socialism.org.il
ראיון עם עובדת בערוץ 13
"מנצלים את המשבר כדי לשנות את חברת החדשות באופן עמוק"
הנהלת ערוץ 13 פתחה בסדרת קיצוצי שכר והוצאות כפויות לחל״ת אך העובדים והעובדות לא מתכוונים לתת לפגיעה בזכויותיהם לעבור בשקט
תובל קליין
07.04.2020 16:30

משבר הקורונה הוסיף מאות אלפי עובדות ועובדים בישראל למעגל האבטלה והקפיץ את מספר מבקשי דמי האבטלה פי 6. מעבידים רבים השתמשו במשבר כתירוץ לקיצוצי שכר, פיטורים או הפסקת תשלום משכורות עובדיהם על ידי הוצאה לחל״ת — תוך כוונה להחזיר את חלקם לעבודה אחרי שהמשבר ייגמר.

ובכל זאת, ההוצאה לחל״ת של עובדים ועובדות בערוץ 13 באה כהפתעה: רק לפני חודש הם חתמו על הסכם מול ההנהלה, הכולל איסור על פיטורים או הוצאה לחל״ת באופן חד־צדדי למשך 4 חודשים (כלומר, 3 חודשים נוספים מהיום).

"לפני שבועיים ההנהלה הודיעה שמוציאים עובדים לחל״ת. הוועד ניסה לדבר איתם והם לא הסכימו, הם פשוט אמרו שהם מוציאים 16 עובדים מתוך 250–300," כך מספרת לנו אחת מהעובדות שהוצאה לחל״ת בימים האחרונים. "הם הודיעו בשלב הראשוני על 16, ועכשיו עוד שתי תוכניות ירדו מהאוויר, אז המספר עלה לסביבות 30".

ניתן רק לפרש את הפרת ההסכם וההוצאה לחל״ת באופן הדרגתי כבדיקה של השטח לקראת שינויים נרחבים יותר — בימים האחרונים התפרסמו תוכניות לקיצוץ משכורות ולפיטורים של עד 50% מהחברה. כבר בשלב הזה, ההנהלה העבירה קיצוץ שכר רוחבי של 10% למי שממשיך לעבוד במשרדי החברה, וקיצוץ של 30% בהיקף משרה ובשכר למי שנשלח לעבוד מהבית.

ההתנהלות הדרקונית של ההנהלה התבטאה גם באופן שבו הוציאו לחל״ת, כפי שמספרת אותה עובדת: "בשבוע שעבר הוציאו אותנו לחל״ת ללא הגבלת זמן. העבירו לנו מסמך, אמרו לנו 'תחתמו', רק אחר כך התברר שמותר לנו לא לחתום".

בלי קשר למשבר הקורונה, הערוץ נמצא בקשיים מתמשכים. בעלי השליטה הפסיקו להעביר כסף באופן פתאומי במהלך חודש מרץ, והסתבר שלפני כמה שבועות התלבטו אם לשלם משכורות לשכירים או לשלם לספקים ולהפקות חיצוניות. בסוף החליטו לשלם משכורות לשכירים, אבל הפקות חיצוניות לא קיבלו את הכסף. כפי שדווח ב'ישראל היום' ב־20 במרץ, ליאור שליין הוציא מכיסו 50% משכר עובדי ועובדות התוכנית "גב האומה" בכיכובו, משום שערוץ 13 לא העביר להם את המשכורות לחודש מרץ.

"אין שקיפות בכלל. אבל, מבחוץ נראה שהמיזוג בין ערוץ 13 לבין רשת לא צלח: התוכניות מופקות בנפרד ואין ממש עירוב בין הערוצים", מספרת העובדת. היעדר השקיפות מונע מהעובדים והעובדות לקבל את התמונה הרחבה לגבי היקף המשבר, לאן הולכים התקציבים ובאיזה הוצאות ניתן לחסוך. מהסיבה הזו, "הוועד ביקש נתוני שקיפות: נתוני רייטינג, הכנסות...", מספרת העובדת.

