socialism.org.il
מבחן בהתנגדות לפיטורים
גל פיטורים באוניברסיטת תל אביב – ארגון הסגל הזוטר יוצא למאבק
הסגל הזוטר הכריז על סכסוך עבודה ועתר למתן צו מניעה נגד הפיטורים
מערכת האתר
02.08.2020 13:45

בחודשים האחרונים הצטברו בידי ארגון הסגל הזוטר עדויות רבות של עובדי הוראה על כך שקיבלו הודעות פיטורים וצמצומי משרות, בעיקר בפקולטות למדעי הרוח, למדעי החברה ולאומנות. ההנהלה מכחישה שמדובר בתוכנית קיצוצים גורפת כדי להתחמק מהמחויבות שלה לשאת ולתת בנושא.

רק בתחילת החודש בחרו חברות וחברי ארגון הסגל הזוטר, במפגן כוח דמוקרטי מרשים, יו״ר חדש לארגון וכמו כן בחרו לעצמם ועד חדש. אחת מהנקודות שהדגיש היו״ר החדש היא הצורך בעמידה חזקה יותר מול דרישות ההנהלה. בנוסף, הוא קרא להגביר את הדמוקרטיה והמעורבות של חברי הארגון בקבלת ההחלטות, ולחזק שיתופי פעולה עם התארגנויות כמו סטודנטים למען אקלים והמאבק למען העסקה ישירה של מנקות האוניברסיטה. השגת מטרות אלה תסייע לוועד החדש לעמוד בהצלחה במבחן שצעדי ההנהלה מעמידים לסגל הזוטר.

אחת מחברות הוועד החדשות היא אלינור נדיר, החברה גם במאבק סוציאליסטי ופעילה בסטודנטים למען אקלים באוניברסיטת תל אביב. בשיחה איתה היא מספרת שעד עתה "ניכר שיש מחויבות לפעול למען ציבור עובדי ההוראה והמלגאים שנבחרנו לייצג". לדבריה, על אף שהמאבק החל זמן קצר מאוד לאחר שנבחר הועד החדש — צעדי ההנהלה לא באו בהפתעה והוועד שנבחר היה מוכן לכך. במקביל להגשת תביעה בבית הדין לעבודה בשל התעלמות ההנהלה מחובתה לנהל משא ומתן עם הוועד, פונה הוועד להשקיע מאמצים בגיוס חברות וחברי הסגל למאבק וכן ביצירת שיתופי פעולה עם ארגון הסגל הבכיר וארגונים אחרים בהשכלה הגבוהה בארץ — כולם עלולים להתמודד עם קיצוצים תקציביים כאלה או אחרים. ארגוני הסגל במכללות הציבוריות כבר הכריזו על סכסוך עבודה. הצעדים שהוועד נוקט לבניית הכוח בשטח הם המפתח להצלחה במאבק נגד מניעת הקיצוצים המתוכננים.

האווירה לוחמנית — המאבק צריך להתרחב

בתאריך 20.7 כינס הוועד אסיפת חרום וירטואלית של כלל הסגל הזוטר, ובה רוב גדול ממשתתפות האסיפה הצביעו בעד הכרזת סכסוך עבודה באופן רשמי. "ההנהלה לא רק מפטרת, אלא מתעלמת או מגיבה בזלזול לפניות שלנו", אמרה לנו אלינור, "אני חושבת שהתגובה לצעדים הכוחניים של ההנהלה, צריכה להיות הפעלת כוח מצידנו".

ההתנהלות הכוחנית של הנהלת אוניברסיטת תל אביב אינה דבר חדש. רק לאחרונה היא התנערה מאחריות לטיפול במצוקות הכלכליות ובבעיות הבטחון של דיירות ודיירי המעונות, והגיבה בזלזול לדרישה של סטודנטים וחברי סגל שהאוניברסיטה תתמוך אקטיבית במאבק האקלים. באותה התנהלות נתקלו גם שביתות הסגל הזוטר שהתרחשו בשנת הלימודים של 2018–9.

אתגר נוסף עמו נאלצו להתמודד בארגון במהלך אותה שביתה, היה גיוס תמיכה מצד סטודנטיות וסטודנטים. במקום לנקוט עמדה עקרונית ולשכנע עליה את כלל הציבור הסטודנטיאלי, אגודת הסטודנטים והסטודנטיות, בחרה לקחת תפקיד מגשר בין ההנהלה לבין הארגון. בפועל, משמעות נקיטת העמדה "הנייטרלית", הייתה חיזוק הנהלת האוניברסיטה והחלשת היכולת של הארגון להגיע להישגים משמעותיים מולה.

גיוס תמיכה מציבור הסטודנטים והסטודנטיות באוניברסיטת תל אביב הוא אחת מהמשימות המרכזיות של הארגון. זאת בפרט לאור העובדה שחברי ארגון רבים הם בעצמם סטודנטים. אלינור, דוקטורנטית בפקולטה למדעי החיים, אופטימית לגבי הסיכויים לעשות זאת.

"קיים פוטנציאל דווקא להשיג תמיכה מסטודנטיות וסטודנטים בשעה שגם הם נאבקים מול אטימות וניתוק במגוון נושאים מצד הנהלת האוניברסיטה. צריך לפנות גם לאגודת הסטודנטים — אך גם לפנות לסטודנטיות ולסטודנטים מהשורה ולהציע להם סולידריות משותפת ומאבק מאוחד", היא מסבירה. על רקע הזעם המתגבר בקרב סטודנטים נגד הנהלות האוניברסיטאות, כולל אוניברסיטת תל אביב, ובפרט סביב ההתעקשות על מתווה מבחנים פרונטליים, נראה שאכן יש תנאים מבטיחים עבור גיוס ציבור הסטודנטים והסטודנטיות למאבק נגד ההנהלה שמתעמרת גם בהם וגם בסגל.