socialism.org.il
המחאה נגד החלטת הפרקליטות
"די, נמאס, תאשימו את האנס!"
עשרות השתתפו בהפגנת זעם בתל אביב שיזמה תנועת מאבק סוציאליסטי והתארגנה בשיתוף 'תל אביביות — התא הפמיניסטי' ■ הביקורת הציבורית והמחאה נגד ההחלטה לבטל את אישום האונס נגד ירין שרף הצליחו להפעיל לחץ על הפרקליטות ■ בחיפה השתתפו עשרות בצעדה לציון יום האישה הבינלאומי
תובל קליין, אורי בר־שלום אגמון, קשת זמיר
12.03.2021 20:44

אתמול (חמישי), התפרסם כי פרקליטות המדינה החליטה כי ירין שרף, בן 21, שנטען כי אנס ילדה בת 13 במלונית קורונה, יואשם בבעילה אסורה בהסכמה בלבד. גבר בן 21, עם רקע של אלימות מילולית כלפי נשים והטרדות, שתקף ילדה בת 13 ששהתה ללא הגנה ולבדה במלונית — את זה בפרקליטות מגדירים כ"הסכמה"!

מוקדם יותר היום בצוהריים (שישי), עשרות השתתפו בהפגנת זעם בתל אביב שיזמה תנועת מאבק סוציאליסטי והתארגנה בשיתוף פעולה עם 'תל־אביביות — התא הפמיניסטי' מאוניברסיטת ת״א. בין השאר, קראנו "בפרקליטות מגינים על אנסים ועל תוקפים", "די, נמאס, תאשימו את האנס".

הביקורת הציבורית והמחאה הצליחו להפעיל לחץ! זמן קצר לאחר שהסתיימה ההפגנה, שסוקרה בעמוד הראשי ב־ynet, פורסם כי מ״מ פרקליט המדינה עמית איסמן זימן דיון דחוף בנושא. מדובר בהישג חשוב בשלב הזה, יום אחד בלבד לאחר שהתקבלה ההחלטה. ההפגנה, שהתארגנה כבר בעת הדיון בבית המשפט בחמישי, תרמה לבניית הלחץ הציבורי הנדרש, שכלל גם קמפיין מיילים. כדי לוודא שההישג ייהפך לניצחון, כדי שהפרקליטות תפעל להאשים את שרף באונס וכדי לייצר הרתעה נגד החלטות דומות, נצטרך כעת להמשיך לבנות את הלחץ, כחלק מהמאבק הרחב נגד אלימות כלפי נשים ולמען שינוי עמוק בחברה.

ההפגנה בתל אביב. צילום: מאבק סוציאליסטי
ההפגנה בתל אביב. צילום: מאבק סוציאליסטי

די להאשמת הקורבן

ההפגנה בתל אביב תוכננה במקור שבועות קודם כפעילות מחאה לציון יום האישה הבינלאומי (8 במרץ). אך המיקוד של האירוע השתנה בעקבות החלטת הפרקליטות — שסיפקה תזכורת קשה נוספת לסיבות בגללן אנו עדיין צריכות לציין את יום האישה כיום של מאבק ומחאה.

כתב האישום והפרסומים בתקשורת על פרשת האונס במלונית הקורונה של משרד הרווחה מלאים בניסוחים רעילים שמנרמלים אלימות מינית קיצונית ומאשימים את הקורבן. ברור לנו, שכשהפרקליטות ובתי המשפט מגנים על אנסים ומאשימים את הקורבן, אנחנו צריכים וצריכות להתארגן למאבק. החיים והביטחון האישי שלנו אינם הפקר, מחאה ומאבק יכולים להביא הישגים.

