socialism.org.il
דרום הר חברון
טרור כהניסטי בחסות מדיניות ממשלת ה"שינוי"
פעילי מאבק סוציאליסטי השתתפו יחד עם מאות ישראלים ופלסטינים בצעדת מחאה וסולידריות בכפר אל־מפקרה בדרום הר חברון, בעקבות מתקפת טרור מצד מתנחלים, שבמהלכה נפצע בינוני ילד בן שלוש
אורי בר־שלום אגמון
03.10.2021 00:12

הכפר אל־מפקרה הוא אחד מעשרות הכפרים באזור הנתונים להתקפות שיטתיות מצד המתנחלים והצבא, שנועדו לדחוק את התושבים הפלסטינים משטחי C לתוך העיר הקרובה יטא. הממשלה מונעת מהכפרים באזור להתחבר לתשתיות מים, חשמל ולבנות את בתיהם, ומסרבת לאשר היתרי בנייה ותוכניות מתאר, למעשה כחלק ממדיניות של טיהור אתני זוחל.

מאות ישראלים ופלסטינים, ובהם חברי מאבק סוציאליסטי, השתתפו בהפגנה שהתקיימה בשבת (2.10). ההפגנה התארגנה בעקבות תקיפת פעילים בידי הצבא שעה שניסו להעביר מים לאל־מפקרה ובעקבות הפוגרום שביצעו בכפר עשרות מתנחלים כהניסטים ממאחז ההתנחלות "אביגיל", בשלישי האחרון (28.9).

לפי העדויות והסרטונים, 60–80 מפגעים רעולי פנים פלשו לאל־מפקרה מכיוון "אביגיל", כשהם מלווים בידי כוח צבא ומשטרה. הפוגרומיסטים רגמו בתי משפחות באבנים, הפכו מכוניות, שיספו ארבע עיזים, נכנסו לבתים, הרסו רכוש וניפצו חלונות. אחת הנשים בכפר החביאה אצלה בבית כ־20 ילדים כדי להגן עליהם מהמתקפה — שנמשכה לא פחות משעה! המתנחלים שברו את חלונות הבית וזרקו אבנים פנימה. ילד בן 3, מוחמד חמאמדה, נפצע בינוני בראשו מאחת האבנים ופונה מדמם לבית החולים. כאשר תושבים פלסטינים ניסו להתגונן מפני המתקפה ולהרחיק את רעולי הפנים מבתיהם, החיילים ירו עליהם גז מדמיע, שנכנס לבתי התושבים.

המתקפה נמשכה למעלה משעה (צילום: יאשה מארמר)
חור מקליע שנורה במהלך המתקפה (צילום: יאשה מארמר)

במהלך צעדת הסולידריות שוחחנו עם קרוב משפחתו של הילד שנפצע, סאיב מחמוד חמאמדה, בן 23 מאל־מפקרה. סאיב סיפר שהחיילים גיבו את המתנחלים התוקפים ושמרו עליהם: "אנחנו הצעירים של הכפר יצאנו להגן על הבתים שלנו, הצבא ירה עלינו גז מדמיע ורימוני הלם בכינון ישיר. הם הגנו על המתנחלים שנכנסו ושברו את הבתים ואת המכוניות. היה חייל שעמד מחוץ לבית בזמן שהמתנחל תקף את מוחמד.

"דוד של מוחמד, נעים, הגיע לבית לאחר שמוחמד בן ה־3 נפצע, וצעק על המתנחל 'צא מכאן יא מתנחל טרוריסט!'. הוא לא הרביץ לו אפילו, אבל החיילים אמרו לנעים, 'למה קראת לו טרוריסט?', לקחו אותו והחזיקו אותו במעצר של 24 שעות בקריית ארבע!

"המתנחלים פה חלקם הגיעו ב־2002, חלקם ב־2004. יש להם בתים, מים, חשמל, כבישי אספלט. אבל באל־מפקרה, אבא שלי וסבא שלי נולדו כאן, אבל פה אין מים, אין חשמל, אין כבישים ואין ביטחון".

מאות השתתפו בהפגנה (צילום: יאשה מארמר)

במהלך הצעדה ליווינו טרקטור שגרר מיכל מים עבור משפחת חמאמדה. בהיעדר מים זורמים ולאחר שאת צינורות המים שהתקינו התושבים בעצמם חתך הצבא, המשפחות העניות באל־מפקרה ובכפרים באזור נאלצות לקנות מים במחיר גבוה ולשנע אותם במיכליות לכפר. בהיעדר חלופות, חלק מהמשפחות אף מוציאות מחצית מהכנסותיהן על מים. אלא שגם את שינוע המיכליות הצבא מגביל ומתיר רק בחלק מהימים בשבוע. זו העילה לתקיפת ומעצר הפעילים שניסו לשנע מים לכפר לפני שבועיים, ביום בו המים היו "אסורים"! הפעם, את המיכלית ליוו מאות מפגינים, אך היא נעצרה כמה מאות מטרים לפני בית המשפחה, מחשש לעימות עם כוחות הצבא שהגיעו למקום.

מיכלית המים (צילום: אדם לב)

ח״כ מוסי רז ממרצ נאם במהלך ההפגנה ואמר שנמנעת מהתושבים באל־מפקרה הגישה למים. אך מי מונעים מהתושבים לקבל מים אם לא הממשלה שבה מפלגתו שלו יושבת? ממשלת בנט־מרצ־רע״מ ממשיכה מדיניות של טיהור אתני זוחל בשטחי C. הפוגרום האחרון היה אמנם חריג בהיקפו, אך הוא חלק משורת התקפות יומיומיות מצד המתנחלים באזור, שמקבלים גיבוי מהממשלה ומהצבא.

במהלך הצעדה הנפנו שלטים בעברית וערבית, עם המסר "סולידריות נגד טרור המתנחלים וממשלת הכיבוש וההון". הדגשנו שהסיפוח הזוחל בשטחי C לא ייעצר בלי מאבק. המאבק לסיום הסטטוס־קוו הקפיטליסטי של כיבוש, נישול, דיכוי ועוני דורש התארגנות ובניית אלטרנטיבה שמאלית, סוציאליסטית, מול ממשלת ההון וההתנחלויות של בנט, ומול מערכת שלמה של דיכוי ואפליה.