socialism.org.il
מול ממשלת הון אטומה
מאבק מאוחד למען רווחה, פרנסה ושוויון
נתניהו רוצה להציג את המפגינים נגדו כקומץ, אך לפי סקר של חדשות N12, רוב של 46% תומכים בהפגנות הסוערות בבלפור
עיתון המאבק
27.07.2020 19:25

"נחנקנו" — זאת הסיסמה על שלטי הקרטון של המפגינות והמפגינים במחאה הסוערת מול מעון ראש הממשלה בבלפור. זאת הייתה גם הסיסמה המרכזית של העובדות הסוציאליות בזמן השביתה למען הצלת שירותי הרווחה. "אנחנו לא יכולות לנשום", נכתב באנגלית על אחד השלטים של האחיות בזמן השביתה שלהן בדרישה לתוספת תקנים. הזעקה הזאת, ששואבת השראה מהמחאה ההמונית בארה״ב נגד אלימות משטרתית וממילותיו האחרונות של ג׳ורג' פלויד, חוזרת על עצמה בעוד ועוד מחאות ומאבקים ברחבי הארץ.

נחנקנו כי האבטלה זינקה ל־21% ולפי נתוני הביטוח הלאומי, יותר מ־60% מהמובטלים קיבלו דמי אבטלה הנמוכים מ־5,000 שקל! נחנקנו מאלימות משטרתית, מקנסות דרקוניים על אי־עטיית מסיכה, מאפליה גזענית ומ"הפרד ומשול" בין יהודים וערבים, מהזינוק באלימות כלפי נשים, מרמיסת זכויות דמוקרטיות ומחוקים שמרכזים עוד כוח בידי הממשלה על חשבון פיקוח פרלמנטרי בסיסי... נחנקנו מהעיסוק בהזיית הסיפוח ומהמשך הכיבוש.

כל אלה הם לא תוצאה בלתי־נמנעת של הקורונה. ההתמתנות בקצב ההדבקה בסוף אפריל פתחה מרחב להחזרה מבוקרת של הפעילות הכלכלית במשק וחלון זמן של מספר שבועות לשדרוג מערכת הבריאות והקמת מערך אפקטיבי של בדיקות וחקירות אפידמיולוגיות.

אך עם הקמת ממשלת הקורונה, נתניהו מיהר להכריז ניצחון על הנגיף ונתן אור ירוק לפתיחה כאוטית ולא מפוקחת של מקומות העבודה ובתי העסק, שלוותה בהנחיות סותרות לציבור — כל זאת בשירות מרדף הרווחים העיוור של בעלי ההון. הממשלה הדו־ראשית של נתניהו וגנץ התעלמה מהאזהרות של המורות והמורים במערכת החינוך וגם של רופאים וגורמי מקצוע.

נתניהו, גנץ ושות' לא סתם בזבזו זמן לפני ההתפרצות החוזרת של הנגיף. הם היו עסוקים בחלוקת ג׳ובים, בהטבות המס של נתניהו וכמובן בהזיה המשיחית של הסיפוח. והנה התוצאה: בישראל יש רק חוקר או חוקרת אפידמיולוגית אחת לכל 300,000 תושבים זאת לעומת יחס של 1 ל־4,000 בגרמניה ו־1 ל־2,200 בבריטניה.

הממשלה, שהעבירה מיליארדים לטייקונים מאז תחילת המשבר, רוצה להקפיא גיוסים במגזר הציבורי ולא ששה להקים מערך אפידמיולוגי מקצועי, שיכלול הכשרה של כוח אדם מיומן ואלפי תקנים קבועים חדשים. האחיות והרופאים המתמחים היו צריכים לשבות, בעיצומו של המשבר הבריאותי, כדי שהממשלה תואיל בטובה להוסיף תקנים.

