socialism.org.il
"אנרגיה ירוקה"?
די להקריב את האקלים על מזבח הרווח והמלחמה
ממשלות הקפיטליסטיות משקיעות כספי ציבור בפיתוח תשתיות לדלק פוסילי, באנרגיה גרעינית מסוכנת ובמרוץ חימוש חדש!
מיכאל קורצר
11.06.2022 12:26

מאז תחילת המלחמה באוקראינה, תאגידי הנפט 'של' ו'אקסון מובייל' הגדילו את הרווחים שלהם פי 3 ביחס לשנה שעברה. רווחי שברון גדלו פי 4!

כל מלחמה היא הזדמנות לבעלי ההון להרוויח כסף — גם הפעם. תאגידים וטייקונים, בשורה של מדינות, כולל בישראל, משווקים את מאגרי הגז ונפט, שעליהם הם השתלטו, כחלופה לנפט ולגז שהגיע לפני כן מרוסיה. במקום לזרז מעבר לאנרגיות מתחדשות, ממשלות קפיטליסטיות מחליפות את הגז הרוסי ביבוא גז ממדינות אחרות. מדינות האיחוד חתמו על הסכם לפיו ארצות הברית תספק לאירופה עוד 50 מיליארד מטרים מעוקבים של גז בכל שנה עד 2030.

דוח של האו״ם מ־2021 קבע כי מקורה של שליש מההתחממות הגלובלית הינה בפליטות בעת הפקת גז. אך ממשלות קפיטליסטיות מנסות לקדם את הגז כ"אנרגיה ירוקה". ההצהרות שלהן בוועידת 26COP, על איפוס פליטות עד 2050, היו ריקות מתוכן. מחקר חדש חשף, כי נכון להיום יש 195 פרויקטים חדשים של הפקת נפט וגז בעולם, שעתידים לפלוט גזי חממה בהיקף עצום שיוביל כשלעצמו להתחממות קטסטרופלית של מעל ל־1.5 מעלות.

כל זה נעשה באישור ובברכת הממשלות הקפיטליסטיות, שאף משקיעות כספי ציבור בפיתוח תשתיות לדלק פוסילי, באנרגיה גרעינית מסוכנת ובמרוץ חימוש חדש! אבל לפיתוח אנרגיות ירוקות והתאמת תשתיות לנזקי אקלים, דיור ציבורי ירוק ותחבורה ציבורית — אין להם לכאורה כסף.

זוהי תוצאה של העובדה, כי המערכת הקפיטליסטית חוסמת שליטה ציבורית דמוקרטית במשאבים חברתיים חיוניים ומותירה אותם כמכשירים להשגת רווחים עבור האלפיון העליון.

מתוך גיליון יוני־יולי 2022 של עיתון "המאבק"