socialism.org.il
הרכבת הממשלה
השותפים דורשים מדיניות "ימין על מלא" אבל נתניהו מפחד מתגובת־נגד
מי יהיה שר ההתנחלויות? ומי השר לגזירות כלכליות? מי שר האלימות המשטרתית? ושר ההפרדה המגדרית? מי שר הדיקטטורה בשטחים? ומי השר להרס האקלים? לא נחכה לתשובות... נתארגן, נפגין, נשבות
עיתון המאבק
25.11.2022 21:48

עם פרסום תוצאות הבחירות נתניהו הודיע שהוא מתכוון להשביע ממשלה תוך שבועיים בלבד. אך המו״מ בין הליכוד למפלגות הימין הקיצוני והימין החרדי התנהל באווירה של משבר. זה לא ויכוח "רגיל" על חלוקת תפקידים וג׳ובים.

שותפיו "הטבעיים" של נתניהו דורשים מדיניות "ימין על מלא": ביטול איסורים על הפרדה מגדרית, פגיעה בזכות השביתה ובעבודה המאורגנת, הוצאת טיפולים לא.נשים על הקשת הטרנסית מסל התרופות, הכשרת מאחזים כהניסטיים והפללת כל בנייה פלסטינית, הכבדת הדיכוי הצבאי כלפי תושבים פלסטינים, פגיעה בעצמאות היחסית של בתי המשפט ועוד.

אבל נתניהו ניסה להרגיע את "התיאבון" של שותפיו. הוא מפחד מזעם ציבורי ומהתפרצות מחאות — ובצדק. הוא חוזר לשלטון בנסיבות של מתחים בינלאומיים, חוסר יציבות אזורית, סכסוך לאומי מסלים, יוקר מחיה מחריף, משבר כלכלי באופק, משפט שחיתות מתוקשר וקיטוב פוליטי מעמיק.

אומנם מפלגות גוש נתניהו זכו יחד ב־64 מנדטים, אך לולא אחוז החסימה האנטי־דמוקרטי הפער היה פחות ממנדט אחד. בחיפה, בת״א, ביישובים הערביים־פלסטיניים וברמה הארצית ציבור עצום הצביע נגד נתניהו והימין הקיצוני.

כניסת סמוטריץ' למשרד הביטחון הייתה מציבה את הממשלה במסלול התנגשות עם הקצונה הבכירה בצבא, עם חלקים באליטה הקפיטליסטית הכמהים ליציבות, עם ממשל ביידן, עם ההמונים בשטחים הפלסטיניים ועם חלק ניכר מהציבור בישראל. לכן נתניהו סירב לתת לו את התיק. סמוטריץ' התעקש מצידו על תיק בכיר וצפוי להתמנות לתפקיד שר האוצר.

גם באוצר מתכוון סמוטריץ' לקדם "ימין על מלא": החל מקיצוץ בתקציבי השירותים הציבוריים ומנגנוני הרווחה, שלילת קביעות וותק במגזר הציבורי ועד הגבלות על זכות השביתה. מיליוני עובדות ועובדים, כולל מצביעי ליכוד, סולדים מהמדיניות הזאת. לכן יו״ר ההסתדרות ארנון בר דוד, החותר בדרך כלל לשיתוף פעולה עם כל שר אוצר, הגדיר את מינויו של סמוטריץ' לתפקיד: "קריאה למלחמה".

נתניהו התקשר להבטיח לבר־דוד שלא תהיה פגיעה בעבודה המאורגנת ובמקביל השמיע הבטחות אמורפיות דומות לא לפגוע בזכויות להט״ב. ההבטחות האלו ושאר מסרי ההרגעה ממחנה נתניהו לא צריכים לבלבל אותנו. במציאות, מה שיקבע את גבולות הגזרה של הממשלה המסוכנת שתקום זו עוצמת המאבקים בשטח.

נתניהו מבטיח לשמור על "הסטטוס קוו". אך עבור נשים, הציבור הערבי־פלסטיני, להט״ב+, ועובדות ועובדים, משמעות ה"סטטוס קוו" היא אפליה מערכתית, יוקר מחיה חונק וחיים של הישרדות.

