socialism.org.il
ארה״ב
הפגנות ברחובות ושביתות בתיכונים כנגד האיום על זכות ההפלה
זעם ומחאה בעקבות הדלפה של טיוטת פסיקה של בית המשפט העליון, המעידה על כוונתו לבטל את "רו נגד וייד" – תקדים משפטי שמעגן את הזכות להפלה בכל מדינות ארה״ב
אלה קטרון
08.06.2022 10:42

ב־26 במאי נכנס לתוקף באוקלהומה החוק החמור ביותר נגד הפלות שחוקק בארה״ב עד כה. החוק החדש אוסר כמעט לחלוטין על ביצוע הפלות לאחר שלב ההפריה, למעט מקרים של סיכון לחיי האישה או במקרים בהם היא הרתה כתוצאה מאונס או גילוי עריות ורק בתנאי שדווחו לרשויות.

הצעת חוק מזעזעת זו, אושרה לאחר חוק מגביל נוסף שעבר בטקסס, וכשבועיים לאחר ההדלפה של טיוטת פסיקה של בית המשפט העליון, המעידה על כוונתו לבטל את "רו נגד וייד" — תקדים משפטי שמעגן את הזכות להפלה בכל מדינות ארה״ב. כיום, ב־13 מדינות כבר קיימים "חוקי טריגר" שיהפכו הפלות לבלתי־חוקיות ברגע בו "רו נגד וייד" יבוטל ולפי הערכות שונות כמחצית מהמדינות בארה״ב עשויות לאסור על הפלות בעקבות ביטול התקדים.

נשים עובדות ועניות נפגעות באופן לא פרופורציונלי מהאיסור על הפלות. היכולת להביא ילד לעולם כרוכה בנטל כלכלי — שנובע באופן ישיר מייבוש מערכות החינוך, הבריאות והדיור הציבורי על ידי המדינה הקפיטליסטית. כתוצאה מכך, נשים ממעמד העובדים.ות יאלצו להמשיך לבצע הפלות על אף האיסור. הן תאלצנה לנסוע למדינות אחרות על חשבון ימי עבודה, מה שייפגע בהן כלכלית, ואף לסכן את בריאותן וחייהן עם הליכי הפלה לא מוסדרים ומסוכנים.

פסק הדין ההיסטורי, רו נגד וייד, ניתן בשנת 1973, ולראשונה אפשר לנשים שליטה על גופן וחייהן. ההחלטה התקדימית של בית המשפט לא הגיעה משום מקום. זה לא היה סוג של "אקטיביזם שיפוטי", אלא תגובה למאבק שהתפתח במשך שנים. זה היה מאבק של נשים שהובילו תנועה המונית ברחובות, דרשו זכויות, התנגדו לאיסור על הפלות, וערערו על המערכת המיזוגנית שעמדה מאחורי האיסור. בסופו של דבר הזכויות שלנו לא מובטחות על ידי בתי משפט, או מוסדות המדינה, אלא על ידי הכוח של מאבקים ותנועות של עובדות, עובדים וקבוצות מדוכאות.

לכן, עם פרסום ההדלפה על הכוונה לבטל את רו נגד וייד הקיץ, 'אלטרנטיבה סוציאליסטית', תנועת האחות של מאבק סוציאליסטי בארה״ב, קראה לבנות מחאה המונית ברחובות. מאז, עשרות אלפים יצאו להפגין ותלמידות ותלמידי תיכון וחטיבה עזבו את הכיתות ושבתו. חלק מההפגנות והשביתות התארגנו ביוזמת 'אלטרנטיבה סוציאליסטית' שגם מארגת גושים פמינסטיים — סוציאליסטיים בצעדות הגדולות.

למחאות ולשביתות הצטרפו גם התארגנויות של עובדות ועובדים, כולל צוותים רפואיים. תנועת 'אלטרנטיבה סוציאליסטית', קוראת לארגוני עובדים נוספים לא להסתפק רק בהצהרות ולעבור ממילים למעשים. לעבודה המאורגנת השפעה קריטית במאבק, בזכות הכוח שיש לה להשבית את המערכת, ולפגוע במכונת הרווח בה תלוי הקפיטליזם.

