייה לאלימות
ארי נויהויזר
10.12.2018 19:15

העובדות והעובדים הסוציאליים השביתו אתמול (ראשון) את שירותי הרווחה בירושלים, קיימו הפגנה מתחת לגשר המיתרים וחסמו את כביש הכניסה לעיר. פעילי מאבק סוציאליסטי הגיעו לתמוך במאבק, וקראו יחד עם המפגינות והמפגינים "עו״ס דורש שכר לא בזיוני" ו"עו״סית דורשת עומס הגיוני".

השביתה בירושלים הוכרזה לאחר שביום חמישי השבית האיגוד את שירותי הרווחה באזור הצפון, ולאורך השבוע מתכוון איגוד העובדים הסוציאליים להשבית אזורים נוספים: היום מושבתים שירותי הרווחה במחוז הדרום ובחמישי יושבתו השירותים במחוז מרכז. בשביתה לוקחים חלק גם עובדות ועובדים סוציאליים העובדים בבתי החולים, בשירות המבחן ועוד.

צעדים אלה הם חלק מחידוש המאבק של האיגוד — לאחר שהקפיא צעדים בעקבות ההסלמה בדרום — נגד האלימות היומיומית המופנית כלפי העובדות הסוציאליות.

אך כפי שהודגש בהפגנה אתמול בירושלים, האלימות לא מתקיימת בריק. הממשלה מייבשת את שירותי הרווחה ואז שולחת את העובדות והעובדים הסוציאליים, ללא תנאי עבודה מתאימים ועם מחסור בכוח־אדם, לספוג את התסכול המצטבר של קהל הפונים.

בשנים קודמות, מאבקים הצליחו להשיג תוספות תקנים של עו״ס בחלק משירותי הרווחה. אבל חלק מאותם תקנים לא מאויש בגלל תנאי העבודה והשכר הנמוך. השכר של העו״סיות נמוך יחסית — כ־6,500 שקל לעובדת מתחילה ובין 8,000–10,000 שקל לעובדת עם ותק של עשרים שנה. עם שכר כזה, אין פלא שתקנים לא מאוישים. המחסור בכוח־אדם גורם לעומס עצום ופוגע ביכולת של העובדות והעובדים לספק לפונים את התמיכה והסיוע הראויים.

משרדי הרווחה והאוצר מסרבים להתייחס ברצינות לדרישות הצודקות של האיגוד. במקום זאת, הם מנסים לזרוע פירוד ופיצול בקרב העובדים והעובדות: מנכ״ל משרד הרווחה אביגדור קפלן פירסם מכתב שבו הוא טוען כי מה שפוגע בשירותי הרווחה הוא התנהלות האיגוד. מדובר בניסיון שקוף להסיט את האשמה ממדיניות הממשלה.

"מאבק על דמותה החברתית של ישראל"

לא מדובר במאבק רק של העובדות הסוציאליות. בשיחה עם פעילי מאבק סוציאליסטי, יו״ר איגוד העו״ס, ענבל חרמוני, הסבירה כי:

"המאבק שלנו הוא למעשה מאבק על דמותה החברתית של מדינת ישראל. מדינה שלא יודעת להשקיע בשירותים החברתיים שלה — זה אומר כלל השירותים שבהם נמצאים עובדים סוציאליים, גם במערכת הבריאות, הרווחה, הרשויות המקומיות, החינוך וכו׳ — מפקירה את המוחלשים בחברה, אבל לא רק. העובדות הסוציאליות למעשה פוגשות את כל האוכלוסייה בכל מעגלי החיים. כל אחד ואחד מהאזרחים עלול או עשוי להזדקק לעובדת סוציאלית בשלב כזה או אחר בחייו, ולצערנו הוא לא יצליח לקבל את השירות הזה בתנאים הנוכחיים. ולכן אנחנו דורשים משא ומתן כדי לעלות את השכר שלנו — כדי שזה יהיה שכר הוגן שהולם את המקצועיות ואת האחריות שיש לעובדות על הכתפיים. אנחנו דורשים טיפול מיידי בנושא המעמסה, ובטח ובטח בנושא של המוגנות של העובדות, שלא ייתכן שקמות בבוקר, הולכות לעבודה ולא יודעות באיזה מצב הן ייחזרו הביתה".

אם הממשלה תמשיך לסרב למשא ומתן רציני עם העובדות הסוציאליות, אז בשבוע הבא ההשבתות האזוריות יהפכו לשביתה ארצית מלאה.

תנועת מאבק סוציאליסטי קוראת לסולידריות מלאה עם העובדות הסוציאליות, בהובלת ארגוני העובדים, כדי להבטיח את הצלחת מאבקן הצודק.