בהפגנה קראנו סיסמאות, הסברנו על הרקע להפגנה למי שעברו ברחוב באותה השעה. ההפגנה חסמה את רחוב קינג ג׳ורג' למספר דקות. בנוסף, אירגנו במה פתוחה שבה נאמו ודיברו פעילות 'מאבק סוציאליסטי', 'תל אביביות' ומשתתפות אחרות בהפגנה. חלקן שיתפו בחוויות של פגיעה מינית, היחס החברתי והקושי עם ההתמודדות, והבהירו את הצורך לזעוק נגד קשר השתיקה שיוצרים התוקפים, מי שמשתפים עמם פעולה והגורמים הממסדיים שהם חלק מהבעיה ולא מהפתרון.

"כל זה בחסות החוק!"

"פעם אחר פעם אנחנו שומעות על הפקרות המערכת בטיפול במקרי אלימות כלפי נשים, החל מהמשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט — וכל זה בחסות החוק!", אמרה דניאלה ויצנודל מ'תל אביביות'. אורין פוזנר מ'תל אביביות' הדגישה סולידריות עם הנפגעת והזכירה כי גם לפי החוק, יחסי מין עם ילדה מתחת לגיל 14 מוגדרים מלכתחילה כאונס ("אונס סטטוטורי").

אחת המשתתפות, בת 13, סיפרה שחוותה שורה של פגיעות מיניות. "המדינה לא עושה שום דבר נגד זה. אומרים שאנחנו שווים, אבל אני כילדה בת 13 לא יכולה ללכת ברחוב ולהרגיש בטוחה... אני וחברות שלי לא מרגישות בטוחות, המשפחה שלי לא מרגישה בטוחה, וזה לא בסדר!"

"אני לא צריכה להגיד לבת שלי 'תיזהרי', אני צריכה להגיד לה 'תחיי', 'תצמחי'", אמרה הבמאית אבתסאם מראענה, המתמודדת בבחירות מטעם מפלגת "העבודה", שעמדה באחרונה במוקד של קמפיין הסתה לאומני שביקש באופן אנטי־דמוקרטי לפסול את מועמדותה לכנסת. בדבריה הדגישה את החשיבות של השתתפות גברים במאבק נגד אלימות כלפי נשים, וקראה להיאבק למען שוויון ושלום.

אחד מהמסרים המרכזיים שיצאו מההפגנה היה שצריך להמשיך לבנות את הלחץ על הפרקליטות ולא לאפשר למערכת המשפט לטייח מקרי אונס ואלימות כלפי נשים.

אלטרנטיבה פמיניסטית סוציאליסטית

תובל קליין ממאבק סוציאליסטי אמרה כי "ההיגיון הסקסיסטי מתחיל במסדרונות המשטרה והפרקליטות והממשלה שמאפשרות לאלימות המגדרית להמשיך. על הבסיס שלו כל השיטה הקפיטליסטית בנויה". היא התייחסה גם לנשים שנרצחו על רקע מגדרי בשנה החולפת, שעה שמגפת הקורונה והמשבר הכלכלי העצימו את מגפת האלימות המגדרית. "הממשלה עדיין לא העבירה את 250 מיליון השקלים לתוכנית למניעת אלימות במשפחה, שאושרה עוד בשנת 2017. רק בשביל להבין את הסכומים: הרווח הנקי של בנק הפועלים בלבד, רק ברבעון השלישי של השנה, היה 750 מיליון שקל!"

תובל תיארה איך בצל המשבר של השנה האחרונה התפתחו שורה של מאבקים על זכויות נשים ברחבי העולם, מהמחאה בפולין ועד למאבק הממושך בארגנטינה, שם הושג ניצחון חשוב במאבק על הזכות להפלה. בישראל התארגנו רק בחודשים האחרונים שורה של הפגנות ושתי שביתות מחאה פמיניסטיות נגד אלימות כלפי נשים.