כמו כן, חברות 'אלטרנטיבה סוציאליסטית' ארגנו אסיפות בשורה של ערים כדי לפתח דיון על איך הצעדים הבאים של התנועה צריכים להיראות, מה דרוש לתנועה על מנת להגן ולהרחיב את זכויות ההפלה, כחלק מחיסול אי השוויון הטבוע במערכת הקפיטליסטית הנצלנית.

גם תנועת ROSA הבינלאומית ארגנה ב־14 במאי יום פעולה עולמי בסולידריות עם המחאה בארה״ב, ומתוך הבנה שלביטול רו נגד וייד השפעה גם מחוץ לגבולות ארה״ב. פגיעה משמעותית בזכויות נשים במדינה הדומיננטית בעולם, תחזק את הפופוליזם הימני ואת הפונדמנטליזם הדתי בשאר הגלובוס, ותחליש זכויות נשים בכל מקום. זה בתורו עלול להחליש את כל המאבקים בהם נשים לוקחות חלק — מאבקים למען זכויות להט״ב, נגד מלחמה, למען זכויות בעבודה, למען האקלים ועוד.

אוזלת היד של הדמוקרטים

אל מול ההתקפות החוזרות ונשנות של המפלגה הרפובליקנית על זכות ההפלה בארה״ב, בולטת אוזלת היד של המפלגה הדמוקרטית. המפלגה נכשלה שוב ושוב בהגנה על הזכות להפלה, ובהגנה על זכויותיהם.ן של א.נשים עובדים מכל המגדרים. לא רק שג׳ו ביידן הבטיח בזמן הקמפיין להפוך את רו נגד וייד לחוק אך לא עשה זאת, אלא שגם אובמה השמיע הבטחות דומות ב־2008, אך לא עשה זאת אפילו עם רוב מיוחס בקונגרס. המפלגה הדמוקרטית משתמשת בצורה צינית באיום המסוכן על הזכות להפלה, כדי לזכות בקולות נוספים בבחירות בנובמבר.

הסכנה שטמונה בחולשה של המפלגה הדמוקרטית, והתחזקות הימין מנגד, גדולה יותר מביטול רו נגד וייד. ניצחון כזה עבור הימין עלול לעודד אותו ללכת רחוק עוד יותר, ולהתקיף זכויות נוספות אשר נשענות על בסיס משפטי חלש. גלולות למניעת הריון, נישואים מעורבים, זכויות להט״ב ובייחוד טראנס — כולן יכולות להיות המטרה הבאה של הימין.

'אלטרנטיבה סוציאליסטית' השיקו עצומה הקוראת להתחייב לא להצביע לדמוקרטים אם הם לא יפעלו בכל הכוח כדי להכניס את רו נגד וייד לספר החוקים, על מנת לכופף את ידה של המפלגה. במקביל התנועה קוראת לא להסתפק בהפעלת לחץ על המפלגה הדמוקרטית ולפעול להקמת מפלגה חדשה משמאל לדמוקרטים שתגן על האינטרסים של א.נשים עובדות ועובדים, להט״ב וקהילות לא־לבנות. חלק מזה הוא להגן על זכות ההפלה, ולהבטיח נגישות להליך הפסקת הריון, ללא תלות ביכולת כלכלית, באמצעות הסדרה מיידית של ביטוח בריאות. בשביל לאפשר בחירה אמיתית האם להביא ילדים או לא, יש להבטיח גם חינוך חינם לגיל הרך, פיקוח שכר דירה ובניית דיור ציבורי והבטחת שכר מחיה.

כל עוד אנחנו חיות תחת מערכת קפיטליסטית, גם הישגים שניתנו, כמו רו נגד וייד יכולים להילקח מאיתנו, ולהחזיר אחורה את המעמד והזכויות של נשים בחברה. לכן עלינו להיאבק לשינוי סוציאליסטי של החברה מהשורש, למען חברה נקיה מדיכוי מגדרי ואי־שוויון.

מתוך גיליון יוני־יולי 2022 של עיתון "המאבק"