socialism.org.il
סולידריות
עובדים פלסטינים הקימו ועד במפעל התנחלותי
חברת "מיה תעשיות מזון" שבמישור אדומים מסרבת להכיר בהתארגנות עובדיה הפלסטינים ■ העובדים וארגון העובדים "מען" נאבקים להכרה בהתארגנות ולשיפור תנאי ההעסקה הירודים במפעל
שי גלי
01.10.2019 12:39

ב־8 בספטמבר יצאו העובדים הפלסטינים במפעל מיה תעשיות מזון לשביתה של יום אחד בדרישה להכיר בוועד ולהפסיק את ההתנכלויות השונות לעובדים המתארגנים. מספר ימים קודם לכן, ביום 5.9.19, הורה בית הדין לעבודה להשיב לעבודה מספר עובדים שפוטרו או הושעו לאחר שלקחו חלק בהתארגנות, אלא שהחברה מסרבת להכיר בארגון העובדים "מען" כארגון העובדים היציג, והודיעה כי הכירה ב"הסתדרות הלאומית" כארגון המייצג את העובדים. כתוצאה, נמשך כעת המאבק להכרה בהתארגנות הן בשדה המשפטי והן בשטח.

על פי ארגון מען, העובדים אינם מקבלים תלושי שכר, אינם זוכים לגמול מלא על שעות נוספות, לא מקבלים תשלום על ימי מחלה, חג או חופש, ואף לא לתנאים סוציאליים כמחויב על פי חוק.

תנועת מאבק סוציאליסטי שיגרה מכתב תמיכה וסולידריות לעובדים, והדגישה כי:

הקפיטליזם הישראלי התרגל, שבחסות משטר הכיבוש וההתנחלויות אפשר לנצל ולסחוט את העובדים הפלסטינים, ללא שום התנגדות. הזמנים האלה עברו, והוועד שהקמתם הוא הצעד הראשון לשינוי המציאות הזו. ביחד אתם כוח, וההתארגנות שלכם כבר מפחידה את אדוני התעשייה ההתנחלותית.

הבחירה האם להתאגד ובאמצעות איזה ארגון עובדים היא בחירה של העובדים, והעובדים בלבד. ניסיונם של בעלי החברה וההנהלה להסית כנגד ארגון העובדים מען معًا בו בחרתם להתאגד, ולנסות להכניס את "ההסתדרות הלאומית" במקומו, הוא ניסיון שקוף ונלוז.

גם ארגון כוח לעובדים מסר את תמיכתו לעובדים, וציין כי:

נסיבות התאגדותם של עובדי "מיה תעשיות מזון" מקוממות במיוחד: העדר תלוש שכר, העדר תשלום על ימי מחלה חג או חופש, העדר תנאים סוציאליים ותשלום חלקי של שעות נוספות. מהלך ההתאגדות נתקל בהתנכלויות שונות מצד ההנהלה לרבות פיטוריהם של ראשי הוועד. לא בכדי הורה בית הדין לעבודה בירושלים על החזרת העובדים המפוטרים לעבודה. מצער לראות מעסיק נוסף הסבור כי עובדים פלשתינים אינם זכאים לתנאי העסקה אלמנטריים הקבועים בחוק.

להלן שני מכתבי הסולידריות:

מכתב התמיכה ממאבק סוציאליסטי
מכתב הסולידריות מכוח לעובדים