socialism.org.il
שביתת האקלים
יום פעולה היסטורי למען עצירת האסון הסביבתי
מעל 4 מליון שבתו והפגינו ברחבי העולם על רקע כשלון הממשלות לעצור את ההתחממות הגלובלית ■ בישראל מעל אלף תלמידות ותלמידים שבתו והפגינו ב־5 מוקדים ■ יום שביתה גלובלי נוסף מתוכנן ביום שישי – אין לנו זמן לבזבז!
אייל עצי־פרי
24.09.2019 16:45

בכל העולם, בתי ספר שלמים התרוקנו ביום שישי האחרון ומרכזי הערים התמלאו בהפגנות ענק. מה שהחל לפני יותר משנה כיוזמות מקומיות בשבדיה, בלגיה וגרמניה לשביתות שבועיות בבתי ספר, הפך לשעון מעורר עבור המונים בכל העולם. כפי שגרטה טורנברג, הדוברת הבולטת ביותר של תנועת המחאה, אמרה בנאום בקונגרס האמריקאי: "יש לי המון חלומות, אבל אנחנו ב־2019. זה לא הזמן לחלומות, זה הזמן להתעורר".

מיליונים התגייסו למאבק נגד ההתחממות הגלובלית, כולל תלמידים וסטודנטים ועובדות ועובדים מתאגידי הענק אמזון וגוגל בארה״ב, מהמגזר הציבורי בצפון אירלנד ועוד. בימי השביתה הקודמים לפני מספר חודשים השתתפו בממוצע כמליון וחצי בכל העולם. ביום שישי האחרון רק בגרמניה לבדה כמליון וחצי יצאו לרחובות. בניו יורק רבע מליון, באוסטרליה מעל ל־300 אלף. הפגנות של אלפים היו בעשרות ערים ברחבי העולם בין היתר בקניה, הפיליפינים, אוגנדה, אינדונזיה, דרום אפריקה, טורקיה, צ׳ילה ועוד... מוקדים שונים של מחאה היו במעל 150 מדינות.

כנראה שזה היה יום המחאה הסביבתית הגדול בהיסטוריה, אך גם ייתכן מאד שהצלחתו בשילוב עם תחושת הדחיפות תגרום לכך שכבר ביום שישי הקרוב, ה־27 בספטמבר יישבר שיא נוסף.

מפגן כוח מול ממשלות אטומות

ההפגנות נערכות לרגל ועידת האקלים של האו״ם כחלק מהכינוס השנתי של העצרת הכללית. במושב המרכזי של ועידת האקלים אמרה טורנברג, בפני כ־60 נציגי מדינות שבאו לטייח את האסון ולהציג מראית עין של עשייה:

"איך אתם מעיזים? גנבתם את חלומותי ואת ילדותי עם המילים הריקות שלכם, ועדיין אני אחת מברי המזל. אנשים סובלים. אנשים מתים. מערכות אקולוגיות שלמות קורסות. אנחנו בתחילתו של עידן הכחדה המוני. וכל מה שאתם מסוגלים לדבר עליו זה כסף ואגדות על צמיחה כלכלית בלתי נגמרת״.

הממשלות הקפיטליסטיות מזגזגות בין הצהרות ריקות מתוכן שנועדו לפייס את המחאה לבין הכחשה והתעלמות מממדי האסון המתפתח. נשיא ארה״ב טראמפ טרח להגיע ל־14 דקות בלבד של הוועידה — מפגן זלזול מכוון.

שינוי האקלים הוא הסכנה החמורה ביותר הניצבת היום מול האנושות וכדי להימלט מהסכנה הזו נחוצה תוכנית חירום הכוללת צעדים דרסטיים. אך מניע הרווח העיוור של המערכת הקפיטליסטית לא מאפשר שום התקדמות רצינית.

ההתפרצות של מחאת האקלים, מבהירה את עומק הבעייה, אך מצביע גם על תחילת הפתרון. הפתרון לא יגיע ממערכת פוליטית הפועלת למען שימור רווחי התאגידים הגדולים על חשבון הסביבה, אלא מפעולה משותפת של מליארדי עובדים ונוער לשינוי השיטה, כך שהשליטה על הכלכלה העולמית תילקח מידי ההון הגדול ותעבור לניהול ובעלות דמוקרטיים של החברה כולה. מעבר מחברה קפיטליסטית הפועלת למען רווח, לחברה סוציאליסטית בה הכלכלה מתוכנת לפי הצרכים של האנושות והטבע, הכרחית לצורך יישום הצעדים הנחוצים, שעומדים בסתירה לאינטרסים של בעלי ההון.

ה־CWI, התנועה הסוציאליסטית הבינלאומית בה חברה מאבק סוציאליסטי, פועלת ליצירת אלטרנטיבה סוציאליסטית. הארגונים והמפלגות האחיות שלנו ברחבי העולם השתתפו בהפגנות ושביתות בעשרות מדינות תחת הסיסמה "שינוי שיטה ולא שינוי אקלים, להיאבק למען אלטרנטיבה סוציאליסטית".

ה־CWI בשבדיה
ה־CWI באירלנד
ה־CWI באוסטרליה

"היערות הם בשביל חמצן, לא בשביל כסף מזומן"

בישראל, ההתארגנות "נוער למען אקלים" / StrikeForFuture# הייתה מהיזומות של שביתות התלמידים בימי הפעולה הבינלאומיים האחרונים, בנוסף לפעולות הסברה והפגנות נוספות.

