socialism.org.il
די לרצח נשים
זעם ומחאה בהפגנה סוערת במרכז ת״א
כ־300 מפגינות ומפגינים התכנסו בכיכר רבין וחסמו את רחוב אבן גבירול בתל אביב במוצ״ש ה־12.10. עשרות הפגינו ב־6 מוקדים ביום שלישי באותו השבוע (8.10). עשרות נשים נרצחות מדי שנה והממשלה עדיין לא העבירה את התקציבים לתוכנית למניעת אלימות שאושרה לפני יותר משנתיים
רון סרלִקר
21.10.2019 08:00

רצח מיכל סלה ז״ל, מקרה הרצח הידוע ה־12 של אישה בידי בן־זוג או קרוב משפחה השנה, היה זרז לסדרת הפגנות זעם — המרכזית שבהן נערכה במרכז תל אביב. ההפגנות אורגנו זמן קצר לאחר פרסום הרצח, ולמרות זאת הן הצליחו לקבץ מאות מפגינות ומפגינים. יום לפני ההפגנה במרכז תל אביב נודע על מותה של מריה טל ז״ל, שככל הנראה נרצחה גם היא בידי בן־זוגה.

במרכז ההפגנה נערך מיצג שדימה זירת רצח — נשים שכבו מדממות בכיכר ולצידן מודעות אבל עליהן נרשמו שמות הנשים שנרצחו בידי קרוביהן בשנת 2019. חלק מהשלטים שהונפו בהפגנה גם נועדו להעלות את המודעות החברתית לנושא האלימות המגדרית, כולל מסרים כלליים כמו "אל תכה! אל תרצח!".

"די לסגור את המקלטים, תעבירו תקציבים"

מעבר למסר הכללי הראוי, ההפגנה היתה בהחלט גם חלק משורה של מחאות בשנתיים האחרונות המבטאות אי־שביעות רצון ממדיניות ממשלת הימין של נתניהו ומתפקוד המערכת הקפיטליסטית בכלל. מסרים מרכזיים בהפגנה התמקדו באי־התקצוב של התוכנית הממשלתית שאושרה ביוני 2017, לאחר מחאה מתמשכת, ובהתעלמות ובזלזול מצד המשטרה בנשים המתלוננות על אלימות. שלטים וסיסמאות רבים הביעו מחאה נגד מדיניות הממשלה ומוסדות המדינה: "איפה הביטחון שלי?", " די לסגור ת׳מקלטים, תעבירו תקציבים", "גלעד ארדן אתה נרדם וזה עולה לנו בדם" ו"20 נשים בכל שנה — איפה המשטרה?".

אחת המפגינות, פעילה פמיניסטית ערבייה מיפו, הגיעה עם שלט בערבית עליו נכתב "לא לקולוניאליזם, לא לגזענות, לא לשוביניזם, לא להומופוביה". אימוץ של מסרים ברוח הזאת יסייעו למחאה להתרחב באופי שלה ולתרום לבניית כוח נגדי ממשי למדיניות ההזנחה והאפליה של ממשלות ישראל.

המאבק ממשיך

ההפגנה התארגנה כיוזמה פרטית של שתי נשים וקיבלה גיבוי ותמיכה ממספר ארגונים פמיניסטיים וחברתיים. בהפגנה נכחו פעילות מארגון הנשים "כולן", מארגון הנוער העובד והלומד, ממפלגת חד״ש ומתנועת מאבק סוציאליסטי.

הנשים והגברים שהובילו הפגנות בשנים האחרונות וכמובן את השביתה ההיסטורית לפני שנה, הם אלה שאילצו את הממשלה לאשר את תוכנית החירום לטיפול באלימות. כדי לאלץ את הממשלה להעביר את התקציבים הנחוצים יש צורך בהמשך המאבק, ההפגנות ואף בשביתות ובגיוס כוחות נוספים ובעיקר ארגוני העובדים והסטודנטים.

המאבק כאן הוא חלק מגל של מאבקי נשים המתרחשים במקביל ברחבי העולם בשנים האחרונות. בחודש הבא יתקיים ב־25 בנובמבר יום הפעולה הבינלאומי נגד אלימות כלפי נשים — הזדמנות להמשיך את המאבק בתוך ישראל וגם להפגין סולידריות עם המאבק הבינלאומי. ה־CWI, התנועה הבינלאומית הסוציאליסטית בה שותפה מאבק סוציאליסטי, תיקח חלק בארגון פעולות מחאה והפגנות בעשרות המדינות בהן היא פעילה. המאבק הפמיניסטי הוא חלק חיוני ובלתי נפרד מהמאבק לשינוי השיטה ולעולם סוציאליסטי ללא דיכוי, ניצול ואפליה.