עוד היא ציינה, כי בזמן ההפגנה בתל אביב התקיימו הפגנות חשובות באום אל־פחם ובג׳לג׳וליה נגד אלימות ביישובים הערביים ונגד אלימות המשטרה, מה שממחיש את הנחיצות במאבק חוצה־קהילות נגד הממשלה ומערכת שלמה המושתתת על אי־שוויון. "המערכת הזאת רקובה. לא הממשלה ולא אף אחת ממפלגות הממסד מציעות את מה שצריך כדי למגר את האלימות ואי־השוויון". ראוי לציין כי אמירה זו רלוונטית גם לגבי מפלגת העבודה, שהייתה שותפה רק עד לא מזמן בקואליציה של ממשלת המשבר של נתניהו, תחתיה עדיין לא הועברו הכספים שהובטחו לתוכנית למניעת אלימות במשפחה, ושהרקורד משנותיה בשלטון כולל הפרטות ומדיניות ניאו־ליברלית שפגעו במערכות הבריאות, החינוך והרווחה, הנצחת אי־שוויון מגדרי, וכן תמיכה במלחמות אסוניות ובקידום מפעל ההתנחלויות.

מול נתניהו שלא שמע אפילו על MeToo, מול ממשלה שלא מוכנה לתקצב אפילו את התוכנית המינימלית למאבק באלימות במשפחה ומול מערכת קפיטליסטית אלימה האחראית למגפה של אי־שוויון ואלימות כלפי נשים — המאבק יימשך. הצטרפו אלינו למאבק למען אלטרנטיבה פמיניסטית סוציאליסטית!

צעדת יום האישה בחיפה

חברות וחברי סניף חיפה של מאבק סוציאליסטי השתתפו ביום שישי (12.3), יחד עם עוד כמאה מפגינות ומפגינים, בצעדת יום האישה בחיפה. מזה כמה שנים שלא התארגנה סביב יום האישה צעדה בעיר ועצם קיום האירוע מדגיש את הדחף שיש, במיוחד למעגל של נשים ובנות נוער, לצאת ולהפגין נגד אי־שוויון מגדרי ואלימות מינית ומגדרית. ראינו זאת גם בהפגנות שהתקיימו בחיפה אחרי פרשת האונס המזעזע באילת, ביום המאבק באלימות כלפי נשים ועוד.

מחאה גם בצעדת הנשים בחיפה. צילום: מאבק סוציאליסטי

הצעדה התארגנה כמסיבת רחוב בסימן הניצחונות וההישגים של המאבק הפמיניסטי. בהחלט חשוב לחגוג הישגים. ובכל זאת, יום למחרת החלטת הפרקליטות שלא להאשים את ירין שריף באונס, ועל רקע הפגיעה של משבר הקורונה במיוחד בנשים, ברור שיש עוד הרבה על מה להיאבק. לכן הגענו לצעדה עם חומרי הסברה, סיסמאות לקריאה במגאפון ועם שלטים "נאבקות במערכת אלימה כלפי נשים".

בגלל האופי המסיבתי של האירוע, לאורך כל הצעדה התנגנה מוזיקה חזקה מהרמקולים. אנחנו בכל זאת קראנו סיסמאות מחאה, ואף שלא מעט מפגינות הצטרפו אלינו, התבקשנו מצד המארגנות להפסיק, בטענה שזו חגיגה ולא מחאה.

את הצעדה אירגנו בין השאר ארגון 'אישה לאישה' החיפאי, אגודת הלהט״ב ועומדים ביחד. היה מצער שאותם ארגונים לא התעקשו לאפשר מרחב לקריאת סיסמאות ולמחאה פוליטית באירוע.

יום האישה השנה, על רקע משבר הקורנה והמחדלים האיומים שפגעו במיוחד בנשים, רק מדגיש את הצורך להיאבק במגפת האלימות המגדרית ובקריסת שירותי הבריאות, החינוך והרווחה שהחזירה נשים רבות לבית, לטפל בילדים ובקשישים והובילה אותן לאבטלה. לצד הציון של הישגי העבר, אנחנו חייבות להתארגן בשביל להגן עליהם ולהשיג הישגים נוספים נוכח המשבר.