ביום שישי האחרון קרוב לאלף בני נוער ותומכים, יהודים וערבים, השתתפו בשביתות ובהפגנות ב־5 מוקדים שונים — חיפה, סכנין, תל אביב, ירושלים ובאר שבע. ביחס למדינות אחרות, ההתגייסות עדיין מצומצמת אך האווירה הייתה אנרגטית ונחושה. בין הסיסמאות שנקראו "אם אין לעולם עתיד, למה לי להיות תלמיד", "היערות הם בשביל חמצן, לא בשביל כסף מזומן" ו"לא עושים רווחים על חשבון הילדים".

חברות וחברי מאבק סוציאליסטי השתתפו בהפגנות בחיפה, תל אביב וירושלים, עם פלייר הסברה ושלטים עליהם נכתב "שינוי שיטה ולא שינוי אקלים, להיאבק למען אלטרנטיבה סוציאליסטית". עשרות בני נוער השאירו לנו פרטים כדי להתעדכן על המשך המאבק.

ההפגנה בתל אביב. צילום: מאבק סוציאליסטי

בבית ספר גורדון בתל אביב, מספר תלמידות הצליחו לשכנע את כל הכיתות בשכבה שלהן לשבות ולצאת להפגין. הקמת קבוצות פעולה נגד שינוי האקלים במוסדות הלימודים היא צעד חשוב לפיתוח המאבק. חברות וחברי מאבק סוציאליסטי הלומדים באוניברסיטת ת״א כבר מעורבים ביוזמה כזו שמשכה עשרות עוד לפני פתיחת שנת הלימודים. התארגנויות כאלה יסייעו להפוך את ימי השביתה הבאים לגדולים ואפקטיביים יותר, בין היתר על ידי קריאה גם למועצת התלמידים, אגודות הסטודנטים, ארגוני המורות והמורים ושאר ארגוני העובדים להצטרף למאבק ולתת גב לצעדי השביתה הבאים.

בואו לצעוד ולהפגין יחד איתנו ביום שישי הקרוב ה־27 בספטמבר.
התאספות בשעה 10:30 מול בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי בתל אביב.
לאירוע בפייסבוק לחצו כאן.

מה סוציאליסטים וסוציאליסטיות דורשים?
  • סביבה ורווחת הציבור, לא רווחים. הכרזה על מצב חירום אקלימי. השקעת חירום ציבורית נרחבת בעצירת האסון האקולוגי. יש כסף — כן להעלאת המיסוי על הטייקונים והעשירים.
  • תחבורה ציבורית יעילה וחינמית בבעלות ציבורית. הבטחת בנייה בתקנים הסביבתיים המחמירים ביותר, דיור ראוי ובר־השגה לכול ומידה מספקת של "ריאות ירוקות" בכל הערים והשכונות.
  • לא לפיתוח תעשיות הנפט והפחם! קידוחי גז אינם אלטרנטיבה. לעצור את העבודות ב"לווייתן" — העברת בחינת החלופות להכרעה דמוקרטית בידי יישובים מושפעים, ארגוני העובדים, ארגוני סביבה והציבור הרחב.
  • השקעה מסיבית בתשתיות ובטכנולוגיה להבטחת התייעלות אנרגטית ומעבר מהיר ומלא לאנרגיה מתחדשת ולצמצום והפסקת ייצור פלסטיק שאינו מתכלה. לא להפרטת החשמל!
  • ניטור מוגבר והפחתה מיידית של פליטות מזהמים. הבטחת מחקר מדעי ציבורי, תחת פיקוח דמוקרטי, כך שיהיה עצמאי ממימון תאגידי ומהתערבות ממשלתית.
  • מניעת השתלטות טייקוני נדל״ן על חופים ושטחים ירוקים. החמרת האכיפה נגד זיהום תעשייתי, תחת פיקוח ארגוני עובדים וסביבה. חיוב מפעלים מזהמים ביישום טכנולוגיות למניעת זיהום ובעלויות הזיהום.
  • די לשריפת פסולת ולהתרת זיהום תעשייתי ב"פריפריה" תוך דריסת התושבים. השקעה בתשתיות מיחזור ובטיפול מיטבי בפסולת ובביוב בכל הרשויות המקומיות. הכרה בכפרים ה"בלתי־מוכרים" וחיבורם לתשתיות.
  • הסבת תעשיות מזהמות באופן שיבטיח ביטחון סביבתי, בטיחות לעובדים/ות ותועלת חברתית — או בלית־ברירה סגירתן והכשרה מחדש של העובדים, תוך הבטחת מישרות ושיפור תנאים.
  • שליטה ציבורית במשאבים. להעביר את מאגרי הגז, משאבי הטבע, תאגידי הבנייה והתחבורה הגדולים, התעשיות והשירותים החיוניים והבנקים לבעלות ציבורית, תחת פיקוח וניהול ציבוריים ודמוקרטיים.
  • לא להחרפת המשבר האקולוגי בשטחים הפלסטיניים בשירות הכיבוש, המצור ומפעל ההתנחלויות. די להרס תשתיות, לחנק הכלכלי, לזיהום מקורות מים ולהשלכת פסולת מישראל בגדה ובעזה. די למצור ולכיבוש!
  • שינוי השיטה. סוף לשיטה הקפיטליסטית העיוורת, החוסמת צעדים נחרצים הדרושים ברמה הארצית והגלובלית. לעבור לתכנון דמוקרטי וסוציאליסטי של המשק, למען רווחת הכלל והגנה על הסביבה.