socialism.org.il
הונג קונג
סולידריות בינלאומית נגד השתקה
תאגידים רב לאומיים מתייצבים לצד הדיקטטורה הסינית ונגד ההתקוממות ההמונית בהונג קונג
תובל קליין
14.11.2019 21:27

ההתקוממות בהונג קונג נגד הדיקטטורה הסינית סוחפת המונים ונתקלת בדיכוי משטרתי חריף, כולל מעצרים רבים, ופיטורי מוחים על ידי מעבידיהם.

בשבועות האחרונים פרץ מאבק נגד חברת משחקי המחשב בליזארד. הגיימר המקצועי צ׳ונג נג וואי, הידוע גם כ־Blitzchung, השתתף בטורניר של החברה, במהלכו הופיע עם מסכת מגן מפני גז מדמיע, בדומה למוחים בהונג קונג, וקרא: "שחררו את הונג קונג! המהפכה של העידן שלנו".

בתגובה, וכנראה מתוך חשש שהדבר יפגע באינטרסים שלה בשוק הסיני, בליזארד חסמה את השתתפותו בטורניר, שללה ממנו סכום זכייה של 3,000 דולר ואסרה עליו להשתתף בטורנירים במשך שנה.

קהילת הגיימרים התקוממה נגד צעדי הענישה, ופתחה בחרם על החברה. בתגובה למחיקה המונית של חשבונות מפלטפורמת הגיימינג שלה, בליזארד שינתה את תנאי מחיקת החשבונות, מה שרק החריף את הזעם. גוגל התייצבה לצד בליזארד, כאשר חנות האפליקציות שלה מחקה ביקורות שליליות על החברה, שבהן נכתב "לשחרר את הונג קונג".

באופן משמעותי, עובדי בליזארד הצטרפו למחאה ועזבו במספר מוקדים בהפגנתיות את משרדי החברה במהלך יום עבודה.

לבסוף בליזארד נאלצה לקצר את עונשו של Blitzchung, אך המקרה שלו ממש לא היחיד.בתקופה האחרונה מספר תאגידים בחרו לעמוד לצד הדיקטטורה "הקומוניסטית" הסינית. מנהל קבוצת ה־NBA, יוסטון רוקטס, נאלץ למחוק ציוץ סולידריות עם המפגינים בהונג קונג, בעקבות לחץ מצד הבעלים של הקבוצה.

סניף בנק HSBC בהונג קונג פיטר, בעקבות השתתפותו בשביתות מחאה, את ניית׳ן ליונג, חבר תנועת 'פעולה סוציאליסטית' בהונג קונג (Socialist Action), תנועת האחות של מאבק סוציאליסטי.

ההתייצבות של התאגידים לצד הדיקטטורה הסינית מלמדת הרבה על דמוקרטיה, ועל מגבלות חופש הביטוי גם במערב. עונשים, איומי פיטורים וסנקציות כלכליות הם בפירוש כלי השתקה, שנועדו להפחיד מפני התבטאויות שלא לפי רוחה של ההנהלה.

בתחילת אוקטובר, ה־CWI, הארגון העולמי שבו חברה מאבק סוציאליסטי, ארגן פעולות סולידריות עם חברנו שפוטר מול סניפי HSBC ב־16 מדינות ברחבי העולם, בדרישה להחזיר את ליונג לעבודה ולשים סוף לצעדים של תאגידים נגד איגודי עובדים ונגד מאבקים למען דמוקרטיה.

המאבק בהונג קונג אינו רק נגד חוק ההסגרה לסין; למרות החופש היחסי שקיים בהונג קונג, שיטת הממשל שם אינה דמוקרטית וזכות הבחירה בה ניתנת לבעלי ממון בלבד.

קיים קשר הדוק בין המאבק לדמוקרטיה לבין המאבק בשלטון ההון שהאופן בו הוא מתנהל מביא לידי קיצון את ההיגיון הקפיטליסטי, לפיו חופש הביטוי מותר כל עוד הוא לא פוגע ברווחים או באינטרסים של בעלי ההון.

מתוך עיתון "המאבק", גיליון נובמבר 2019