socialism.org.il
מחאה בעקבות מותו של יהודה ביאדגה
"אלימות משטרתית — גזענות ממסדית"
אלפים יצאו להפגין בתל אביב במחאה על האלימות המשטרתית בעקבות מותו מירי המשטרה של יהודה ביאדגה ז״ל
אדם לב
05.02.2019 20:00

המוות המזעזע של יהודה ביאדגה ז״ל שנורה בידי המשטרה הצית ביום רביעי (29.1) הפגנה לוחמנית ורועשת נגד אלימות משטרתית. דרך איילון וצירי תנועה מרכזיים נוספים בתל אביב נחסמו למשך שעות ארוכות.

בהפגנה הייתה נוכחות משמעותית מאוד של צעירים שהגיעו מכל רחבי הארץ. על הבמה הזכירו את שמותיהם של בני הקהילה האתיופיות שנפלו קורבן לאלימות המשטרתית ונערכה דקת דומייה לזכרם. בתגובה למדיניות המקוממת של סגירת תיקי אלימות משטרתית בטענה של חוסר עניין לציבור זעקו על הבמה: "אין עניין לציבור? אנחנו הציבור!"

בדומה למחאות ההמוניות האחרות שנערכו בחודשים האחרונים, גם בהפגנה הזו המסרים שיקפו גם מיאוס משלטון נתניהו. המפגינות והמפגינים קראו "ביבי הביתה", "ביבי יא גזען, תתפטר הגיע זמן" ו"הגזענות מתחילה במסדרונות הממשלה". נשמעו גם קריאות נגד אלימות משטרתית ונגד כלל המערכת: "שוטר אלים חייב להיות בפנים", "אלימות משטרתית — גזענות ממסדית", "מדינת משטרה". כמו כן, קראו מפגינות ומפגינים להתפטרות השר לביטחון פנים, גלעד ארדן.

בנצ׳י סלמסה, אחותו של יוסף סלמסה ז״ל, אמרה בנאומה כי אם פרשת מותו של יוסף לא הייתה מטויחת והשוטרים היו עומדים לדין, היו נמנעים המון מקרי אלימות משטרתית. אחד הנואמים, אהרון, בן 17, סיפר איך כשהיה בן 12 שוטר איים עליו ועל חבריו שיוציא אותם עירומים לגשם הזלעפות שבחוץ ויתקוף אותם בטייזר.

הראפר "ריףראף", עומר פינצ׳וק, חבר הנהגת "מאבק סוציאליסטי", עלה לבמה עם שירו "כולנו יוסף סלמסה" שמלווה את המאבק מ־2015. ולאחר מכן אלפים קראו "שוטר אלים — חייב להיות בפנים!"

אחד הצעירים בהפגנה אמר כי דווקא כשהוא מרגיש שרמת הגזענות כלפי יוצאי אתיופיה ברחוב נמצאת בירידה, הגזענות הממסדית גואה. הוא פירט על המחסומים השונים עבור יוצאי אתיופיה, על כך שבמערכת החינוך לא מלמדים על ההיסטוריה של העדה, שהוא לא יכול לגור איפה שהוא רוצה ואפילו מבחינת השפה נוצרים פערים בגלל החיים בגטאות. הוא מפחד שביום שלאחר ההפגנה כל אחד יחזור לענייניו עד הרצח הבא.

המשטרה עושה דה־לגיטימציה למחאה והפיצה לקראתה תעמולת הפחדה מהפגנה אלימה והתפרעויות. הצעדה וההפגנה עצמן התנהלו ללא חיכוכים כלל. בשלב הפיזור נתקלו מפגינים בצבא של שוטרים לבושים כמו למלחמה, עם סוסים, אלות וגז מסריח. התנהלות המשטרה בשטח הבעירה עימות מול קומץ מפגינים שהגיבו להתגרות.

פרשים הסתערו גם על גברים, נשים וילדים שניסו לחזור הביתה. 11 מפגינים נעצרו, אך כולם שוחררו כבר למחרת בצוהריים. המטה שאירגן את ההפגנה הסביר כי "המחאה הסתיימה בצורה נפלאה ללא התפרעויות ולאחר מכן התחילה צעדה. בשלב מסוים בתחנת ארלוזורוב התחיל פיזור אלים של ההפגנה עם פרשים. השוטרים גם חסמו את הכניסה לרכבת ולא אפשרו לנו ללכת הביתה".

פעילי "מאבק סוציאליסטי" השתתפו בהפגנה. אנחנו קוראים להרחיב את המאבק, לבנות סולידריות וחיבור למאבקים נוספים ולשלב כוחות מול התקפות ממשלת הימין הגזענית.

תנועת מאבק סוציאליסטי קוראת:
  • להקים ועדת חקירה ציבורית עצמאית, שתורכב מנציגי ציבור נבחרים ושתחקור את הירי ביהודה ביאדגה ומקרי הגזענות והאלימות המשטרתית הנוספים, ותבחן מחדש כתבי אישום ותיקים שנפתחו כנגד יוצאי אתיופיה.
  • לא לטיוחים של מח״ש! להעמיד לדין את השוטר היורה ושאר שוטרים שפעלו ממניע גזעני. להכפיף את כוחות השיטור לפיקוח של ועדות שיטור עירוניות נבחרות.
  • לבנות מאבק רחב של תושבים נגד האלימות המשטרתית ומדיניות האצבע הקלה על ההדק.
  • סוף לגזענות ולברוטליות משטרתית באשר הן — כלפי יוצאי אתיופיה, הציבור הערבי־פלסטיני, מהגרים ובכלל.
  • סוף לקיצוצים, להפרטה ולייבוש התקציבי של שירותי בריאות הנפש ויתר שירותי הרווחה והבריאות.
  • כן להשקעה מסיבית בדיור ציבורי, בחינוך, בהכשרה מקצועית וביצירת מישרות, בחיסול ההעסקה הקבלנית ובהעלאות שכר, שתמומן ממיסוי מוגבר על העשירים ועל התאגידים הגדולים.
  • לבנות אלטרנטיבה פוליטית. לפעול להקמת מפלגה של ציבור העובדים, שתוביל את המאבק באפליה, בגזענות, במצוקות החברתיות, בשלטון ההון ולמען שינוי סוציאליסטי.