socialism.org.il
המרוץ לנשיאות ארה״ב 2020
"לא צריכים להיות מיליארדרים"
הפופולריות של ברני סנדרס ושל הרעיונות שהוא מקדם בפריימריס של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, עם אסיפות של רבבות תומכים, הם מקור לדאגה עבור מעמד בעלי ההון
אייל עצי פרי
19.12.2019 08:45

לאחר שהמועמד הממסדי שהציבו מולו — סגן הנשיא לשעבר ג׳ו ביידן — התחיל לרדת בסקרים, הודיע המיליארדר מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו־יורק לשעבר, על הצטרפות לפריימריס הדמוקרטיים.

סנדרס הוא היחיד במירוץ לנשיאות שלא מקבל תרומות מבעלי הון. במקום תאגידי נפט, בנקים ובתי השקעות, הקמפיין שלו מסתמך על תרומות ממורות, עובדי וולמארט ואמזון, אחיות ונהגי אובר. אלה מרכיבים את רשימת התורמים הארוכה אי פעם עבור מועמד כלשהו לנשיאות.

למה הוא כל כך פופולרי?

משטר טראמפ האיץ בקרב צעירים ועובדים תהליך של רדיקליזציה שהתחיל בעקבות התפרצות המשבר הכלכלי העולמי. בשנה האחרונה בארה״ב נשבר שיא במספר ימי השביתה עם מאבקי עובדים ממערכת החינוך ועד תעשיית הרכב. בשנים האחרונות התפרצה שורה של תנועות המונים בארה״ב: תנועות נשים, מאבקים נגד גזענות ואלימות משטרתית, בעד פיקוח על נשק, למען העלאת שכר המינימום ועוד. במקביל, הנסיון המוצלח של קשאמה סוואנט ותנועת אלטרנטיבה סוציאליסטית בארה״ב האיץ בסנדרס ולאחריו במועמדים נוספים לנסות להיבחר כסוציאליסטים או סוציאל־דמוקרטים במדינה בה עד לפני כמה שנים ׳סוציאליסט׳ היה כינוי גנאי.

כמובן שזה לא רק השימוש במילה סוציאליזם שמעורר את ההתלהבות. סנדרס קורא ל'מהפכה פוליטית' נגד טראמפ ומעמד המיליארדרים ואף אומר ש"לא צריכים להיות מיליארדרים" — אין שום סיבה שכל כך הרבה כסף יוחזק על ידי מעטים כל כך.

מצע הבחירות שלו כולל דרישה לביטוח בריאות ציבורי לכלל התושבים, העלאת שכר המינימום, השכלה גבוהה בחינם וביטול החובות העצומים שרבים צברו עקב הלוואות לשכר לימוד. כחלק מקידום תוכנית ה-"גרין ניו דיל" הוא קורא להשקעה מסיבית באנרגיה ירוקה, בהסבת תעשייה מזהמת תוך יצירת 20 מיליון משרות ולבעלות ציבורית על תשתיות. הוא קורא להכפיל את מספר העובדים המאוגדים כמענה "למלחמה המתמשכת נגד מעמד העובדים".

האם ניתן ליישם את המצע של סנדרס?

מלבד מועמדי הממסד המובהקים, מול סנדרס מתמודדת גם אליזבת וורן, המנסה להציג עצמה כגרסה "פרגמטית" שלו. אלא שההבדלים הפוליטיים בינהם עצומים — וורן לא מתיימרת להציג חלופה למערכת הקפיטליסטית. המסרים שלה חלשים משל סנדרס, כי היא לא מציעה דרך ממשית ליישם את השינוי המוגבל יותר שהיא מקדמת. בניגוד אליה, סנדרס מדגיש כי ללא בניית תנועת שטח המונית של עשרות מליונים, אפילו נשיא ארה״ב — "האיש החזק בעולם" — לא יוכל לנצח את השליטים האמיתיים: בעלי ההון מוול סטריט.

בבחירות המקדימות ב־2016 המנגנון הקפיטליסטי של המפלגה הדמוקרטית עשה הכול כדי להבטיח ניצחון של קלינטון. גם הפעם, במפלגה חוששים שהתורמים הגדולים יפנו לה את הגב אם סנדרס ייצג אותה בבחירות לנשיאות. המנגנון יעשה הכול כדי להכשיל את סנדרס ויעדיף עוד 4 שנים של טראמפ מאשר לראות את סנדרס נכנס לבית הלבן.

ממסד המפלגה הדמוקרטית קשור לוול סטריט בטבור. לכן העמיתים שלנו בארה״ב, תנועת "אלטרנטיבה סוציאליסטית", לא שותפים לחזון של סנדרס להפוך את הדמוקרטים למפלגה שתייצג את האינטרסים של מעמד העובדים. הם מתעקשים כי הקמפיין של סנדרס צריך להיות צעד בדרך להקמת מפלגה חדשה שתתבסס על המילונים שנענים לקריאתו למהפכה פוליטית ושתציב אלטרנטיבה סוציאליסטית לא רק לטראמפיזם ולימין הרפובליקני, אלא גם למדיניות הקפיטליסטית של המפלגה הדמוקרטית לאורך השנים.

מתוך עיתון "המאבק", גיליון דצמבר 2019 – ינואר 2020