socialism.org.il
טירוף קפיטליסטי
בעיצומה של מגפת הקורונה, סכנת פיטורים בבית חולים הדסה
לעצור את קריסת מערכת הבריאות — להלאים את הדסה!
נדב אהרוני
18.03.2020 18:15

בשעה שנתניהו מופיע מדי ערב ומבטיח להקצות את כל המשאבים הדרושים להתמודד עם מגפת הקורונה, הנהלת המרכז הרפואי הדסה בירושלים שוקלת לפטר 150 עובדות ועובדים, בניסיון לייצב את מצבו הכלכלי של בית החולים. ההנהלה הבהירה שהפיטורים יכללו גם רופאים ורופאות וכן אחים ואחיות.

מערכת הבריאות מגיעה למשבר הנוכחי אחרי עשורים של ייבוש תקציבי כשהיא מתקשה לתת מענה גם לצורכי הבריאות השוטפים. בתוך כך מתרבים המקרים של צוותי רפואה שנדבקים בעצמם בנגיף בשל היעדר בדיקות וציוד מגן ונדרשים להיכנס לבידוד. כך, כוח האדם שנמצא בחזית ההתמודדות עם המגפה, שהיה מוגבל מלכתחילה, מצטמצם אף יותר. עצם העובדה שבעת הזאת יישום מהלך כלשהו של פיטורים במערכת הבריאות אפילו נשקל היא לא פחות מטירוף.

למרות היותו אחד מבתי החולים המרכזיים בישראל, המרכז הרפואי הדסה הוא גוף פרטי. קיצוץ בתקציבי הבריאות הציבוריים והתנהלות ממניעי רווח הביאו את ביה״ח למספר משברים כלכליים בשנים האחרונות. מגפת הקורונה גרמה לעלייה ניכרת בהוצאות ביה״ח ובמקביל לירידה בהכנסותיו מתיירות מרפא והפעלת שר״פ (שירות רפואי פרטי). במקביל, בית החולים הפסיק לטפל בתושבים פלסטינים מהגדה המערבית, בשל הוראת הסגר בשטחים, מה שגם כן תורגם לירידה בהכנסות.

בממשלה מודעים היטב למצבו הכלכלי של ביה״ח. למרות הצהרות הן של משרד האוצר והן של ראש הממשלה נתניהו עצמו, התקציבים לא הגיעו. נראה שכעת, מנכ״ל ביה״ח זאב רוטשטיין — ומדיניות הממשלה — שוב מגלגלים באופן ציני את הגירעון הכלכלי על הצוות הרפואי והעובדים.

להלאים את הדסה

יו״ר ועד העובדים אמנון ברוכיאן הודיע שהעובדים יאבקו בתקיפות בכל צעד של פיטורים. יו״ר מרחב ירושלים בהסתדרות דני בונפיל שיגר מכתב אזהרה בשבוע שעבר, אך עד כה נראה שלא גיבה זאת בצעדים בשטח. בונפיל מאיים להעביר את ביה״ח לעבודה במתכונת שבת — אך נוכח משבר הקורונה, צעד כזה עלול לשמש את ההנהלה ואת הממשלה כדי להסית באופן ציני נגד עובדי בית החולים כאילו הם אלה שגורמים לפגיעה בחולים. הנהגת ההסתדרות צריכה לתת עכשיו לעובדי הדסה גב ממשי וחזק במאבק נגד תוכנית הפיטורים ההזויה הזאת.

במשבר בביה״ח ב־2013 ברוכיאן הצביע על הצורך בהלאמת הדסה — בעיצומו של משבר הקורונה זהו צורך דחוף שבעתיים. כמה עוד חיי אדם ממשלת נתניהו מוכנה להפקיר בשל הכפפת שירותי בריאות לשיקולי רווח?

ממשלת ספרד נגררה כעת להלאים את כל בתי החולים הפרטיים ברחבי המדינה כדי להתמודד עם התפשטות הקורונה. ארגוני העובדים צריכים לאלץ את ממשלת נתניהו לעשות זאת גם כאן. אך זה לא יושג בהצהרות ריקות מתוכן והפקרת עובדי הדסה להיאבק לבדם. הפיטורים מהווים סכנה מיידית לבריאות הציבור. דרושים צעדי סולידריות, לרבות צעדי שביתה במגזר הפרטי שיאיימו על רווחי התאגידים והטייקונים שלהם הממשלה הזאת מחויבת.

די לייבוש ולהפרטת מערכת הבריאות!
  • להלאים את הדסה וכלל בתי החולים הפרטיים ולהעבירם לניהול ולפיקוח ציבוריים ודמוקרטיים על־ידי נציגי העובדים והציבור, תוך הבטחת תקצוב ציבורי מלא.
  • תוספת חירום נרחבת לתקציב הבריאות לצורך תוספת תקנים, אספקת ציוד מגן ואמצעים לבדיקה וזיהוי הקורונה. מימון בעזרת החזרת מס הבריאות המקביל על המעבידים, שנתניהו ביטל ב־1997.
  • איסור פיטורים על רקע המשבר. דרישה מבעלי עסקים לשלוח את היד לכיס ולהזרים כסף להתמודדות עם המשבר. הקצאת סיוע תקציבי מהמדינה לעצמאיים ולעסקים קטנים על בסיס צורך מוכח.
  • כן להבטחת שיתוף־פעולה רפואי ישראלי־פלסטיני, העמדת סיוע בציוד ובטיפול רפואיים ככל הנדרש לשטחים הפלסטיניים — די לכיבוש ולמצור, כן למאבק לשלום.
  • לא ל"ממשלת חירום" קפיטליסטית וגזענית להצלת שלטון נתניהו. כן לבניית אופוזיציה ולמאבק להצבת אלטרנטיבה פוליטית של ולמען ציבור העובדים והעובדות, יהודים וערבים כאחד.