socialism.org.il
חודש הגאווה
התשובה להסתה ולאפליה: אין "שינוי" בלי שוויון, אין שוויון בלי מאבק
מצעד הגאווה הענקי בת״א ועשרות אירועי גאווה המתארגנים ברחבי הארץ הם חלק מהתשובה להסתה המסוכנת מימין — מכיוון מפלגת 'נעם', ערוץ 14, ראשי ישיבות ימין קיצוני וגורמים נוספים — השואפים למחוק להט״ב+ מכל לאום ומכל עדה מהמרחב הציבורי ■ פלאייר שהפיצו סניפי מרכז של מאבק סוציאליסטי במצעד בתל אביב בשישי, 10.6
פלאייר של סניף ת״א־יפו
13.06.2022 00:04

מצעד הגאווה הענקי בת״א ועשרות אירועי גאווה המתארגנים ברחבי הארץ הם חלק מהתשובה להסתה המסוכנת מימין — מכיוון מפלגת 'נעם', ערוץ 14, ראשי ישיבות ימין קיצוני וגורמים נוספים — השואפים למחוק להט״ב+ מכל לאום ומכל עדה מהמרחב הציבורי. חלקם אף פונים לטרור אנטי־להט״בי ולאיומים לפגוע במארגני.ות מצעדים! בנתיבות היו איומי רצח נגד יוזמי.ות מצעד הגאווה הראשון בעיר. ומה עשתה המשטרה? אסרה על קיום מחאה להט״בית מול בניין העירייה.

נסיבות של משבר חברתי מעמיק ברמה העולמית, שהוקצן בהשפעת הקורונה, גררו החמרה בפגיעה בלהט״ב+. בישראל, ב־2021 דווחה עלייה של 43% במקרי שנאה ואלימות כלפי להט״ב+ מתוך המשפחה ועלייה של 50% בשיעור הדיווחים על פשעי שנאה נגד הקהילה הטרנסית לעומת 2020. בכל 3 שעות בממוצע מדווח על מקרה אלימות נגד להט״ב+! וזה רק קצה הקרחון של אלימות יומיומית ברחובות, במשפחה ובמערכת החינוך, בחסות אפליה ממוסדת.

מול האלימות ומול אפליה ממוסדת ומושרשת בחברה דרושים עוד אירועי גאווה וצעדי מאבק, לרבות ברוח 'שביתת הלהט״ב' של 2018, כחלק מהמאבק לשינוי עמוק במציאות החיים.

מצעד הגאווה בת״א (צילום: יאשה מארמר)

ראש עיריית ת״א־יפו רון חולדאי "מזניק" את מצעד הגאווה התל־אביבי השנה. אולם גם בת״א, ברוב בתי הספר לא קיים חינוך נגד להט״בופוביה. תחת חולדאי, ת״א נהפכה לעיר היקרה בעולם. להט״ב+ שאינם עשירים מתמודדים עם לחצים גוברים של הישרדות כלכלית. יוקר הדיור בישראל הוא עושק מאורגן, המעצים מצוקת דיור, בפרט בקרב להט״ב+ הנמלטים מסביבה עוינת.

המאבק הלהט״בי רשם הישגים לאורך השנים, כולל במישור המשפטי־חוקי מול ממשלות שונות. מול הממשלה הנוכחית, נרשמו מספר הישגים נקודתיים — דוגמת איסור משרד הבריאות לבצע "טיפולי המרה", הפסקת אפליה רשמית בתרומות דם, או הפסקת אפליית זוגות לסביים בקבלת תרומות זרע. אך חלק מההבטחות, ובפרט רפורמה בהליך לשינוי מין במערכת הבריאות הציבורית עבור כל דורש.ת מהקשת הטרנסית, והקמת מקלט לנוער ערבי להט״בי, טרם יושמו.

אפילו ה"הקלות" המוגבלות באפליה שנקטו גורמים בממשלת בנט־לפיד — למעשה, ויתורים מוגבלים מצד הממסד, הממשיך באפליה שיטתית של להט״ב+ — לא עוגנו בחקיקה. במשך שנה שלמה, הממשלה לא העבירה אף חוק פרו־להט״בי!

מדובר בממשלה המחויבת לשמירת ה"סטטוס קוו" של אפליית להט״ב+ בחוק, ושמכלול המדיניות החברתית שלה מתדלק אי־שוויון ופוגע בלהט״ב+ בפרט. אותה ממשלה קפיטליסטית מסרבת להעלאה משמעותית של שכר המינימום, מסרבת לשכר מחיה לעובדי.ות ההוראה, ומסרבת לדרישות המתמחות ברפואה לקיצור משמרות.