תנועות מחאה יכולות להתפרץ יחסית מהר בקרב מי שהצביעו בבחירות נגד חזרתו של נתניהו, ובפרט נגד אפליה ופגיעה בזכויות דמוקרטיות, נגד אלימות מגדרית, נגד כפיה וקנאות דתית, אך גם נגד יוקר המחיה ונגד משבר דיור מחריף. גם חלק ממי שהצביעו למפלגות מחנה נתניהו עשויים לקחת חלק במחאות בדרישה לפתרונות אמיתיים לסוגיות בוערות.

בש״ס ובליכוד מודעים לחוסר שביעות רצון בקרב המצביעים שלהם מהזינוק ביוקר המחיה. לכן בבחירות הם רכבו גם על הזעם נגד סדר היום הכלכלי של שר האוצר היוצא ליברמן וממשלת לפיד. דרעי קידם תוכנית של תלושי מזון — תחליף זול ובלתי־מספק לחלוטין להעלאת קצבאות והעלאת שכר המינימום. נתניהו הלך רחוק מכך עם הבטחה לחינוך חינם לגילאי 0–3.

כמו הרבה ממשלות קפיטליסטיות בעולם, ממשלת הליכוד הקודמת זנחה בזמן משבר הקורונה את עיקרי המדיניות הניאו־ליברלית ושיחררה תקציבים ומענקים, מחשש לשפל כלכלי ופיצוצים חברתיים. אך היקף הסיוע למערכות הרווחה ולמשקי הבית בישראל היה מוגבל ביחס להרבה מהמדינות, לא ענה על הצרכים בשטח ולא הספיק בשביל למנוע מאבקים.

גם הפעם, ממשלת נתניהו תנסה "לקנות שקט", למשל באמצעות הקפאה של תעריפי החשמל והארנונה וביטול מיסים על צריכה מתקופת ליברמן. אך כל ניסיון ללכת מעבר לכך — העלאת שכר מהותית, העלאת קצבאות, הרחבת פיקוח מחירים, השקעה מסיבית בדיור ציבורי — יוגבל לא רק מצד סמוטריץ' והפקידוּת באוצר אלא גם מצד מעמד בעלי ההון. המיליארדרים יסרבו לממן גידול בהוצאה הציבורית באמצעות "מס מיליארדרים". ונתניהו גם לא ידחוף לשם.

לא ל"הפרד ומשול"

איך "תפצה" הממשלה החדשה על היעדר פתרונות למשבר יוקר המחיה והדיור, וגם על היעדר ביטחון אישי? באמצעות "הפרד ומשול" בין עובדות לעובדות ובין עניים לעניים, והסתה נגד "שעירים לעזאזל". הם ינסו להסית את עובדי הקבלן נגד העובדים המאוגדים ואת התושבים הוותיקים נגד מבקשי המקלט. הם יקדמו הסתה ארסית נגד הציבור הערבי־פלסטיני ונגד כל מי שיעז לבקר את מדיניות הכיבוש.

המאבקים החברתיים והעבודה המאורגנת חייבים להתייצב נגד ה"הפרד ומשול" ולהוביל מאבק חוצה קהילות, למען הגנה על הזכות לדיור, על פרנסה, על זכויות דמוקרטיות וחברתיות, על תקציבי רווחה ותנאי עבודה ולמען סיום הכיבוש, שלום ושוויון שיבטיחו ביטחון אישי לכלל התושבים.

הממשלה הבאה תהיה מסוכנת, אבל היא גם לא תהיה פופולרית. דרך מאבק נוכל לסנדל מהלכים שלה ואף לסחוט ממנה ויתורים. אך צריך גם להציב אלטרנטיבה פוליטית. לאוסף המפלגות הקפיטליסטיות שהרכיבו את הממשלה הקודמת אין חלופה אמיתית למדיניות הימין. כשהן היו בשלטון הן הוכיחו שאין להן פתרונות למצוקות של א.נשים עובדים. הן ינסו להצטייר כאופוזיציה לוחמנית כדי לחזור לשלטון, אבל הן לא בצד שלנו. אנחנו זקוקות וזקוקים לקול פוליטי משלנו, למפלגה חדשה שהיא קודם כול כלי מאבק של א.נשים עובדים מכל הקהילות הלאומיות, עם סדר־יום של שינוי אמיתי, דמוקרטי וסוציאליסטי.

מאמר מערכת, עיתון המאבק גיליון דצמבר 2022