socialism.org.il
"שכר הוגן עכשיו!"
מאבק עובדות ההוראה מראה את הדרך
המחירים עולים, השכר נשחק, והסתדרות המורים מציבה דוגמה לתשובה הולמת: מאבק נחוש בדרישה להעלאת שכר משמעותית, גם לטובת התגברות על מחסור בעובדות ועובדי הוראה
פלאייר של סניפי מרכז
03.06.2022 14:18

שנת הלימודים הבאה אמורה להתחיל עם מחסור של אלפי מורות ומאות גננות. שנים של הרעבה תקציבית הביאו לשחיקת שכר, תשתיות מיושנות וכיתות צפופות — פלא שיש נטישה המונית של מקצועות ההוראה במערכת הציבורית?

משבר הקורונה דחק את מערכת החינוך לקצה והדגיש את מחיר ההרעבה התקציבית: סירוב הממשלות לדורותיהן להשקיע בהקטנת כיתות הכביד את מחיר המשבר. יש בממשלה מי שהסיקו מסקנות? אפילו כעת מתעקשת שרת החינוך שאשא־ביטון ('תקווה חדשה') כי "הקטנת כיתות אינה ריאלית"...

וליברמן? במסיבת העיתונאים ביום ראשון (29.5) דרש שר האוצר — המשתכר מעל 50 אלף שקל בחודש על חשבוננו — להמשיך לשחוק את שכר המורות הוותיקות ואף לשלול את הרעיון של תוספת ותק! בעזות מצח הוא אף דרש להתנות כל תוספת שכר בפגיעה בביטחון התעסוקתי, בתוספת עבודה ובביטול חופשות. זו התשובה הקפיטליסטית של יו״ר 'ישראל ביתנו' למחסור בצוותי ההוראה: הרעת תנאי העבודה!

בזמן שהאוצר והממשלה מנסים לקדם "הפרד ומשול" בציבור עובדות ועובדי ההוראה, ובציבור העובדות והעובדים בכלל, ארגון המורים העל־יסודיים קרא לחזק את הפגנת הסתדרות המורים, ובמאבק הזה, מורות מכל רחבי הארץ, מרקעים שונים, יהודיות וערביות, נאבקות יחד למען שכר ולמען העתיד.

התשובה לליברמן? לא לעצור, לחזק את המאבק
  • לארגן עוד פעולות מחאה, הפגנות ועיצומים, ולהכריז שביתת אזהרה ארצית בת יומיים, כחלק ממתווה הסלמה. לקרוא לגיבוי מעשי מהנהגת ההסתדרות הכללית, ולהעלות לדיון גם אפשרות לשביתת אזהרה במגזר הציבורי.
  • לכנס אסיפות (לרבות וירטואליות), בבתי הספר והגנים, ובסניפי הסתדרות המורים לקיום הערכות מצב, לאימוץ מתווה פעולות ולחיזוק דיון סביב הדרישות והקווים האדומים. הבאת כל הסכם להכרעת חברי.ות הסתדרות המורים.
  • לחזק גיוס תמיכה מהורים ומתלמידים.ות, כולל דרך אסיפות משותפות. לקדם חזית מאוחדת בין הסתדרות המורים וארגון המורים העל־יסודיים מול האוצר והממשלה. לרתום לפעולה את ארגוני הסטודנטים.ות במכללות להוראה.
  • סולידריות בינלאומית: קריאה לאיגודי המורות.ים ברחבי העולם לסייע למאבק לנצח. קידום סולידריות עם מאבקי עובדי.ות ההוראה בכל מקום בימים אלה — מארה״ב, אירופה ואוסטרליה, ועד למאבק מורי.ות הרשות הפלסטינית.
  • לארגן משלחות עובדי.ות הוראה להפגנות חברתיות, ובקריאה לתמיכה הדדית. סולידריות עם מאבק המתמחים.ות לרפואה. לשלב כוחות בין כלל ארגוני העובדים.ות כחלק מהמערכה נגד ייבוש הבריאות, החינוך והרווחה.

תחתית טבלת השכר ב־OECD

שכר עובדות ועובדי ההוראה והחינוך בישראל — הנאלצים לעבוד שעות רבות לא משולמות מהבית — נמצא במקום האחרון בכלכלות ה־OECD.

