socialism.org.il
משבר האקלים
שלטון ההון שורף לנו את העתיד
זה העתיד שלנו או הרווח שלהם ■ פלייר הסברה
מערכת האתר
21.08.2021 16:06

25 אלף דונמים של יער נשרפו ב־3 ימים בהרי ירושלים, ושריפות ענק משתוללות גם ברחבי אגן הים התיכון, בצפון אירופה ובצפון אמריקה — אך זהו רק חלק מהיקף ההשלכות של משבר האקלים. לפי הדוח החדש של האו״ם, השפעות אלה צפויות להמשיך ולהחריף, ויפגעו באופן הכי קשה בשכבות הכי עניות בחברה.

מערך הכבאות בארץ מיובש תקציבית ולא ערוך למזג אוויר קיצוני: לפי התוכנית הרב־שנתית של רשות הכבאות, גם ב־2023 יחסרו לה 65 כבאיות ו־500 לוחמי אש כדי להתמודד עם מגה־שריפות. גם התוכנית להקמה ותחזוקה של אזורי חיץ לבלימת התפשטות שריפות לא מתוקצבת.

ממשלות קפיטליסטיות בישראל ובכל העולם נכשלו לא רק בהיערכות לקראת משבר האקלים — הן, וכל המערכת הקפיטליסטית שמבוססת על רדיפת רווחים, נושאות באחריות המרכזית להיווצרות הבעיה! מאה תאגידים בלבד אחראים ל־71% מפליטת גזי החממה ב־30 השנים האחרונות.

דרושים פתרונות, לא רק הצהרות

ממשלת בנט־לפיד־מרצ הבטיחה "שינוי", ושרת הסביבה זנדברג קוראת להכריז על מצב חירום אקלימי — אך מה המשמעות של הכרזה כזאת, כשהממשלה ממשיכה לקדם את אינטרס הרווח של תאגידי הגז השולטים במשק האנרגיה, לצד עשרות פרויקטים חדשים של שינוע והפקת דלקים פוסיליים?

במקום להפסיק את השימוש בפחם ובגז ולהשקיע במעבר מהיר לייצור חשמל ממקורות אנרגיה ירוקים בלבד, בבעלות ציבורית — הממשלה מטילה מיסים נוספים על צריכת חשמל ומגלגלת אותם על כתפי העובדות, העובדים והעניים. במקום לעודד שימוש בתחב״צ, היא מייקרת את תעריפי הנסיעה בפריפריה ומבטלת הנחות ברב־קו.

יעדי הפליטות שמציעה הממשלה נמוכים מדי ומתייחסים ל־2030 ול־2050 — כשגם בעוד 30 שנה הממשלה לא מתחייבת לאפס פליטות פחמן. אבל דוח האו״ם החדש מצביע על הצורך הדחוף לצמצום פליטות משמעותי כבר בשנה־שנתיים הקרובות, ולשינוי משמעותי עוד יותר ב־5–3 השנים הקרובות כדי למנוע הגעה לנקודת אל חזור קריטית.

יש מה לעשות!

ב־1 בספטמבר מתארגנת שביתת אקלים בבתי הספר ברחבי הארץ וב־2 בספטמבר מחאת הורים למען אקלים בתל אביב. זה הזמן לגייס את התלמידים והתלמידות, את המורות/ים, את הקהילות ואת ארגוני העובדות והעובדים לימי מחאה עוצמתיים כנגד המדיניות הרת האסון של בעלי ההון והפוליטיקאים שמשרתים אותם.

רוצה לארגן שביתה בבית הספר שלך? רוצה להקים צוות פעולה? יש לך שאלות? הערות? הצעות? שלחו לנו הודעה באתר!

כן לשינוי שיטה, לא לשינוי אקלים — להיאבק לשינוי סוציאליסטי!
  • השקעת חירום ציבורית נרחבת בעצירת האסון האקולוגי ובמעבר מהיר ומלא לאנרגיה מתחדשת. להוביל תוכנית חירום ארצית של התאמת תשתיות מהירה לסכנות מזג האוויר המקצין. יש כסף — כן להעלאת המיסוי על הטייקונים והתאגידים.
  • השקעה מאסיבית בשדרוג מערך הכבאות והבטחת פיצוי וסיוע לכל הנפגעים מהשריפות. הכפפת חקירת השריפות לפיקוח דמוקרטי של נציגים נבחרים, יהודים וערבים, מהיישובים שנפגעו בשריפות.
  • לא לביטול הנחת ערך צבור ברב־קו. כן להשקעה מאסיבית במערכת תחבורה ציבורית נגישה, ירוקה וחינמית בבעלות ציבורית, שתמומן בעזרת מיסוי תאגידים. כן להעלאת שכר הנהגים ושיפור תנאי העבודה בענף.
  • הסבת תעשיות מזהמות באופן שיבטיח ביטחון סביבתי, בטיחות לעובדים/ות ותועלת חברתית — או בלית־ברירה סגירתן והכשרה מחדש של העובדים, תוך הבטחת משרות ושיפור תנאים.
  • די לשריפת פסולת ולהתרת זיהום תעשייתי ב"פריפריה". השקעה בתשתיות מיחזור ובטיפול מיטבי בפסולת בכל הרשויות המקומיות — הכרה מיידית בכפרים ה"בלתי־מוכרים". לא להחרפת המשבר האקולוגי בשטחים הפלסטיניים בשירות הכיבוש, המצור ומפעל ההתנחלויות.
  • העברת מאגרי הגז, משאבי הטבע, תאגידי הבנייה והתחבורה הגדולים, התעשיות, השירותים החיוניים והבנקים לבעלות ציבורית, תחת פיקוח וניהול ציבוריים ודמוקרטיים.
  • סוף לשיטה הקפיטליסטית העיוורת, החוסמת צעדים נחרצים הדרושים ברמה הארצית והגלובלית להתמודדות עם משבר האקלים. מעבר לתכנון דמוקרטי וסוציאליסטי של המשק, למען רווחת הכלל והגנה על הסביבה.