socialism.org.il
תקיפת ח״כ עופר כסיף
מול האלימות המשטרתית והדיכוי, להרחיב את המחאה נגד פינוי המשפחות בשייח' ג׳ראח
רימוני הלם, מעצרים ותקיפת מפגינים, בהם חבר כנסת, ע״י שוטרים בהפגנה נגד פינוי משפחות פלסטיניות מבתיהן במזרח ירושלים ■ להרחיב את המאבק נגד המתנחלים הכהניסטים והרשויות שמגבות אותם
נדב אהרוני ואורי בר־שלום אגמון
15.04.2021 18:39

ביום שישי האחרון (09.04.21) כ־150 מפגינות ומפגינים ישראלים ופלסטינים, בהם פעילי מאבק סוציאליסטי, מחו בשכונת שייח' ג׳ראח על רקע חידוש מהלך גירוש משפחות פלסטיניות קשות יום מבתיהן בשכונה לטובת עמותות מתנחלים.

ההפגנה צעדה בין בתי השכונה עליהן כבר השתלטו המתנחלים, נציגי התושבים סיפרו על המשפחות המגורשות ומצבן. כשעה מתחילת הצעדה הגיעו למקום כוחות משטרה, חסמו את היציאה מהשכונה בפני המפגינים והחלו להדוף בכוח את המפגינים חזרה לכיוון השכונה. כעבור מספר רגעים זרקו השוטרים רימוני הלם לעבר המפגינים והחלו להפעיל אלימות ברוטלית. בין הנפגעים היה ח״כ עופר כסיף (חד״ש — הרשימה המשותפת) אשר הוצמד לרצפה בידי מספר שוטרים בעודם מכים אותו. מעוצמת האלימות חולצתו של כסיף נקרעה, משקפיו נשברו והוא נדרש לטיפול רפואי.

ח״כ עופר כסיף מקבל טיפול באמבולנס של הסהר האדום (צילום: אורן זיו)

צריך לתת אפס אמון במשטרה והצהרותיה על כך שתבחן ותטפל באלימות השוטרים. למשטרה לקח שעות ספורות לפרסם את תוצאות "הבדיקה הראשונית" של האירוע בהכרזה אורווליאנית שהמפגינים הם שתקפו את השוטרים, כשקיימות אינספור עדויות מצולמות המפריכות זאת. יודגש שההפגנה שצעדה ברחובות השכונה לא היוותה שום סכנה ביטחונית או "הפרת סדר", וזאת בניגוד לנוכחות המסוכנת של המתנחלים במקום שמתנכלים לתושבי השכונה ופוגעים ברכושם על בסיס יומיומי.

תיעוד התקיפה של כסיף בידי השוטרים גרר גינויים שהתמקדו באלימות המשטרה כלפי חבר כנסת, לרבות מיו״ר הכנסת יריב לוין מהליכוד, ואפילו בצלאל סמוטריץ' מרשימת "הציונות הדתית". גינויים צבועים אלה של תומכי כיבוש כמו לוין, או גורמי ימין קיצוני משיחי כמו סמוטריץ' (שרק באחרונה קרא לטרנספר של ערבים־פלסטינים), מתעלמים כמובן מהעיקר. מדיניות הרחבת ההתנחלויות האליטיסטיות בשכונות הפלסטיניות העניות במזרח ירושלים ("ייהוד"), נגדה התארגן המאבק בשכונה לפני כעשור, כרוכה בשימוש יומיומי באלימות של כוחות משטרה וצבא. בפועל, האלימות המשטרתית אינה "תקלה", אלא חלק מהתפקיד שהמשטרה ממלאת ביומיום ככוח חמוש האחראי על שמירת "הסדר הציבורי" אותו לוין ושותפיו מקדמים, ובפרט אכיפת שלטון הכיבוש והדיכוי הלאומי של אוכלוסייה פלסטינית במזרח ירושלים. זו הסיבה שאותם גורמים בשלטון לא מגנים את האלימות השגרתית שהמשטרה מפעילה נגד מפגינות ומפגינים מהשורה, יהודים וערבים.

גירוש המשפחות הפלסטיניות בשכונת שייח' ג׳ראח מראש מתאפשר בגלל מערכת חוקים מפלה המאפשרת לעמותות מתנחלים לתבוע זכויות קניין על הקרקע עליה נבנו בתי התושבים הפלסטינים. כשבמקביל משפחות התושבים הפלסטינים שמגורשים, שהגיעו לשכונה כפליטים אחרי 1948, אינן זכאיות לדרוש אפילו פיצוי על נכסיהן שהופקעו ב־1948 במערב ירושלים, יפו או חיפה, למרות הוכחות מוצקות של בעלות.

המאבק הצליח לבלום פינויי משפחות בעבר, עכשיו הוא צריך להתרחב

רימוני הלם, מכות ומעצרים לא ירתיעו אותנו ולא יעצרו את המאבק בשכונה. ב־2009 מאבק התושבים בשייח' ג׳ראח התרחב למאבק סולידרי יהודי־ערבי חזק והצליח לעצור את הפינויים ל־8 שנים. מ־2009 עד 2017 לא פונו עוד משפחות בשכונת שייח' ג׳ראח. עכשיו, כ־90 תושבות ותושבי השכונה ניצבים בפני סכנת גירוש, והמאבק צריך להתרחב כדי לעצור את זה. אנחנו נגיע מחר (16.04) להפגנה בשייח' ג׳ראח וקוראים לכל מי רוצה לחזק את המאבק להצטרף.

לעמותות המתנחלים במזרח ירושלים יש אמנם גיבוי ממערכת המשפט, מהמשטרה, מהעירייה ומהממשלה, לצד מימון מכובד גם מבעלי הון. אבל יש רוב מוחלט בחברה שמתנגד להם וסולד מהאידיאולוגיה הגזענית, ההומופובית והשוביניסטית שלהם. מול הכהניסטים בכנסת שנתניהו רוצה להקים איתם ממשלה, והכהניסטים בשכונות שמקבלים גיבוי מבתי המשפט ליישם את תוכניות הנישול שלהם, דרוש מאבק מאוחד של כל מי שהולך להיפגע מהתוכניות של הימין הקיצוני. ארגוני להט״ב, ארגוני נשים, אגודות סטודנטים.ות וארגוני עובדים, צריכים להציב חזית מאבק חזקה מול סמוטריץ', בן גביר ומעוז. מאבק שיתארגן נגד שיטה שלמה שמקדמת אפליה, כיבוש, גזענות, חיי עוני ומצוקה. מאבק למען דיור ופרנסה לכולם ללא אפליה, ולמען רווחה, שוויון ושלום כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי של החברה.