socialism.org.il
הגדה המערבית
הסלמה בטרור המתנחלים תחת ממשלת ה"שינוי"
שר הביטחון גנץ צייץ שממשלת ישראל תקדם פעולות נגד "פשיעה לאומנית" בגדה המערבית ו"לא תהיה סובלנות לטרור ולפורענות משום צד". אין גבול לציניות מצד ממשלה המנציחה כיבוש, סכסוך דמים, כמו גם עוני ומצוקה משני צידי הקו הירוק
שחר בן־חורין
12.11.2021 20:43

היום (שישי) תקפו מתנחלים מבת עין חקלאים פלסטינים ופעילים ישראלים במהלך מסיק בכפר צוריף, צפונית לחברון. תקיפות מהסוג הזה הן עניין שבשגרה בשטחי C בגדה המערבית.

ברביעי בצוהריים פלשה כנופיית מתנחלים לאזור מסאפר יטא שבדרום הר חברון, בתחום שהצבא מגדיר "שטח אש 918", והקימה מאחז התנחלותי (לא רחוק מהמאחז "מצפה יאיר"). לאחר שכוח צבא הסיר אותו, חזרה הכנופייה למקום בלילה וביצעה פיגוע ירי, הצתה ויידוי אבנים נגד תושבים פלסטינים במקום, מהכפר ח׳לת א־דבע. שניים נפצעו בפרעות מירי באש חיה. שלושה נפצעו מאבנים. מבנה חקלאי הוצת. שמשות של מכוניות נופצו. כוח צבא התערב לבסוף ופינה דווקא את התושבים הפלסטינים מהמקום.

הפיגוע הזה התרחש כחודש לאחר מתקפת הטרור ברוח פוגרומית שביצעה כנופיית מתנחלים בתושבי הכפר מופגרה בדרום הר חברון. אז הם גרמו לאשפוז ילד בן שלוש.

בשבת שעברה, כנופיית מתנחלים פלשה לגן שעשועים בכפר סוסיא, דרומית לחברון, בלוויית כלב תקיפה, גירשה ילדים פלסטינים והשתלטה זמנית על המקום. כוח צבא ליווה אותם במשך כ־20 דק'. באותו היום, כנופיית מתנחלים אחרת תקפה בתים ורכבים של פלסטינים בצוריף. בערך באותו הזמן, כנופיית מתנחלים נוספת תועדה מיידה אבנים לעבר תושבים פלסטינים בכפר בורין מדרום לשכם, וכוח צבא התערב כדי לדכא באמצעות גז מדמיע דווקא תושבים פלסטינים שהגיעו להגן על חבריהם מול טרור המתנחלים. יום קודם, באותו הכפר, זרוע הטרור המתנחלי כרתה 45 עצי זית. ארגון 'יש דין' תיעד 37 תקיפות שביצעו כנופיות מתנחלים ספציפית סביב עונת המסיק, שהחלה בתחילת אוקטובר.

בתקופה האחרונה נרשמה הסלמה בפעולות של חוליות טרור כהניסטיות של מתנחלים בגדה המערבית. באוגוסט אף נחטף נער פלסטיני בן 15 ועבר התעללות בידי חבורת מתנחלים. שר הביטחון גנץ צייץ השבוע שממשלת ישראל תקדם פעולות נגד "פשיעה לאומנית" בגדה המערבית ו"לא תהיה סובלנות לטרור ולפורענות משום צד". אין גבול לציניות. הטרור של כנופיות המתנחלים ממשיך את ההיגיון של מדיניות שלטונית נגד מיליוני תושבים ותושבות פלסטינים ונגד שלום האזור.

חלוקת עבודה בין הכיבוש הרשמי לכהניזם

מתקיימת חלוקת עבודה בין הכיבוש הרשמי לבין הכנופיות הפרטיות של המתנחלים, שמדינת ישראל הקפיטליסטית לכאורה לא אחראית להן, ויודעת להתנער מחלק מהפעולות שלהן, כשאלו מתועדות ומעוררות הד, זעזוע וביקורת בקרב חלקים בציבור הישראלי וברמה הבינלאומית.

אולם מדיניות שלטונית רשמית חותרת באמצעות פעולות מדינתיות לדחוק תושבים מבתיהם, "לנקות" נוכחות פלסטינית מהשטח, להפליל בנייה, לנקב מיכלי מים, להחריב בתים, להותיר ילדים ללא קורת גג, לדכא כל מחאה — לרבות באש חיה — ולארגן כליאה המונית. בכלל זה, מעצרים מינהליים, כלומר, חטיפה וכליאה של תושבים ללא אישום וללא משפט (הרקע לשביתות הרעב של עצירים בימים אלה). בתוך כך, מדיניות ממשלתית מתדלקת בתשתיות, במשאבים ובגיבוי צבאי את ההתנחלויות הרשמיות והלא רשמיות (המאחזים).

הכרזת ממשלת בנט־לפיד־מרצ על בנייה בהתנחלויות, לרבות בבקעת הירדן, מצטרפת להכרזה על עמותות אזרחיות כ"ארגוני טרור", ללא בדל של ראיה — שעה שחלק מאותן עמותות מתעדות וחושפות את ההתקפות מצד המתנחלים והצבא.

