socialism.org.il
משבר הקורונה
מיליון עובדים נשלחו הביתה – איפה ההסתדרות?
הנהגת ההסתדרות צריכה לדאוג לבריאות ולפרנסה של העובדים – לא לרווחי הבוסים ■ נחוץ מאבק למען תשלום שכר מלא והשבתת עבודות לא חיוניות
נאור קפולניק
11.04.2020 19:53

כמיליון עובדות ועובדים נזרקו לביטוח הלאומי לתבוע דמי אבטלה הנמוכים ב־30–60% משכרם. ישנם גם עובדים שלא זכאים לתשלום כלל (עובדים מעל גיל הפרישה למשל). זו מכה קשה ליכולת של עובדים לשלם הוצאות שוטפות כמו חשבונות, דיור ומזון.

ומה תגובת יו״ר ההסתדרות, ארנון בר דוד? הוא מתגאה שהצליח להמיר פיטורים המוניים בהוצאה לחל״ת של קרוב למיליון עובדות ועובדים. בראיון מה־18 במרץ הוא פנה למעבידים והתחנן: ״אל תפטרו את העובדים שלכם, תשמרו עליהם ותכניסו אותם לחל״ת״. עבור המעבידים חל״ת הוא סבסוד מלא של המדינה למשכורות העובדים. אפילו תאגידים גדולים ורווחיים כמו ישראכרט, מאקו ורשת מלונות פתאל קפצו על המציאה ושלחו עובדים הביתה.

מה חיוני? "כל מנכ״ל יחליט"

לאורך השבועות האחרונים נתניהו קרא לכאורה לצמצם את העבודה במקומות העבודה הלא־חיוניים תחילה ל־30% ואז ל־15%. אלא שבפועל המשמעות של ההנחיה הבלתי־מחייבת היא ש "כל מנכ״ל יחליט לפי שיקול דעתו את מי להביא לעבודה", כפי שאמר נתניהו עצמו. כלומר, אם העסק עדיין רווחי המנכ״ל יאלץ עובדים להמשיך להתייצב לעבודה, ואם אין רווחים המנכ״ל יעדיף לזרוק את העובדים לחל״ת. ההסתדרות חייבת להיאבק כנגד הפקרת בריאות העובדים וכלל הציבור למען שיקולי רווח.

באיטליה, בארה״ב ובמדינות נוספות שנפגעו ממגיפת הקורונה, עובדים יצאו לשביתות פתע לסגירת מקומות עבודה לא חיוניים. בניגוד לכך, יו״ר ההסתדרות בר־דוד מתייצב נגד סגירת מקומות עבודה, ללא פגיעה בשכר, במהלך המשבר. בדיון בכנסת ב־30 במרץ אמר: ״בתחילת הדרך, לפני כשלושה שבועות, הייתי נגד סגירת התעשייה, נגד סגירת ענפי הבנייה והחקלאות ואני חושב שהמגזרים האלה צריכים להמשיך לעבוד גם עכשיו״.

באותו היום נפטרה עובדת הבנק הבינלאומי כתוצאה ממחלת הקורונה, לאחר שנאלצה לעבוד בבנק למרות מחלת רקע. ההסתדרות, המאגדת את עובדי הבנק, היתה יכולה למנוע את האסון אם היתה דורשת ומפקחת שמתבצעת רק עבודה חיונית באמת, כך שאותה עובדת היתה מקבלת שכר מלא בתנאי הבידוד שהיו נחוצים לבריאותה.

אבל יש גם דרך אחרת — ארגוני המורות והמורים הצליחו להפוך את ההחלטה הבלתי־אחראית להמשיך את הלימודים בכיתות ובגנים. תחת לחץ של מורות מהשורה הם אף השיגו תשלום שכר מלא תמורת המשך הוראה מהבית. גם כאן ניסה בר דוד לשפוך מים קרים כשרמז להן להוריד דרישות: ״...גם הם מבינים את גודל השעה... המורים הם חלק מהמערכת, וכולנו צריכים להכניס כתף מתחת לאלונקה״. במקום לנסות ולמשמע את המורות, היה על יו״ר הסתדרות לגבות אותן ולהרחיב לכלל המשק את דרישתן להמשך קבלת שכר מלא.

זהו רק השלב הראשון במה שעשוי להיות המשבר הכלכלי העמוק ביותר שמעמד העובדים בישראל התמודד איתו. הנהגת ההסתדרות מנהלת התייעצות יום יומית עם נציגי התעשיינים אבל לא סופרת את מאות אלפי החברים בה, או את שאר מיליוני העובדים.

איגודים נוספים צריכים להצטרף למאמצי האופוזיציה להניע את ההסתדרות למאבק. מצער שסיעת חד״ש בהסתדרות אינה נוקטת עמדה ברורה בנושא בשלב הזה (בהשפעת העובדה שהם חלק מהנהגת ההסתדרות הנוכחית). אם הנהגת ההסתדרות הנוכחית לא מוכנה להוביל מאבק היא מוזמנת להניח את המפתחות — ולתת לעובדות ולעובדים שכן מוכנים להוביל מאבק את המושכות על ארגון העובדים הגדול במשק — כלי מפתח במאמץ להגן על בריאותם ופרנסתם של מיליוני עובדות, עובדים ומשפחותיהם.

בר דוד גם מתהדר בהסכם שחתם עם הממשלה לפיו עובדי מדינה ייצאו עד הפסח לחופשה על חשבון ימי החופשה ולא על חשבון חל״ת: ״גם עובדי המגזר הציבורי נדרשים לתרום את חלקם״.

במקום לדרוש מהעובדים לתרום את חלקם ולהתחנן לבעלי ההון — על הנהגת ההסתדרות לדרוש תשלום שכר מלא כפי שדורש ארגון כוח לעובדים.

יו"ר ההסתדרות לא רוצה להוביל מאבק

בתחילת מרץ הבהיר בר דוד: ״יש עלי לחץ כבד לעשות מהלכים כדי שיביאו את הממשלה לקבל החלטות. אבל זה הזמן לשלב ידיים ולנסות להוציא את העגלה מהבוץ״ — כלומר, זה לא הזמן למאבק?! כשיו״ר האופוזיציה בהסתדרות, חנוך ליבנה, קרא להפעיל את כוחה של ההסתדרות ולדרוש מהממשלה תוכנית סיוע לעובדים תגובתו המחפירה של בר דוד הייתה: ״אתה באמת חי בארץ הזאת?... תגבה ותציין את תפקוד ההסתדרות והעומד בראשה".

מתוך עיתון "המאבק", גיליון אפריל 2020