שרת החינוך אומרת כי "שכר המורים חייב לעלות". אבל בכמה? הסתדרות המורים דורשת שכר התחלתי של 10,000 שקל (העלאה של 45%). האוצר מציע העלאה זעומה ל־8,200 שקל ברוטו. ושאשא־ביטון מפריחה סיסמאות חלולות לאוויר.

אותה הממשלה מסיתה נגד ארגון המורים העל־יסודיים ואינה מוכנה לשמוע מה יש לעובדות ההוראה בתיכונים לומר על רפורמות במקצועות שהן מלמדות. באופן חמור, בצעד אנטי־דמוקרטי, שאשא־ביטון אף דרשה להוציא נגדן צווי מניעה.

הממשלה, היושבת על "עודף" תקציבי, ממשיכה לייבש את החינוך, הבריאות והרווחה — היא מורחת את עובדות ההוראה ואת המתמחים.ות לרפואה, ומנציחה מחסור בצוותי הוראה, רפואה ועבודה סוציאלית.

בינתיים, השכר נשחק ועליות המחירים דוחפות עוד משפחות עובדות למצוקה ולעוני. המאבק הזה צריך להיות יריית הפתיחה במערכה למען תוספות שכר רוחביות במשק. גם בארה״ב, באירופה וברשות הפלסטינית התפתחו באחרונה מאבקי מורות בדרישה לתוספות שכר ולשיפור תנאים. בכל העולם, מורות וגננות מובילות ומשלבות כוחות עם עובדות ועובדים, הורים ותלמידים.ות שמאסו מהפקרת החינוך, משכר נמוך ומהרעבה תקציבית של שירותי הרווחה.

להעלות שכר + להקטין כיתות = יותר מורות
  • שכר התחלתי של 10,000 ₪ לעובדי.ות ההוראה, והעלאה רוחבית מהותית, תוך צמצום פערי שכר "מלמטה". הבטחת שכר מחיה גם לעובדי.ות המינהל והניקיון. העלאת שכר המינימום במשק ל־40 ₪ לשעה / 7,300 ₪ לחודש.
  • לא לקצר חופשות, לקצר את שבוע העבודה הארוך במשק! תוספת ימי חופשה לכלל העובדים.ות במשק וקיצור שבוע העבודה ל־35 שעות ללא פגיעה בשכר.
  • להקטין כיתות! השקעה מסיבית בתשתיות ובהכשרות לטובת הגדלת הצוותים המקצועיים במערכת החינוך. להגביל מיידית את גודל הכיתות ל־30 בכיתה בכל הרשויות והמגזרים, לקראת הגבלה ל־20.
  • לא לפגיעה בתנאים בחסות "רפורמות" בלימודים ובבחינות. ביטחון תעסוקתי (כולל קביעות) והשקעה בתנאים ובהכשרות, לא להקלת הליכי פיטורים. ביטול העלאת גיל הפרישה. העסקת כלל עובדי.ות ההוראה בידי משרד החינוך.
  • אספקת מלוא הציוד הנדרש למורות.ים ולתלמידות.ים. הבטחת חינוך חינם מגיל אפס, עם תקצוב שוויוני לכל תלמיד.ה, ללא אפליה. תקצוב מלוא הפעילות בחינוך הציבורי, ביטול תשלומי ההורים, סוף למסחור ולהפרטה.
  • מערכה למיגור האלימות בבתי־הספר, כחלק ממערכה לעקירת המצוקות, אי־השוויון, העוני והבעיות החברתיות הבוערות. תוספת יועצות ופסיכולוגיות חינוכיות, לרבות מערך תמיכה להורים ולעובדות ההוראה.
  • חינוך שוויוני, מכיל ופלורליסטי, לרבות נגד סקסיזם, להט״בופוביה וגזענות. הבטחת תנאי לימוד שוויוניים לכולם, ללא כל היבט של אפליה ובאופן חופשי מכפייה על רקע דתי או לאומי. הכפפת בתיה״ס לפיקוח קהילתי דמוקרטי.
  • די לייבוש החינוך, הבריאות, הרווחה והסביבה! "אין כסף"? מס חירום על המיליארדרים. לבטל הטבות מס לתאגידים. להעביר לבעלות ציבורית תשתיות יסוד כדי לרתום משאבים לרווחת הכלל, על בסיס דמוקרטי, סוציאליסטי.
טקסט על בסיס פלאייר שהפיצו סניפי מרכז של מאבק סוציאליסטי בעצרת הסתדרות המורים ביום שני, 30 במאי, ברחבת מוזיאון ת״א