socialism.org.il
מפרץ חיפה
אקלים, בריאות ופרנסה — במקום רווחים לטייקונים
הטייקונים מרעילים אותנו — ובממשלה גוררים רגליים ■להגן על בריאות הציבור, על הסביבה ועל פרנסת העובדים — לא על רווחי הטייקונים ■ פלייר שהפיצו פעילי מאבק סוציאליסטי בדוכן הסברה בחיפה
מאבק סוציאליסטי, סניף חיפה
09.12.2020 00:15
בחודשיים הקרובים, ועדת מנכ״לים ממשלתית צפויה למסור המלצות לגבי עתיד פעילות התעשייה במפרץ חיפה. אם זה תלוי בממשלת ביבי־גנץ הקפיטליסטית, המפעלים המזהמים במפרץ, שמחריפים גם את משבר האקלים המסוכן, ימשיכו עוד שנים רבות לזהם את הסביבה, לסכן את הבריאות והבטיחות של תושבי האזור ושל העובדים והעובדות במפעלים עצמם.
הטייקונים ששולטים במפעלים וממשלת ההון שפועלת בשירותם, מציבים אותנו, תושבי האזור, בפני "בחירה" הזויה — או שתמשיכו לחיות עם משבר הזיהום והתחלואה המחריף במפרץ או שתאבדו עשרות אלפי מקומות עבודה ומקורות פרנסה יציבים יחסית, ועוד בזמן משבר האבטלה החמור של הקורונה.
התשובה שלנו היא להיאבק יחד, עובדים ועובדות, תושבים ותושבות למען פתרונות ותוכנית התחדשות מקיפה שתבטיח אוויר נקי, בריאות, פרנסה ועתיד לכולנו.
יש פתרונות למשבר!
  • ניטור מוגבר והפחתה מיידית של פליטות מזהמים במפרץ. הבטחת מחקר מדעי ציבורי, תחת פיקוח דמוקרטי, כך שיהיה עצמאי ממימון תאגידי ומהתערבות ממשלתית. חיוב מפעלים מזהמים ביישום מיידי של טכנולוגיות למניעת זיהום ובעלויות הזיהום. חיסול ההעסקה הקבלנית במפעלים.
  • הסבת תעשיות מזהמות באופן שיבטיח ביטחון סביבתי, פרנסה לעובדים ותועלת חברתית — העברת בחינת החלופות להכרעה דמוקרטית בידי תושבים בשכונות וביישובים מושפעים, ארגוני העובדים, ארגוני סביבה, והציבור הרחב.
  • להוציא את שיקולי הרווח של משפחות ההון מהמשוואה. להחזיר את בז״ן לבעלות ציבורית ולנהל את תהליך ההסבה באופן דמוקרטי תחת פיקוח של העובדים והציבור הרחב, בשיתוף ארגוני סביבה ומוסדות מחקר.
  • לדאוג לפרנסתם ולבריאותם של עשרות אלפי עובדים ועובדות באמצעות יצירת משרות ירוקות במפרץ בתנאי עבודה טובים או מתן אפשרות להכשרה מחדש של העובדים, תוך הבטחת משרות ושיפור תנאים.
  • השקעה מסיבית בתשתיות ובטכנולוגיה להבטחת התייעלות אנרגטית ומעבר מהיר ומלא לאנרגיה מתחדשת. להוביל תוכנית חירום ארצית של התאמת תשתיות מהירה לשינויי האקלים מול סכנת ההצפות ומזג האוויר המקצין.
  • שליטה ציבורית במשאבים. להעביר את מאגרי הגז, משאבי הטבע, תאגידי הבנייה והתחבורה הגדולים, התעשיות, השירותים החיוניים והבנקים לבעלות ציבורית, תחת פיקוח וניהול ציבוריים ודמוקרטיים
  • שינוי השיטה. סוף לשיטה הקפיטליסטית העיוורת, החוסמת צעדים נחרצים הדרושים ברמה הארצית והגלובלית להתמודדות עם משבר האקלים. לעבור לתכנון דמוקרטי וסוציאליסטי של המשק, למען רווחת הכלל והגנה על הסביבה.