(צילום: מיכאל קורצר)

כמו נתניהו לפניהם, גם בממשלת ה"שינוי" פונים ל"פינקווש" עם ניסיון לנכס את הישגי המאבק הלהט״בי כדי לטייח מדיניות אנטי־חברתית, כולל הכיבוש והדיכוי הלאומי של מיליוני פלסטינים והנצחת הסכסוך הלאומי המדמם. ממשלת בנט־לפיד ממשיכה לממן ראשי ישיבות המסיתים נגד להט״ב+, תוך שהיא מספקת חסות לצעדות ולמאחזים של הימין הקיצוני — המהווה איום על להט״ב+ ועל כל קהילה מדוכאת.

גורמים בממשלה משתמשים בהפחדה מפני האיום בחזרת הביביסטים והימין הקיצוני לשלטון, ומצפים מאיתנו להביע תמיכה בהם כ"רע במיעוטו". אלא שהממשלה הזאת היא חלק מהבעיה. מפלגות הממסד שבממשלה אינן מייצגות אופק לשוויון אלא להמשך משבר חברתי מערכתי ולטיפוח הימין הקיצוני.

ההישגים במאבק עד היום לא הגיעו "מלמעלה", אלא בעקבות בניית לחץ "מלמטה" מול כל הממשלות. כך למשל, גם מול ממשלת נתניהו ב־2014 עברה הצעת חוק של השמאל לאיסור אפליית להט״ב במערכת החינוך.

בשנים האחרונות מצעדים ואירועי גאווה מתארגנים ביותר ויותר מוקדים בארץ. צריך להשתמש במומנטום הזה כדי לבנות ולחזק את המאבק לאורך כל השנה כדי לעקור הסתה, לעצור התקפות, לשפר הישגים ולחולל שינוי.

מול מערכת קפיטליסטית, המושתתת על אי־שוויון, שמדרדרת את כולם במירוץ לתחתית ואת העולם לקטסטרופה אקלימית, למלחמות ולהקצנת פערים, דרוש מאבק חוצה־קהילות לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו!

(צילום: יאשה מארמר)
(צילום: יאשה מארמר)
(צילום: יאשה מארמר)
צדק חברתי עכשיו — שוויון זכויות ללהט״ב!
  • מאבק בלתי מתפשר, כולל מחאות ושביתות, באלימות כלפי להט״ב ובכל צורות האפליה החוקית והחברתית על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית. להעביר את תיקון חוק הפרשנות. להוציא מחוץ לחוק "טיפולי המרה".
  • לקדם הסברה וחינוך נגד להט״בופוביה בכל בתי־הספר, הקמפוסים ומקומות העבודה. לקדם יוזמות ארגוני עובדים.ות, סטודנטים.ות ותלמידים.ות בנושא.
  • ביטול הוועדה לשינוי מין והבטחת נגישות ומימון ציבורי מלא לכל השירותים הנדרשים והטיפולים הרלוונטיים עבור טרנסג׳נדרים.ות. לבטל את סעיף המין בתעודת הזהות.
  • סוף לאפליית זוגות חד־מיניים בנישואים, בהורות ובקבלת שירותים. כן לנישואים אזרחיים. שוויון ברישום הורות ובאימוץ.
  • השקעה בהוסטלים ציבוריים ללהט״ב, תוך מענה ייעודי לאוכלוסיות השונות. די לייבוש ולהפרטת שירותי הרווחה והבריאות! מימון דרך מיסוי מיליארדרים. פיקוח שכ״ד והשקעה נרחבת בדיור ציבורי למען פתרונות דיור בר־השגה לכול.
  • להפריד דת ומדינה. להבטיח חופש פולחן וחופש מכפייה דתית. די לשימוש בתירוצים דתיים להנצחת אפליה, הדרה ודיכוי.
  • די ל"פינקוושינג" של עסקים האחראים לניצול, להפקעת מחירים ולאי־שוויון. די ל"פינקוושינג" של מדיניות ממשלתית המנציחה אפליה, שוויון ומצוקה!
  • די ללהט״בופוביה, די לסקסיזם, די לגזענות! סוף לניכוס התעמולתי הציני של הממשלה בהישגי המאבק הלהט״בי לצורך טיוח אפליה וכיבוש — כן למאבק בכיבוש ובמצור, ולמען שלום.
  • מול מערכת אטומה והרסנית: להיאבק להצבת אלטרנטיבה פוליטית עצמאית של המאבקים החברתיים, של יהודיות וערביות, של עובדות ועובדים, של קהילות מודרות, למען צדק חברתי וסביבתי, למען שינוי סוציאליסטי.

פלאייר שהפיצו סניפי מרכז של מאבק סוציאליסטי במצעד בתל אביב, בשילוב התאמות עריכה