בזמן הקיצוצים וההוצאה לחל״ת, הסיקור של משבר הקורונה לא הפסיק. עובדי ועובדות ערוץ 13 נשלחו לבתי חולים ולמוקדי התפרצות כמו בני ברק כדי לסקר את התפתחות המגפה, תוך סיכון בריאותם. על הרקע הזה, מקוממת עוד יותר העובדה שההנהלה ציפתה מהם לעבוד בשכר מופחת ותחת עומס עבודה הולך וגדל ככל שיותר עובדים הוצאו לחל״ת.

ההנהלה לא עשתה הרבה לטובת בריאות העובדים, כפי שמספרת עובדת הערוץ, "יש תחושה שמעגלים עלינו פינות. במשרדים עצמם, לא היו חומרי ניקיון באופן שוטף או לכל העובדים. היינו צריכים להתחנן למגבונים לחיטוי, למשל".

"אנחנו בתחושה שאנחנו נאבקים על החיים שלנו, באים ועובדים בזמן סיכון, עושים אקסטרה עבודה, ובזמן הזה את המינימום של המינימום של מיגון בריאותי לא עושים".

קיצוצים בחברת חדשות בשיא משבר חסר תקדים, במהלכו הרייטינג מזנק ויש צורך אמיתי בהנגשת המידע לתושבים, הם אומנם אבסורד. אבל בקונטקסט של המכות שתחום התקשורת ספג בשנים האחרונות, מסבירה העובדת, ההחלטות הדרקוניות האלו מקבלות משמעות חמורה אף יותר.

"הם מנצלים את המשבר, כנראה כדי לשנות את חברת החדשות באופן עמוק, שסביר שיקשה עליה להמשיך לעשות את העבודה שלה. ואם שמים את זה בקונטקסט של מה קורה לשוק התקשורת בשנים האחרונות, תיק 4000, תיק 2000, זה חמור מאוד", היא מוסיפה.

מול קיצוצים ופיטורים, סולידריות ומאבק!

ההנהלה אולי פועלת ב"שיטת מצליח", אבל העובדים והעובדות לא מתכוונים לתת לפגיעה בזכויותיהם לעבור בשקט. מלבד הדרישה לשקיפות תקציבית, ארגון העיתונאים פנה לבית הדין לעבודה בעקבות הפרת ההסכם מחודש שעבר, ואתמול עובדי ועובדות הערוץ יצאו להפסקת עבודה והפגנה בת שעה, במהלכה שמרו על מרחק 2 מטר אחד מהשניה בהתאם להנחיות.

אחד מהדברים המרגשים שקרו סביב המאבק, מספרת העובדת, הוא הבעת הסולידריות מוועד עובדי ועובדות פלאפון, שעובדים בבניין הסמוך.

"לפני כמה שנים סיקרנו בהרחבה את המאבק שהיה להם מול ההנהלה ועכשיו הם פרסמו הודעת תמיכה בנו", מספרת העובדת. גם הכתבים והכתבות בערוץ, בעלי חשיפה תקשורתית יותר רחבה, הביעו תמיכה במאבק ופרסמו ציוצי תמיכה בטוויטר.

דרך מרכזית לחזק את המאבק היא סולידריות בין ועדים בתחום העיתונות. "אני מצפה מוועדים בגופי עיתונות אחרים להצטרף אלינו בסולידריות", אומרת העובדת ומספרת כי גם בגופי תקשורת אחרים התחילו ליישם תוכניות קיצוצים ופיטורים עקב המשבר.

עובדים ועובדות ברחבי העולם נאבקים נגד הניסיון לגלגל את המשבר על הגב שלהם, תוך הגעה להישגים וניצחונות מול הנהלות וממשלות — בסוגיות שקשורות בשכר ופגיעה בזכויות סוציאליות, אך גם תנאי עבודה הולמים ובטוחים מבחינה בריאותית.

המאבק של העובדים והעובדות בערוץ 13 צריך להיות רק ההתחלה — תחום התקשורת הוא לא היחיד שנפגע מהמשבר, כאשר שכירים בתחומי עיסוק רבים נוספים, וכן פרילנסרים נדרשים לשלם את מחיר המשבר. סולידריות עם עובדי ועובדות ערוץ 13 — לעצור את הקיצוצים והפיטורים!