socialism.org.il
"לא נוותר!"
איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים מכריז על ניצחון בשביתה
בתום 16 יום, שביתת העו״ס הסתיימה הבוקר, לאחר שוועידת האיגוד התכנסה וירטואלית ואישרה את הסכם המסגרת שהושג מול האוצר והממשלה
שחר בן־חורין, שי גלי
22.07.2020 14:49

בתום 16 יום, שביתת העו״ס הסתיימה הבוקר, לאחר שוועידת האיגוד התכנסה וירטואלית ואישרה את הסכם המסגרת שהושג מול האוצר והממשלה.

בזכות השביתה של אלפי עובדות ועובדים, יהודים וערבים, ההפגנות הסוערות, חסימות הכבישים והאיום בשביתות סולידריות במגזר הציבורי נראה שהושג חלק חשוב מהיעדים המרכזיים שהוצגו: המימון שהתעכב ל'תוכנית המוגנות' ומענק שכר זמני בהיקף של 9,000–11,000 שקל לכל עובד/ת כצעד לקראת החלת רפורמה בטבלת השכר מיולי 2021, לאחר סירוב של שנים ארוכות, שאמורה לכלול שיפור מוחשי בתנאי השכר.

המו״מ על פרטי הרפורמה יימשך, לרבות, גובה הפעימה השנייה לרפורמת השכר, שיסוכם כחלק מהסכם שכר כללי עתידי במגזר הציבורי, בנוסף לתוספות שכר שיושגו במסגרתו. כלומר, הדברים עוד לא סגורים בנושא הזה ולא מן הנמנע שהעובדות והעובדים ייאלצו עוד לחדש את המאבק בנושא בהמשך הדרך.

לפי אתר החדשות של ההסתדרות, 'דבר 1', המענק הזמני וההסכם יוחלו גם על אלפי עובדות סוציאליות בשירותים המופרטים, שתנאי העסקתן הושוו לעו״ס במגזר הציבורי בצו הרחבה מאז 2017.

העובדות והעובדים הסוציאליים לומדים כעת את משמעויות ההסכם. לצד תחושת ההצלחה במאבק, באופן מובן, היו עובדים ועובדות שהביעו אכזבה מהפרטים שפורסמו, מכיוון שקיוו להישגים מרחיקי לכת יותר בסבב הזה. אכן, פוטנציאלית, אם הנהגת ההסתדרות הייתה מובילה צעדי סולידריות מהותיים נוספים, ניתן היה להשיג אף יותר.

כינוס אסיפות של חברות וחברי האיגוד כעת יוכל לסייע לסכם את השביתה, לדון בפרטי ההסכם ולהציב יעדים לפעילות האיגוד בתקופה הקרובה, לרבות בהקשר של העובדים והעובדות בשירותים המופרטים, פתרון מצוקת התקינה והעומס, השתלבות האיגוד במאבק הרחב על פרנסה והצלת השירותים הציבוריים בעת הזאת ועוד.

סבב המאבק הזה הסתיים, והסתיים עם הישגים, שבתקווה ידרבנו את העובדות הסוציאליות עצמן, כמו גם עובדות הוראה, צוותים רפואיים וקבוצות עובדים נוספות להיערך לשלבים הבאים במאבק.

כשברקע שורה של מאבקים חברתיים, שסייעו להגביר את הלחץ על האוצר והממשלה, כעת המאבק על הנשמת השירותים החברתיים, לחילוץ האנשים העובדים מהמשבר ולמען אלטרנטיבה למדיניות קפיטליסטית שמייצרת משבר חברתי נמשך. המאבק לשינוי סוציאליסטי נמשך.