מערכת הבריאות הציבורית הגיעה למשבר הזה מורעבת, עם מחסור אדיר בכוח אדם, ציוד ומיטות אשפוז. מה שהממשלה עשתה מאז, היה מעט מדי ומאוחר מדי. מנהלי המחלקות הפנימיות בבתי החולים פנו לנתניהו, שר הבריאות אדלשטיין ושר האוצר כ״ץ במכתב פתוח בו הם מזהירים כי "עם בואו של החורף, נגיע לתפוסה של 140% ויותר" במחלקות בתי החולים. המכתב מבהיר כי "המשמעות היא אשפוז אלפי חולים במסדרונות ובחללים שאינם ראויים לאשפוז. אם זה המצב בחורף 'רגיל', אתם חייבים להבין מה צפוי בחורף שיביא אתו שפעת וקורונה יחד."

נתניהו מפחד

השפן החדש שנתניהו שלף מהקובע הוא מינוי מנכ״ל איכילוב, פרופ' רוני גמזו, לפרויקטור הקורונה — תפקיד עם סמכויות לא ברורות. את מסיבת העיתונאים, שאורגנה לכבוד המינוי, נתניהו ניצל כדי להסית נגד המפגינים והמפגינות שהתאספו באותה שעה מול מעונו בבלפור: "אל תגררו את המדינה לאנרכיה, לאלימות, להשחתת רכוש ולהפצת מחלות בתנאים סניטריים ירודים של עשיית צרכים ברחובות".

נתניהו רוצה להציג את המפגינים נגדו כקומץ, אך לפי סקר של חדשות N12, רוב של 46% תומכים בהפגנות הסוערות בבלפור. לפי אותו הסקר, 58% לא מרוצים מתפקודו של נתניהו בנושא הבריאותי, ו־64% לא מרוצים מתפקודו בנושא הכלכלי.

הארכת הזכאות לדמי אבטלה ומענקי הקורונה, עליהם הכריז נתניהו, הם תוצאה של לחץ ופחד מתסיסה חברתית שתלך ותסלים וממחאה המונית. זה בדיוק הזמן להגביר את הלחץ ולבנות תנועת מחאה המונית של ה־99% נגד ממשלת ההון.

השביתות של האחיות ושל העובדות הסוציאליות זכו לתמיכה ציבורית אדירה והצליחו לקפל את הממשלה והאוצר. אם ההסתדרות והתאחדות הסטודנטים היו מצטרפות למצור על בלפור, תוך הכרזה על סכסוך עבודה כללי במשק, אף אחד בממשלה לא היה מעז לדבר על פגיעה בעובדים ועל קיצוצים וגזירות בתקציב הקרוב.

צריך להמשיך להיאבק בכל הכוח למען פיצוי של 100% על אובדן שכר בתקופת המשבר עבור עובדות ועובדים, עצמאים ופרילנסרים. אך לא מספיק להיאבק למען פיצוי — צריך שינוי. צריך להתארגן ולהיאבק למען אלטרנטיבה.

במקום הידרדרות לאבטלה כרונית, דרושה השקעה ציבורית ביצירת משרות, בדגש על מערכות הבריאות, החינוך והרווחה, שחיוניות להתמודדות עם המשבר. במקום הטבות לטייקונים — השקעה ציבורית בבניה ירוקה של דיור ציבורי, פיתוח תחבורה ציבורית, ושדרוג תשתיות כהכנה להתמודדות עם משבר האקלים. במקום כיבוש, מצור ואיומי סיפוח — שיתוף פעולה בין צוותים רפואיים והסרה של הגבלות על הכנסה של ציוד רפואי, דלק, חומרי בניין, מזון וסחורות לעזה. במקום מערכת קפיטליסטית, שמושתתת על אינטרסים של רווח ואי שוויון עמוק — חברה סוציאליסטית בה הכלכלה מתוכננת בהתאם לצרכי החברה והסביבה.

מתוך גיליון אוגוסט של עיתון "המאבק"