באותו "שטח אש 918" אליו פלשו המתנחלים, הקהילות הכפריות העניות ביישובי מסאפר יטא חיות בתת־תנאים, נאסר עליהן להקים תשתיות כלשהן והן סובלות מהתקפות בלתי פוסקות מצד מתנחלים — כולל תקיפות ילדים בדרכם לבית הספר — ומצד השלטון הישראלי. הריסות של צינורות מים, בתים ודרכי גישה הן עניין שבשגרה. מלכתחילה, "שטח האש" נקבע ביוזמה שלטונית בשנות ה־1980, כפי ששרון הסביר אז בישיבת ממשלה, כדי לנשל את "ערביי ההר הכפריים", ולמעשה לקדם סיפוח זוחל. מקבץ הכפרים במקום, שהתקיים עוד לפני 1948, הופלל בידי הכיבוש, ובשנת 1999, תחת ממשלת ברק, גורשו מאות תושבים, עד שעתירה לבג״ץ הובילה להקפאה זמנית והתירה להם לשוב. בינתיים, לקראת אפשרות לפסיקה משפטית חדשה בקרוב, המתנחלים משתלבים במאמץ מדינתי לקבוע עובדות בשטח הכבוש ולקדם את תוכנית הגירוש. את קיני הטרור הכהניסטי בסביבה אין לשלטון הישראלי כל תוכנית לפנות.

"שטח אש 918" בדרום הר חברון (מקור: בצלם)

בד־בבד, נמשכת מגמת העמקת השליטה בחיי מיליוני נתינים משוללי זכויות. ה'וושינגטון פוסט' חשף את פרויקט המעקב הטוטליטרי השיטתי אחר חיי תושבים ותושבות פלסטינים בגדה באמצעות מאגר תמונות ונתונים ביומטריים (מערכת "זאב כחול") — המערכת בולשת אחר האוכלוסייה הפלסטינית בלבד, וכבשאר המקרים, שכניהם המתנחלים חיים בתנאים אחרים לחלוטין, כביטוי למדיניות אפרטהייד המושלטת בשטח. תחקיר אחר חשף שרוגלת פגסוס של תאגיד NSO הידוע לשימצה הושתלה בטלפונים של עובדי עמותות פלסטיניות.

ששרי ושרות ממשלת ה"שינוי" יחסכו מאיתנו גינויים צבועים, שנועדו להסיח את הדעת ממדיניות של המשך הסטטוס־קוו של הכיבוש וההתנחלויות. אלימות ממשלת ה"שינוי" גדולה פי כמה מזו של המתנחלים הפנאטיים ביותר. הכיבוש הוא טרור מדינתי מאורגן, שמשרת את האינטרסים של קומץ אליטיסטי ושל מערכת המנציחה אי־שוויון קיצוני, עוני, מצוקה, אפליה ודיכוי. האצבע קלה על ההדק. רק ביום שישי שעבר, בסמוך לשכם, כוח צבא ירה למוות במוחמד דעדס — ילד בן 13! — ממחנה הפליטים עסכר. תקשורת ישראלית מגויסת העבירה את הידיעה הזאת כעניין של מה בכך.

על העיוורון: חזון "הרע במיעוטו" של עלי־התאנה

בתוך ממשלת ה"שינוי" הימנית של בנט־לפיד מתקיימת גם כן חלוקת עבודה: בין מי שתומכים בכיבוש במוצהר, לבין עלי תאנה בדמות מרצ, כמו גם גורמים מ'העבודה' ורע״מ האסלאמיסטית, שתפקידם בכוח הוא לשווק את ממשלת הכיבוש הקפיטליסטית כרע במיעוטו במקרה הטוב, וכ"הצלחה" במקרים אחרים.

התירוץ של מרצ: עדיף שהם ישתתפו בניהול הכיבוש והקפיטליזם הישראלי, אחרת אולי תקום קואליציה ביביסטית עם גורמים כהניסטיים. הולכת שולל. בחסות ממשלת כיבוש קפיטליסטית עם מרצ, הטרור והביטחון העצמי של הימין הכהניסטי דווקא מרימים ראש, והבעיות החברתיות הבוערות נותרו על כנן. בעוד שלאחר הבחירות האחרונות לא היה רוב בכנסת לקואליציה ביביסטית־כהניסטית, הנסיבות הקיימות עלולות דווקא לסלול את הדרך לא רק לעוד אסונות אלא גם לחזרה לקואליציה שלטונית ימנית עוד יותר.

מול הכיבוש, הדיכוי, כפיית העוני, הפללת הבנייה, ומול האלימות המאורגנת של מתנחלים כהניסטים, יש גם התנגדות ומאבק — של הקהילות הפלסטיניות המותקפות תחת כיבוש צבאי, ובדמות פעולות מחאה וסולידריות של ישראלים ופלסטינים בכלל. חיזוק פעולות מחאה וסולידריות, תוך התארגנות להגנה עצמית במידת הצורך, זו הדרך האפקטיבית ביותר לבלום את האיום שמציב הימין הקיצוני.

אולם צריך גם להציב אלטרנטיבה פוליטית, שתייצג את האינטרסים הרחבים, המאחדים, של אנשים עובדים ועובדות מהשורה, מכל הקהילות הלאומיות. צריך לחזק ולבנות את המאבק מול מדיניות הכיבוש ו"ניהול הסכסוך" המשותפת לבנט־מרצ ולאופוזיציה הביביסטית, כחלק ממאבק מול מערכת שלמה המושתתת על אי־שוויון ושלטון הון. שלום דורש שוויון, כולל בזכות להגדרה עצמית ובתנאי מחיה ראויים ורמת רווחה גבוהה לכל הקהילות. הצטרפו אלינו במאבק לסיום הכיבוש והעוני, אי־השוויון והרס הסביבה, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי ברמה האזורית והבינלאומית.